GSXR 750 -97 tappar kraft på höga varv.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Kära Bullen!

Nu när jag äntligen trodde jag hade fått ordning på gammgixxern kom nästa bakslag.
Har hela våren haft problem med mellanregistret, och det blev sig inte bättre än att jag fick återställa allt till original, ta bort helsystemet, sänka nålarna och sätta i originalmunstycken osv.

Nu är kraften tillbaka upp till ca. 8-9000 varv, men när den egentligen ska börja dra som mest "faller den ur" Det går att varva ur den, men det ger lixom ingenting. En bra liknelse är väl om man skulle varva min gamla toyota över 4000. Det går men växlar man vid 3000 accelererar det bättre.:hihi

Nu till mina egna teorier. Jag märkte att TPS:en satt löst. Vad jag förstår styr den tändningen på något sätt. Manualen beskriver det inte så ingående. Kan den påverka så att man får typ eftertändning på höga varv? Jag drog fast den, men den kan ju ha vridit sig. Har inte de två Ohmmetrar man behöver för att ställa in den.

Min andra teori/fråga handlar om kamkedjan. Det sitter manuell sträckare på min. Har ej hört överdrivet rassel från kedjan och har ej specifikationerna på vilket slack den ska ha, så jag har ej justerat den på ca. 700 mil. Kan den ha kuggat över?:gnissla Borde inte det märkas annars också? Den är väldigt lättstartad och går som sagt fint upp till 8-9000.

jag vet inte riktigt vad TPS'en har för funktion på din förgasar-motor, men det kan vara något med tändningen att göra. den bör sitta i rätt läge och är inte alltför svår att ställa in. du byglar en kontakt under passagerar-sadeln (har jag för mig att den sitter) så kan du kolla felkoder och liknande. där kan du även se i vilket läge TPS'en ska stå. lite känsligt är det när man ska ställa in, men det är inget svårt.

att kamkedjan ska ha kuggat över låter inte så värst rimligt tycker jag, för då borde den gå en hel del mycket sämre. servicemanualer finns att hitta på nätet och i den/dom så står det vilket slack/spel kamkedjan ska ha. tyvärr har jag inte manualen i närheten för tillfället. du hade märkt om den kuggat över i vilket fall som helst, för det hade rasslat väldigt mycket om hela kamkedjan och allt annat där inne.
att din fina båge inte varvar riktigt ordentligt igenom hela registret beror antagligen på något fel med bestyckningen och/eller förgasarna. kontrollera alla insugsgummin också.

lycka till med din fina hoj! :)

MVH Phille

Tackar för svar!

Tyvärr är det enda sättet att ställa in TPS:en på förgasarmotorn att mäta resistansen genom den med två parallellkopplade Ohmmetrar. Jag vet att insprutarn från 98 och framåt kan visa felkoder i displayen samt har ett annat styrsystem till bränsle/tändning.

Kamkedjespelet står inte i Haynesmanualen jag har i bokformat iaf. Men jag har en .PDF med Suzukis originalmanual som jag letar i nu.

Nu är bränsleläckaget tillbaka.:huvet

Flottörhöjden är rätt ställd till 7mm. Fjädrarna till nålventilerna i gasare 2 och 3 börjar bli dåliga. Har provat med nya piratventiler som till synes är identiska, men när jag skruvar ihop allt och släpper på soppan pissar allt rakt ut genom flödarna och ävenLuftskruven. Hur kan detta komma sig tro?

Bankörning på Gotland känns låångt borta just nu.:gnissla

EDIT: Efter ca. 20 ned/ihopskruvningar har nu en flottörhuspackning gått av. Så nu är det slutskruvat tills jag hittat nya. Är det någon som vet var man kan finna dessa? Förgasarna är alltså Mikuni BDRS 39mm.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...