gsxr 750 -97 sving och bakhjul på gsxr1100 -87?

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Tjenixen!

Jag har lyckats få tag i en komplett bakända från en krashad gsxr 750 -97, dvs. sving med bakfälg, broms mm.

Vilka modifieringar krävs för att få dit den på min gsxr 1100 -87?

Alternativt: Kan jag ta 17" bakfälgen och sätta på min gammelgixxer?

Vet att fälg från 90-94 passar nästan helt bulton (du behöver bocka till bromsstaget bara). Har en fälg från en 93a på min 1100 -87.

Hm, det verkar som hjulaxeln är klenare på min -87 1100 än på -97 750:n.

Det bästa hade nog varit om jag hade fått dit hela svingen istället.
Ingen annan som har några tips på hur jag kan gå tillväga :confused:

Last edited:
Borde vara någon gixxerguru som har koll på läget.
Kom igen nu :hördu

Borde vara någon gixxerguru som har koll på läget.
Kom igen nu :hördu

Jag har smäckt dit en busafälg på min gixxer, men det var lite meck. Men jag är ganska säker på att SRAD-fälgarna är lika som busafälgarna, men SRAD verkar ha lite olika bredd, antingen 5,5 el. 6 tum.

Jag gjorde större hål i svingen för axeln och använde "ny" fälg komplett med drevhållare och axel. Jag fick byta bultar för drev och sätta skallarna utåt för att de inte skulle sticka ut för långt och ta emot svingen. Drevet kommer alltså lite längre ut mot vänster och jag har monterat en distans på framdrevet för att kedjan ska hamna i linje. Därför fick jag också slipa av lite på ramen för att kedjan inte ska ta i. Distanserna till själva hjulet har jag bara kapat för att passa in hjulet.

Hur du än gör är det nog inte bolton, men det du bör se över först är nog hur du ska lösa att få bakdrevet i linje med framdrevet. Jag har för mig att Roger (gixxer_1255) svarvade av en bit på drevhållaren för att hamna rätt. Men det funkar inte med busafälgen (6 tums bredd), då tar kedjan i däcket. Skillnaden i axelgrovlek kan man troligen lösa med andra hjullager eller möjligen ett distansrör (för att slippa min kanske lite besvärliga lösning).

Ok, tack för ditt utförliga svar.
Den aktuella fälgen i fråga är en 6" från en 750 SRAD -97.

Sitter fortfarande dock och klurar om jag inte skulle ta och flytta över hela svingen istället från 750:n, då får jag en stabilare och framför allt en snyggare sving än den som sitter originalmonterad på min 1100 -87.

Jag har tillgång till en kraschad 750 -97 med en komplett bakdel så det är inga problem med att få tag på delarna.
Frågan är om det är möjligt över huvud taget att genomföra denna operation. :confused:

Tacksam för svar.

Ta båda svingarna och sätt upp med en tving mellan svingbenen där hjulet ligger ann, då ser du direkt vart det skiljer i distanser. sen får du funderara vart du ska lägga in dina distanser, tror inte det går att beskriva bättre än så.

mvh Wibbe

Ok, tack för ditt utförliga svar.
Den aktuella fälgen i fråga är en 6" från en 750 SRAD -97.

Sitter fortfarande dock och klurar om jag inte skulle ta och flytta över hela svingen istället från 750:n, då får jag en stabilare och framför allt en snyggare sving än den som sitter originalmonterad på min 1100 -87.

Jag håller med dig om att det bästa vore att byta komplett med sving, om det går. Tre saker att kolla som jag ser det:
1. Bredden i ramen för svingen - är svingarna lika breda fram? Går ev. att justera lite genom att fräsa av, alt. att lägga till distanser. Axelns tjocklek?
2. Kedjan ska hamna i linje, går det? Det blir troligen problem med att kedjan tar i ramens insida. Finns det plats i svingen att flytta hjulet mot höger för att lösa detta? Tänk på att däcket kan ta i svingen fram. Ska du lösa tror jag du får jaga milimeter där det går - flytta hjul mot höger, svarva om möjligt av drevhållare så att kedjan hamnar så nära hjul som möjligt, samt distans på motorn så att framdrevet flyttas mot vänster.
3. Har svingarna ungefär samma konstruktion för länkage? Om det bara skiljer lite kan det funka att ex. bara göra nya hundben upp till svingen från länkaget.

Gixxertiger här på forumet har satt en hayabusasving på sin gammelgixxer. Verkade få dit den någorlunda kvickt med. Skriver dock inte så detaljerat i sin tråd om han gick till väga.

Lust att skriva några rader här?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...