gsxr 750 K4 vs 954RR

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Vad säger ni i valet mellan dessa båda bågar. Vad jag har hört kan båda anses som "lite mindre" hojar, vilket borde passa mig eftersom jag gillar hanteringen av 600:or, men vill ha lite mer pulver (Därav borde S1000RR vara perfekt, men den betingar helt andra pengar :död)

Vad är era erfarenheter? Hur är exempelvis körställning, hanterbarhet och prestanda. Effekten är ju liknande och eftersom 954RR är en "liten" literhoj kanske HK i förhållande till vikt ger jämförbar prestanda??

Vilken är roligast kort och gott

ps. Sorry om jag skapar en tråd som diskuterats 3 miljarder ggr tidigare på forument, men jag tänkte att detta utrymme borde finnas nu under vintertid :D)

Hej,

Har haft en 954'a och en 750 K8 men ingen 750 k4.
Jag har dock bara positivt att säga om dessa cyklar.
954'an har som jag upplevde det ett betydligt bättre vrid!
Körställningen tycker jag är helt ok på 954'an sen tycker
jag den är grymt snygg!
Prestandan vet jag inte men skulle väl tro att 954'an är något
vassare....

Men hur man upplever cyklar är ju rätt individuellt....

Oavsett val så tror jag inte det kan bli fel....

Sittställningen

Skulle du bedöma 954:ans sittställning som lite mer upprätt än Gixxerns eller är det i princip samma?

Skulle du bedöma 954:ans sittställning som lite mer upprätt än Gixxerns eller är det i princip samma?

Vet inte hur K4'an är men 954'an jmf med en K8 tror jag nog att
954'an är lite mer upprätt...
Tror inte att det är ngn större skillnad mellan 954'an och en K4 men
det bästa är ju naturligtvis att testa själv.

Dessa hojar är ju inte så små längre egentligen. Har en k4/k5 750 och den känns större och mindre smidig än polarens Cbr1000 08.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om 954an då jag endast provsuttit.

750n har mkt bottendrag jämfört med de flesta 600. Men 954an har garanterat mer bottendrag utan att ens provat eller kollat effektkurva.

Får för mig att man sitter lite mer upprätt på 954an men ibland upplever vi människor olika så åk och provsitt vettja.

Jag är helnöjd med min Gixxer.
Jag har dock pajjat 2 helt olika lådor som sägs vara en av de bättre på marknaden. SBS, otur eller om de faktiskt finns sjukdommar på dem vet jag inte.
kamkedjespännaren original är inte mkt att hänga i granen.
Skevat/överhettat x antal skivor. En gång pga mitt skivbromslås dock :O

Originalljuddämparen är blytung. ställbarafotpinnar gjorde riktigt mkt för mig genom att backa dem ett snäpp. 1,83 lång.

bakdämparna är svampiga och svårinställda tycker jag.

I övrigt tycker jag det är en kanonmaskin. Dreva ner ett snäpp, framförallt om du skall köra bana.

Jojust... en stor fördel är att det finns sjuuukt mkt billiga prylar på ebay. Jämfört med många Hondisar är samma delar oftast billigare enligt min erfarenhet. Både begat och eftermarknads knepigt nog. Även en motorn jag köpte kostade 10k komplett på anderberga mc skrot i flenninge. (ebay kan du få ännu billigare inkl frakt men jag fick garanti på skroten)

Kollat pris på lite andra modeller och märken runt samma årsmodeller och inte fått så bra pris...

Last edited:
Tack för grymt bra input.

Är mest inne på en 954, men jag har ett par issues med den.

1. Den börjar bli lite gammal - inga problem i sig, men det blir svårare och svårare att hitta objekt med rätt miltal för att på så sätt minimera risken för höga rep kostnader när saker och ting börjar krakelera
2. Har inte testat någon av dem, med övriga literhojar jag testat ger känslan att det är lite väl mycket att "hiva runt" i kurvor. Därför tilltalar 750-storleken mig. Kör mest i stan och 70- och 90-vägar. I stort sätt aldrig motorväg.

Egentligen är ju en 600 med 750/1000 motor det ideala för min del. Men om jag ska fortsätta gnälla så ger R6/CBR600 osv känslan av att ha styret i magen och facet långt över framhjulet - det gillar jag inte heller

Men herregud människa - åk och provkör - Jag vet, men den lokala MC-handlaren har inga av ovanstående objekt inne, så därför tar jag genvägen inne på Sporthoj :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger