GSXR 750 -99, har blivit slö samt går illa under 2k varv

andersbrink skrev:
Berätta gärna vad du har för knarr, förrutom "gixxer".

Byt inte om du inte behöver. Du är medveten om att man behöver justera den manuella sträckaren (på rätt sätt) ungefär var 300 mil? Är det värt det jämfört med en automatisk sträckare?

Lixom, har din hoj hållit tills nu utan problem... är risken väldigt liten att sträckare kommer att gå sönder. Om sträckaren är taskig lär du märka av det de första 500 milen.
Oj, jag det kan ju underlätta, som fabbron säger så har jag en Gsxr750 -96..
Tänkte bara byta för att det rasslar lite grann.. men det kanske inte gör så mycket?
Och skall man spänna den var 300mil så blir det ju ett jävla meckande förstås..
Men varför rasslar den jag har då om den är automatisk?
 
Mattias skrev:
TPS-vajsing, kanske. Eller osynkade spjällhus. Åk och rådfråga en verkstad.

Stämmer nog bra, fick en mycket jämnare gång på låga varv och det blev en bra skilnad på draget när jag synkade spjällhusen på Duccen!
 
Hultan skrev:
Oj, jag det kan ju underlätta, som fabbron säger så har jag en Gsxr750 -96..
Tänkte bara byta för att det rasslar lite grann.. men det kanske inte gör så mycket?
Och skall man spänna den var 300mil så blir det ju ett jävla meckande förstås..
Men varför rasslar den jag har då om den är automatisk?
Så vad trodde du om detta andersbrink? Du verkar kunna suckor, och alla andra hojjar för den delen med..
 
Jag körde på Bike Weekend 2001 på en gixxer 750 i SSH -900 som hade trasig kamkedjespännare - gick åt pipan. Gick noll och intet. Kvalade iaf inte in sist. :D

Ta loss ventilkåpan och se och känn efter så att kamkedjespännaren verkligen funkar. Gör den det - byt den inte.
 
andersbrink skrev:
Jag körde på Bike Weekend 2001 på en gixxer 750 i SSH -900 som hade trasig kamkedjespännare - gick åt pipan. Gick noll och intet. Kvalade iaf inte in sist. :D

Ta loss ventilkåpan och se och känn efter så att kamkedjespännaren verkligen funkar. Gör den det - byt den inte.
Ännu en jobbig fråga då.. ;) hur ser man det?
 
Hultan skrev:
Ännu en jobbig fråga då.. ;) hur ser man det?

Rätt sätt:
1) Ta bort ventilkåpan.
2) Ta bort spännarens yttre skruv och fjäder.
3) Ta bort själva spännarkroppen.
4) Återställ spännarens "rachet-mekanism" / låsmekanism så att den
spänner så lite/kort som möjligt. Dvs tryck in den.
5) Tryck på kamkedjan så att du ser att insugskammen, dvs den bakre,
rör lite på sig - nån millimeter.
6) Skruva tillbaka spännaren.
7) Montera tillbaka fjäder och fjäderbult. Du ska nu höra
"racketi-tack-tick-tack" ett antal gånger.
8) Dra försiktigt runt motorn för hand via vevaxeln (högersidan
är enklast att komma åt), du ska nu åter höra ett klick eller
två från spännaren.
9) Tryck hårt med bakänden av en skiftnyckel på kamkedjan mitt
emellan kamdreven så att du ser att kammarna har rört sig lite.
10) Slacket på kamkedjan får nu inte vara mer än max 10 mm upp och ner.

Är kamsträckaren paj kommer du att ha ett mycket större slack
än ca 10 mm, typ 20 - 25 mm.
 
andersbrink skrev:
Rätt sätt:
1) Ta bort ventilkåpan.
2) Ta bort spännarens yttre skruv och fjäder.
3) Ta bort själva spännarkroppen.
4) Återställ spännarens "rachet-mekanism" / låsmekanism så att den
spänner så lite/kort som möjligt. Dvs tryck in den.
5) Tryck på kamkedjan så att du ser att insugskammen, dvs den bakre,
rör lite på sig - nån millimeter.
6) Skruva tillbaka spännaren.
7) Montera tillbaka fjäder och fjäderbult. Du ska nu höra
"racketi-tack-tick-tack" ett antal gånger.
8) Dra försiktigt runt motorn för hand via vevaxeln (högersidan
är enklast att komma åt), du ska nu åter höra ett klick eller
två från spännaren.
9) Tryck hårt med bakänden av en skiftnyckel på kamkedjan mitt
emellan kamdreven så att du ser att kammarna har rört sig lite.
10) Slacket på kamkedjan får nu inte vara mer än max 10 mm upp och ner.

Är kamsträckaren paj kommer du att ha ett mycket större slack
än ca 10 mm, typ 20 - 25 mm.
Tackar allra ödmjukast! Skall kolla detta med en gång!
 
lånar tråden lite!!!jag har problem med min gsxr 750 -99...kamkedjan hoppade på den förut och då bytte dom på en mc-firma kamkedja och spännare...det satt en sån där hydraulspännare på den från början och dom stoppade dit en sån igen...jag har ju hört och upplevt själv att den där jävla spännaren är inte så jävla bra!!!!nu så hoppade kamkedjan igen!!!nu så bytte jag till en manuell spännare från motospeed...fick fina instruktioner hur man skulle spänna kedjan,man skulle dra åt spännaren så att när du vrider på vevaxeln så följer kamdreven med direkt...nu när jag startar hojjen så tycker jag att det rasslar bra mycket från kamkedjan,så jag hade loss allt igen o kolla...jag tycker att kedjan är för spänd...såg att det stod här att det skulle vara 6,4 till 9,5mm spel på kedjan mätt mellan kammarna,det finns det absolut inte på min...jag provade att släppa lite på spännaren och vred runt vevaxeln då hoppade kedjan över kamdreven...med andra ord om jag har typ sånt spel som det sägs här så hoppar kedjan över kammdreven,men spänner jag som motospeed säger så blir det så jävla spänt och det rasslar...kedjan har inte typ gått nånting så den borde inte va slut...
 
tänkte på en sak här inatt.spänner den där skenan kamkedjan som sitter över kammarna?är det så att ventilkåpan trycker på skenan och den där efter på kamkedjan?för isf skulle det vara vettigt med ett sånt stort spel mellan kammarna.isf menade motospeed nog att skenan skulle vara monterad när jag spänner på deras sätt.
 
mirrorman skrev:
lånar tråden lite!!!jag har problem med min gsxr 750 -99...kamkedjan hoppade på den förut och då bytte dom på en mc-firma kamkedja och spännare...det satt en sån där hydraulspännare på den från början och dom stoppade dit en sån igen...jag har ju hört och upplevt själv att den där jävla spännaren är inte så jävla bra!!!!nu så hoppade kamkedjan igen!!!nu så bytte jag till en manuell spännare från motospeed...fick fina instruktioner hur man skulle spänna kedjan,man skulle dra åt spännaren så att när du vrider på vevaxeln så följer kamdreven med direkt...nu när jag startar hojjen så tycker jag att det rasslar bra mycket från kamkedjan,så jag hade loss allt igen o kolla...jag tycker att kedjan är för spänd...såg att det stod här att det skulle vara 6,4 till 9,5mm spel på kedjan mätt mellan kammarna,det finns det absolut inte på min...jag provade att släppa lite på spännaren och vred runt vevaxeln då hoppade kedjan över kamdreven...med andra ord om jag har typ sånt spel som det sägs här så hoppar kedjan över kammdreven,men spänner jag som motospeed säger så blir det så jävla spänt och det rasslar...kedjan har inte typ gått nånting så den borde inte va slut...

Hade du inte slacket på kedjan någon annan stans än mellan kamdreven ?
Kedjan borde ju inte hoppa med angivet slack.

Se det från den ljusa sidan, det var ju tur att motorn inte var i gång när det hände, nu har ju ingenting gått sönder så det räcker med att montera den rätt igen.


Lycka till!
 
norrlansguld skrev:
Hade du inte slacket på kedjan någon annan stans än mellan kamdreven ?
Kedjan borde ju inte hoppa med angivet slack.

Se det från den ljusa sidan, det var ju tur att motorn inte var i gång när det hände, nu har ju ingenting gått sönder så det räcker med att montera den rätt igen.


Lycka till!

Jag vet den ska ju inte hoppa över med det spelet på kedjan mellan kammarna,men jag tror den gjorde det bara för att jag hade inte skenan på plats när jag vred om vevaxel.jag antar att skenan spänner på kedjan mellan kammarna.med andra ord nolla motorn,ställa in ett spel på 6,4 till 9,6mm på kamkedjan mätt mellan kammarna,låsa spännarn,montera skenan över kammarna,montera ventilkåpa o resten av grejerna,så ska den ju funka fint o inte rassla eller att kedjan hoppar över.
 
mirrorman skrev:
Jag vet den ska ju inte hoppa över med det spelet på kedjan mellan kammarna,men jag tror den gjorde det bara för att jag hade inte skenan på plats när jag vred om vevaxel.jag antar att skenan spänner på kedjan mellan kammarna.med andra ord nolla motorn,ställa in ett spel på 6,4 till 9,6mm på kamkedjan mätt mellan kammarna,låsa spännarn,montera skenan över kammarna,montera ventilkåpa o resten av grejerna,så ska den ju funka fint o inte rassla eller att kedjan hoppar över.

Men visst ska väl spelet mätas med skenan bortmonterad?
Annars är väl det svårt att komma åt att mäta?
 
norrlansguld skrev:
Men visst ska väl spelet mätas med skenan bortmonterad?
Annars är väl det svårt att komma åt att mäta?

Vet du hur mekaniken för kamkedjespännaren verkligen fungerar och inte - behöver du inte ta bort ventilkåpan alls.

Ta bort bult och fjäder för spännarmekanismen. Ta bort spännaren och kolla att den funkar fullt ut över hela spannet. Montera tillbaks spännaren tillsammans med fjäder och fjäderbult. Dra runt motorn för hand ett par varv. Ta bort fjäderbult och spännarfjäder. Tryck in spännarelementet rätt hårt för hand med hjälp av ett kryssmejselklinga. Spännarens mekanism ska nu klicka 1 eller 2 gånger, max 3 gånger. Skruva nu bort spännaren och verifiera att den kan spännas ytterligare för hand nu när den är borttagen, dvs inte är i ändläget. Återställ spännarens mekanism och montera dit allt. Klart.
 
andersbrink skrev:
Vet du hur mekaniken för kamkedjespännaren verkligen fungerar och inte - behöver du inte ta bort ventilkåpan alls.


I detta fallet sitter det en manuell sträckare, den saknar fjäder.
Och min personliga åsikt är att det känns tryggt att ta bort ventilkåpan och mäta spelet.
 
Antar att mirrorman praatr om en manuell spännare.

Jag monterade dit min manuella i vinter efter allt prat om att det automatiska var kass.
Innan jag monterade dit den hade jag ett litet rasslande ljud vid gas släpp men efterbyte är det borta helt.

Jag följde endast APE´s instruktioner som postades ovan och det har funkat perfekt.

Spännde så jag hade 7 mm spel med övre glidskenan avtagen, skruvade dit den och testade dra runt. Skruvade tebax allt och motorn spinner som en katt...eufori.

/R
 
norrlansguld skrev:
Men visst ska väl spelet mätas med skenan bortmonterad?
Annars är väl det svårt att komma åt att mäta?

självklart så mäter man utan skenan,men att man monterar skenan innan man börjar dra runt på maskin,för jag antar att skenan spänner på kedjan när den är på plats.
 
Borde inte göra så stor skillnad det lilla som skenan spänner borde inte kunna göra så att den hoppar över en kugg.

Det som kunde vara felet dock är om du snurrat motorn lite åt fel håll just innan sjusteringen för då kan spänningen blir bra emn det finns kedja mellan avgas kammen och vevstacken som inte är spänd.

Sen när du drar runt blir spelet anorlunda.

Jag drog dunt några varv sen med skenan på sen lossade ja skenan och kontrollerade spelet igen.

/R
 
andersbrink skrev:
Byt inte om du inte behöver. Du är medveten om att man behöver justera den manuella sträckaren (på rätt sätt) ungefär var 300 mil? Är det värt det jämfört med en automatisk sträckare?

På rätt sätt = ALLT lös på nytt eller? :confused:

Behövs det verkligen var 300 mil, vad jag hört gäller typ var 500 mil... :va

Å funkar det inte i praktiken så, att om man hör missljud justerar man ju självklart direkt oavsett körda kilometer, men att det oftast räcker med att pröva spänna den lite i taget å dra runt, för antagligen har den ju blivit lite slapp bara... :confused:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top