Gsxr 750 dör, när växel läggs i.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Tjena!

Tittar igenom min krashade Gixer 750 - 98a.

La mig på vänster sida så misstänker att sidostöds brytarn fått sig en törn. För övrigt innan vurpan. något i kopplingen började bli dålig som fan, tog mycket dåligt med kall motor.

Hur kopplar jag förbi brytaren, kopplat loss kontakten bara men ingen förändring.

Vill kunna utesluta om det är min koppling som klibbat igen eller inte.

När stödet är uppfällt och jag har växel i och går in i N igen, då hör man hur pumpen och elektroniken startas.. när jag lägger i växeln så är allt dött.. går inte på starten med växel i och koppling indragen. Men det är nästa bekymmer, vill koppla bort sidostödsbrytaren.

Simon

jasså ska dom bara kopplas ihop.. kan man få en förklaring vad som händer.

Rätt kass på mycket och verkligen på EL!

Det som händer är att ledningen till stödkontakten bryts av givaren när stödet fälls ner.
Om du sätter ihop de två kablarna i givaren så är det samma sak som om stödkontakten vore hel och kablarna får kontakt.

Kontakten gör att motorn dör när man lägger i växel med stödet nere (För att man inte ska råka köra iväg med stödet nere)

Det visste jag faktiskt :) men det här med förbikopplingen var jag intresserad av att veta hur det fungerar.

Det som händer är att ledningen till stödkontakten bryts av givaren när stödet fälls ner.
Om du sätter ihop de två kablarna i givaren så är det samma sak som om stödkontakten vore hel och kablarna får kontakt.

Om min givare är trasig, går denna metod fortfarande bra då?

jaha då fattar jag.. strömmen går ju in på ett kabeln och ut i den andra.. men inte som det är just nu, men får dom direkt kontakt med varandra så är det (grönt ljus)

ehh, den kommer garanterat hoppa iväg.

Alla hojar behöver inte ha kopplingen indragen för att starten ska fungera.

gsxr750 -98 har dock brytare vid kopplingshandtaget, så på den behöver man koppla! :)

Till ts så ta bara en sax och klipp av kabeln till brytaren, skala av lite och tvinna ihop. Täck med eltejp. Kom också ihåg att du gjort detta ifall hojen plötsligt dör under körning och mystiskt inte vill starta! :D

Tänk såhär att failsafe för den brytaren är att INTE kunna starta hojen. Dvs om brytaren går sönder så går det inte starta. Det omvända alternativet hade varit att om brytaren går sönder så försvinner den säkerhetsfunktionen = inte bra (svänga vänster gör man bara 1 gång med stödet nerfällt)

Skulle tippa på att de flesta säkerhetsfunktioner som styrs av brytare har samma läge att trasigt = inkopplad säkerhetsfunktion.

Tänk såhär att failsafe för den brytaren är att INTE kunna starta hojen. Dvs om brytaren går sönder så går det inte starta. Det omvända alternativet hade varit att om brytaren går sönder så försvinner den säkerhetsfunktionen = inte bra (svänga vänster gör man bara 1 gång med stödet nerfällt)

Skulle tippa på att de flesta säkerhetsfunktioner som styrs av brytare har samma läge att trasigt = inkopplad säkerhetsfunktion.

Offtopic:

På min gamla VF750F fanns det ingen stödgivare. Inga problem att rulla iväg med stödet nere. Hände dock endast efter att jag varit på systemet av någon anledning och där var det ett på lätta vänster och sen en massa högersvängar innan man var ute på större väg. Som tur var hann jag alltid bara får lite lätt skrap för att upptäcka att stödet var nere.

För övrigt går det väl bra att starta med växel i om man har kopplingen indragen men det gäller ju att man har minne för sånt då också.

Vi har byglat både kontakten vid stödet och vid kopplingen..inget liv.
Är de nån tredje givare någonstans..vi funderar på en som sitter på framdrevskåpan om den har något med detta att göra

UPDATE
Det var växelgivare sensor eller vad det korrekta namnet nu är.
Satt under framdrevskåpan, ganska gömd.

Så här ser den ut.
$(KGrHqRHJCYFBveUECiuBQlsdUvmwQ--60_35.JPG

Byglade dennes kontakter då fick vi liv !

Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...