GSXR 750 eller R1 som första hoj?

köp 1000, kör en säsong!
Sätt dej på en 600 nästa sommar... känns som om det är något man kan leka skiten ur, kanske där som de "erfarna" förarna hamnar!
De säger att man ska köpa litet först, sedan gå över på tyngre.
Den "erfarne" gränslar sedan 1000 cc och bränner iväg med känslan att det är enkelt eftersom denne kört flera år på en mindre hoj.
Jag säger att det sitter i hur man känner hojen som man sätter sej på + det som finns innanför hjälmen!

Jag köpe R1 som första hoj, har sedan testat mindre hoj... En jäkla skillnad, visst är det det. Men det går lika fort!

varför slösa stålar på att byta upp sej året därpå?!
 
Annars e väl det här en bra första hoj... :hihi
 

Bifogat

  • winthergreen.jpg
    winthergreen.jpg
    25.5 KB · Visningar: 42
sandstream skrev:
Ett tvättäkta moppefucko-inlägg!

Ska det vara så svårt att inse att det faktiskt finns folk som har ett IQ högre en än engelsk fotbollshuligan och som klarar av att köra en värstinghoj under kontrollerade former utan att riskera sitt eget liv i någon större utsträckning än vad vederbörande hade gjort med en 600:a? :huvet


Svårt att läsa eller?

Mina synpunkter :
1. R1 som första hoj?, hade jag köpt en sån som första hoj hade jag säkert inte funnits längre.....
:

Blir så trött på alla som ropar moppefucko hela tiden. :rolleyes:
 
Felix skrev:
Prova att läsa längre än första meningen nästa gång... En M3:a går bra mycket soppigare än en R1:a elr påstår du tvärtom?

Bara för att en minimoto drar en knallert betyder det inte att minimoton rastar en sporthoj

(obs liknelse, i exemplet ovan skall minimoto alltså referera till m3)

PS liknelsen är alltså övertydlig DS

/F

Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a. R6 jag äger idag har i princip inget att sätta emot en sån bil. Jo 0-200 i så fall för att sedan bli omkörd ju fortare det går :tummenupp .
Snackar vi bana så är det ganska stor skillnad från bana till bana. Ju kurvigare desto bättre för bilen.
 
sandstream skrev:
Ett tvättäkta moppefucko-inlägg!

Ska det vara så svårt att inse att det faktiskt finns folk som har ett IQ högre en än engelsk fotbollshuligan och som klarar av att köra en värstinghoj under kontrollerade former utan att riskera sitt eget liv i någon större utsträckning än vad vederbörande hade gjort med en 600:a? :huvet


Vet inte om jag skrev lite otydligt men men.. :rolleyes: , man behöver inte bli upprörd och kalla någon för muppefucko på grund av att man tolkar något fel eller mis läser vad något har skrivit. "jäsp" allt blir nog bra ska ni se :tummenupp. Sen så ska jag inte klanka ner något på dig som ett riktigt moppefucko skulle göra.
 
Last edited:
klart du ska köpa en gsxr eller r1. Lika bra att slå på stort direkt. klart man inte tänker köpa nån gammal skithoj som man inte vill ha bara för att köra motorcykel.
 
Budo skrev:
Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a. R6 jag äger idag har i princip inget att sätta emot en sån bil. Jo 0-200 i så fall för att sedan bli omkörd ju fortare det går :tummenupp .
Snackar vi bana så är det ganska stor skillnad från bana till bana. Ju kurvigare desto bättre för bilen.

en retta går ju snabbare än en m3, vad snackar du om? En retta ska väl göra typ 11 på strippen original också och det gör ingen original m3:a.
 
Har haft min blåvita blixt i 2 år och det var min 1:a hoj... Tycker det är en bra allroundhoj, visst kan man sakna vridet från botten för det är markant skillnat på min 98 och en retta -00 när man snyter den på låga varv men som sagt vid 8-9000 bär det ju av nåt alldeles... men nu e det ju inte det du ska gå på vid val av första hoj... Jag kan bara säga att 750:n är jävligt smidig och lätt och man hänger inte riktigt lika mycket över styret som på r1... men är du lång kan det bli jobbigt även på gsxr:n.

Å sen detta jävla snack om att M3 inte har en chans vete fan om jag köper... laddade på duktigt mot en ny M3 och visst tog jag den men vi hade rullande start och jag fick rasta hojen duktigt... nu hade jag drevat ner en kugg fram så det gick väl lite långsammare än vad det skulle.
 
KawaChris skrev:
Svårt att läsa eller?
Blir så trött på alla som ropar moppefucko hela tiden. :rolleyes:
Jag syftade på hela inlägget men orkade inte förstöra tråden med ännu en citering modell jättestor. Menade punkt 2, 3 och 4.
 
Varken R1 eller 750 är en bra nybörjarhoj. Lite festligt att folk lägger inlägg till höger och vänster om att de faktiskt klarade av att köpa en turbomatad busa som förstahoj och att det inte är några problem "så länge man kör med insidan". Kul för er, men inte speciellt intressant.

Frågan skall väl istället ställas till de som är med i statistiken, gärna över singelolyckor. Tycker de att R1an var en bra nybörjarhoj? Sedan finns det ju en del som inte kan svara på frågan längre...

Nej, en Rhoj är inte bra som nybörjarhoj, men köp vad du vill och kör inte ihjäl dig.
 
Kul billig hoj.

Hyosung Comet 650R eller Naked är en kul nybörjar hoj.
Polaren lånade hem en Naked för en vecka och du kan inte få tag på en annan ny hoj för under 60 papp och ha så roligt :lol

Tänker inte lägga mig i vad du skall välja för övrigt utan bara ett gott tips om en hoj som du kanske inte varit uppmärksam på.

Eller jo lite vill jag lägga mig i...

Att köpa en billig äldre hoj kan vara ack så farligt. Hade en äldre 750 innan som var nära att ta livet ifrån mig flera ggr pga av skumma vägegenskaper. Kunde få skumma kasst utan förvarning tex.
Det jag menar på är att en nyare hoj har oftast godare vägegenskaper.

Nu kör jag en GSX 750-R 96:a och är helnöjd. (klart hade inte tackat nej till några modeller nyare men Gixxer 750 är min bag)
 
Last edited:
sandstream skrev:
Jag syftade på hela inlägget men orkade inte förstöra tråden med ännu en citering modell jättestor. Menade punkt 2, 3 och 4.

Så du tycker alltså det är bra att ligga och pressa i 220+ på sin första hoj?"visst skiljer det indevid till indevid men men", Sen tycker du att det är bättre att ha en hoj som är svårare att hantera som första hoj än en hoj som är lättare att hantera?.

Jaja låt han köpa vad han vill, han lär ju ändå ha bättre vägar än här uppe så styrflader är inte lika lätt att få..Men jag skulle bara tycka det hade varit pinsamt att komma på en R1 om man inte kan hantera den.Jag skulle hälre rekomendera gsx750r eftersom den är stabilare och snällare. Även om jag själv föredrar 1000cc eftersom de har mer botten och mellan register.

R1 rekomenderar jag inte eftersom jag vet hur många som har förstört sina liv med dem och hur många som har varit så nära.
 
aGGeLiTO skrev:
TACK FÖR ALLA SVAR oxå!! trodde inte så många skulle svara o engagera sig!!!
tack igen..
har läst allt o tagit åt mig alla era åsikter.. o jag tror jag bestämt mig för hur jag ska göra

;) :yoparty

Det näst bästa vi vet är val av första hoj frågor, den bästa frågan är hur man får upp hojen på bakhjulet.

Men den frågan kan vi ta till våren...

:tomten
 
Budo skrev:
Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a.
Måste ha varit en riktigt fet M3! om en standard M3a gör 280 så är jag :tomten Jag har då aldrig sett ngn bil i ett race annat än i backspegeln i en galax lååångt låångt borta! och om din R6 inte drar en M3 så är det ju bara att beklaga! :kocko
 
Om man ändå vill ha en stor stark på sikt så ser jag inte problemet med att välja vare sig gsxr eller r1 som första hoj. Mc är farligt i vilket fall så har man inte lite självinsikt och ansvarskänsla så kvittar det vilket hoj man har. Allt beror vad man har för grund att stå på. Att köpa en 600 som första hoj är inte mycket bättre om man inte har förstånd till att använda den rätt. Det är inte så dumt med lite bättre vridmoment, man tröttnar rätt fort på att behöva yla uppåt 11K RPM innan det finns tillräckligt med effekt att tillgå för powerwheelies.............
 
Val av forsta hoj borde kanske baseras på trafikerfarenhet mer an hojerfarenhet. bil vs mc och all 'rejs' handlar ju 99% om foraren att en bil skulle gå fortare nar det svanger ar bs i praktiken, handlar bara om att man vågar stå på mer i kurvorna i bilen enligt mig.
 
Hej på er är ganska ny här på sporthoj!!!
Men så här är det jag tog mitt mc kort 2003 och köpte min första hoj i år då jag köpte en Kawasaki zx636 en ny då.
I vilket fall som helst så tyckte jag att den gick superbra och jag fattade inte att folk tjatade om att det ska va tusen gix r1 fireblade mmm.
Jag tyckte min gick som faan alltså.
Men när jag hade kört en 500 mil och pojkan på 1000 kubikarna susade förbi på bakhjulet så började jag tänka om.
Jag tänkte gix 1000 r1 en sån måste jag prova dom går som fan och jag lovar det gjorde den i 2 mil sedan åkte jag av vägen.
Det jag lärde mig var följande
1 10 0000 åt helvete det fick jag betala firman jag lånade hojen av.
2 Varför vill folk börja med en 1000
3 Man har hela livet på sig att pröva olika hojar och jag gjorde rätt som köpte en 600 för det räcker jag lovar man måste inte ligga i 200 på bakhjulet och toppa 300 det första man gör på en hoj sånt kräver säkert minst fem sex säsongers erfarenhet.
4 Vist är det så att det är inte bågens fel att man kör av vägen det är hjärnan som avgör men tro mig börjar du med en 600 så finns det inte tillräckligt med pulver att klanta till det så illa som jag gjorde för det är en ruskigt stor skillnad på en moppe och en 1000 kubikare.
Patrik
Börja med en 600 det är mitt råd.
 
Bifffen skrev:
köpte min första hoj i år, en Kawasaki zx636 en ny då.
Hade kört en 500 mil. Jag tänkte gix 1000 r1 en sån måste jag prova dom går som fan och jag lovar det gjorde den i 2 mil sedan åkte jag av vägen.

Det jag lärde mig var följande

1 10000 åt helvete det fick jag betala firman jag lånade hojen av.

2 Varför vill folk börja med en 1000

3 jag gjorde rätt som köpte en 600

4 med en 600 så finns det inte tillräckligt med pulver att klanta till det Börja med en 600 det är mitt råd.

Ok, det jag får ut av det här er följande då'rå!!

Du handlade en "dekal-trimmad moppe".
Eftersom en 636 som du har måste gå att köra i diket på samma sätt/ställe som den 1000 du lånade, effekten finns i den för att göra om samma sak!
För du satte väl inte av i samma tempo med din nya 636'a när du satte dej på den första ggn?!
Som jag påpekat tidigare. -Man kanske ska lära känna bågen innan man kör hårt med något man inte suttit på tidigare!
Du har helt rätt, om du anser att du inte klarar av att köra utan att studsa ner i diket med en 1000cc el. liknande med mycket effekt, så ska du hellre "byta ner dej" i storlek nästa gång!
 
Hmmm.... är inte M3 spärrad till max 250kmh som standard :va och fortare än så går ju en standard R1'a och pratar vi en trimmad M3'a borde den kanske möta en trimmad R1'a typ den här :tummenupp
 

Bifogat

  • 10.jpg
    10.jpg
    126.3 KB · Visningar: 75
Spelar ingen roll vad du köper som första hoj...min värsta klotning skedde med en 125:a för 14 år sen.

Det som kan vara väldigt farligt som nybörjare är när du hamnar med de "vana killarna" och ska åka fort, när man är färsk får man ligga på sitt max för att hänga på. Då är risken för en olycka stor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top