Långa farbron
Yster tokfrans
andersbrink skrev:Berätta gärna vad du har för knarr, förrutom "gixxer".
.
Hultan-bultan knuffar omkring på en Gsxr 750 -96

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:Berätta gärna vad du har för knarr, förrutom "gixxer".
.
Oj, jag det kan ju underlätta, som fabbron säger så har jag en Gsxr750 -96..andersbrink skrev:Berätta gärna vad du har för knarr, förrutom "gixxer".
Byt inte om du inte behöver. Du är medveten om att man behöver justera den manuella sträckaren (på rätt sätt) ungefär var 300 mil? Är det värt det jämfört med en automatisk sträckare?
Lixom, har din hoj hållit tills nu utan problem... är risken väldigt liten att sträckare kommer att gå sönder. Om sträckaren är taskig lär du märka av det de första 500 milen.
Mattias skrev:TPS-vajsing, kanske. Eller osynkade spjällhus. Åk och rådfråga en verkstad.
Så vad trodde du om detta andersbrink? Du verkar kunna suckor, och alla andra hojjar för den delen med..Hultan skrev:Oj, jag det kan ju underlätta, som fabbron säger så har jag en Gsxr750 -96..
Tänkte bara byta för att det rasslar lite grann.. men det kanske inte gör så mycket?
Och skall man spänna den var 300mil så blir det ju ett jävla meckande förstås..
Men varför rasslar den jag har då om den är automatisk?
Ännu en jobbig fråga då..andersbrink skrev:Jag körde på Bike Weekend 2001 på en gixxer 750 i SSH -900 som hade trasig kamkedjespännare - gick åt pipan. Gick noll och intet. Kvalade iaf inte in sist.
Ta loss ventilkåpan och se och känn efter så att kamkedjespännaren verkligen funkar. Gör den det - byt den inte.
Hultan skrev:Ännu en jobbig fråga då..hur ser man det?
Tackar allra ödmjukast! Skall kolla detta med en gång!andersbrink skrev:Rätt sätt:
1) Ta bort ventilkåpan.
2) Ta bort spännarens yttre skruv och fjäder.
3) Ta bort själva spännarkroppen.
4) Återställ spännarens "rachet-mekanism" / låsmekanism så att den
spänner så lite/kort som möjligt. Dvs tryck in den.
5) Tryck på kamkedjan så att du ser att insugskammen, dvs den bakre,
rör lite på sig - nån millimeter.
6) Skruva tillbaka spännaren.
7) Montera tillbaka fjäder och fjäderbult. Du ska nu höra
"racketi-tack-tick-tack" ett antal gånger.
8) Dra försiktigt runt motorn för hand via vevaxeln (högersidan
är enklast att komma åt), du ska nu åter höra ett klick eller
två från spännaren.
9) Tryck hårt med bakänden av en skiftnyckel på kamkedjan mitt
emellan kamdreven så att du ser att kammarna har rört sig lite.
10) Slacket på kamkedjan får nu inte vara mer än max 10 mm upp och ner.
Är kamsträckaren paj kommer du att ha ett mycket större slack
än ca 10 mm, typ 20 - 25 mm.
mirrorman skrev:lånar tråden lite!!!jag har problem med min gsxr 750 -99...kamkedjan hoppade på den förut och då bytte dom på en mc-firma kamkedja och spännare...det satt en sån där hydraulspännare på den från början och dom stoppade dit en sån igen...jag har ju hört och upplevt själv att den där jävla spännaren är inte så jävla bra!!!!nu så hoppade kamkedjan igen!!!nu så bytte jag till en manuell spännare från motospeed...fick fina instruktioner hur man skulle spänna kedjan,man skulle dra åt spännaren så att när du vrider på vevaxeln så följer kamdreven med direkt...nu när jag startar hojjen så tycker jag att det rasslar bra mycket från kamkedjan,så jag hade loss allt igen o kolla...jag tycker att kedjan är för spänd...såg att det stod här att det skulle vara 6,4 till 9,5mm spel på kedjan mätt mellan kammarna,det finns det absolut inte på min...jag provade att släppa lite på spännaren och vred runt vevaxeln då hoppade kedjan över kamdreven...med andra ord om jag har typ sånt spel som det sägs här så hoppar kedjan över kammdreven,men spänner jag som motospeed säger så blir det så jävla spänt och det rasslar...kedjan har inte typ gått nånting så den borde inte va slut...
norrlansguld skrev:Hade du inte slacket på kedjan någon annan stans än mellan kamdreven ?
Kedjan borde ju inte hoppa med angivet slack.
Se det från den ljusa sidan, det var ju tur att motorn inte var i gång när det hände, nu har ju ingenting gått sönder så det räcker med att montera den rätt igen.
Lycka till!
mirrorman skrev:Jag vet den ska ju inte hoppa över med det spelet på kedjan mellan kammarna,men jag tror den gjorde det bara för att jag hade inte skenan på plats när jag vred om vevaxel.jag antar att skenan spänner på kedjan mellan kammarna.med andra ord nolla motorn,ställa in ett spel på 6,4 till 9,6mm på kamkedjan mätt mellan kammarna,låsa spännarn,montera skenan över kammarna,montera ventilkåpa o resten av grejerna,så ska den ju funka fint o inte rassla eller att kedjan hoppar över.
norrlansguld skrev:Men visst ska väl spelet mätas med skenan bortmonterad?
Annars är väl det svårt att komma åt att mäta?
andersbrink skrev:Vet du hur mekaniken för kamkedjespännaren verkligen fungerar och inte - behöver du inte ta bort ventilkåpan alls.
I detta fallet sitter det en manuell sträckare, den saknar fjäder.
Och min personliga åsikt är att det känns tryggt att ta bort ventilkåpan och mäta spelet.
norrlansguld skrev:Men visst ska väl spelet mätas med skenan bortmonterad?
Annars är väl det svårt att komma åt att mäta?
andersbrink skrev:Byt inte om du inte behöver. Du är medveten om att man behöver justera den manuella sträckaren (på rätt sätt) ungefär var 300 mil? Är det värt det jämfört med en automatisk sträckare?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |