GSXR 750 -97 som käkar stift!

DanSund

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
ZX10R
Jag har problem med min GSXR 750 -97. Hade in den på service på den lokala MC-verkstaden i vintras (köpte den precis på hösten körde väl bara två dagar eller nåt). Iaf hade in den på service för att få den överkollad, samt att få fuggarna ställda för att den gick allt för fett. Nåja, allt var frid och fröjd de sa att allt var okej. Motorn var provtryckt, ventiler kollad och servad då. De hade även kollat över förgasarna, var lite konstiga grejer såsom att munstyckerna var omkastade och konstigt ställt överhuvudtaget. Nåja nu när jag började köra på våren så var allt bra, men så fort den började bli varm så började den plöddra främst på låga varv, var in till verkstaden å de sa att de hade ställd den lite fetare och att de skulle ställa ner den när det blev varmare ute (de hade även sagt det när jag hämtade den). Nu i veckan när jag var å körde å den blev riktigt varm så plöddrade den som fan och till sist så slutade den gå på alla cyllar. Körde den till verkstaden och de kollade på den. Vad som hade hänt var att stiften var slut (helt svarta), de kikade över bränsleslangar och hittad en liten plastbit i ena slangen (såg ut att komma från ett bränslefilter). Ställde ner matningen och den gick som en klocka igen. Dock varade glädjen kort, idag när jag var och körde med den och den blev riktigt varm så var det samma story igen, började plöddra och sen så for nåt av stiften. körde den till verkstaden och lämnade den där, de skulle kika på den igen. Som tur är så lämnade de garanti på arbetet så jag behöver inte betala för arbetet nu, men jag vill ju vara ute å köra!!!! De prata idag om att försöka plocka i ett dynojetkit i den och börja på noll igen. De skall redan sitta ett kit i den enligt gamla ägaren men han visste inte vilket, de på verkstaden sa att det inte stod något varken på nålarna eller munstyckena. Nån som har några förslag vad det kan vara som strular?! Fan solen skiner ute och det är toppenväder å så sitter man här hemma! :huvet

skaffa vanliga munstycken o sånt..
blir nog enklare o få iordning då.

bänkar dom o kollar lamda o sånt där?

ojoj.. dynojet e problemet... nålarna i dynojetet har nog gjort sätena i förgasarna för stora.. dynojet funkar bra till en början.. men sen kommer strulet.. =dyrt.. bara en ide.. men lär väl få mothugg över detta.. bara våra erfarenheter..

Jo jag har hört det förrut att det kan vara strul med dynojet. Man får väl hoppas på att det inte är nåt som blir någon kostsam reparation.
Nja de har ingen bänk där, det skulle ju underlätta rätt så rejält!

Om hojen går tokfett på låga varv är det inget som ett Dynojet-kit magiskt kan kurera. Handlaren vill sälja "stekt gröt" åt dig.

Installera original luftfilter samt installera original lågfartsmunstycken. Beställ sen en bänkning med Lamda-sond för att finlira. Ingen lambda-sond = tro. Lambda-sond = vetskap.

Dynojet funderingen var väl mest för att det inte nån som rikitigt vet vad det är för kit som sitter i just nu. Sen är det lite problem att få en bänkning på den här ön, finns två MC-verkstäder varav en har bänk. Och den verkstaden som har bänk fick jag så dåligt intryck av när jag var dit tidigare än gång, plus att det är några som har fått problem med sina hojar efter att de har vart i deras bänk.

Jag kan säga att jag hade samma problem med min -96 750.. efter MYCKET strul
visade det sig vara o-ringar i förgasarna som var slut med följd att den alltid var "chokad", gick som en klocka i början av färderna för att gå sämre och sämre... det gick att få den att gå rent om drog rullen i bott på alla växlar men det var troligen för att maskinen hann med att sluka i sig all soppa som fuggarna släppte igenom, allt började med att jag mindre och mindre behövde använda choken vid kallstart.. jag trodde detta berodde på att jag bytt bränsle att köra på men icke!

Så, jag skulle lägga min röst på att du behöver byta o-ringar i fuggarna
alternativt köpa en ny brygga (som jag gjorde, läs begagnad) var inte så farligt
dyrt med en beggad!

Lycka till!

Corbalin skrev:
2142633 Jag kan säga att jag hade samma problem med min -96 750.. efter MYCKET strul
visade det sig vara o-ringar i förgasarna som var slut med följd att den alltid var "chokad", gick som en klocka i början av färderna för att gå sämre och sämre... det gick att få den att gå rent om drog rullen i bott på alla växlar men det var troligen för att maskinen hann med att sluka i sig all soppa som fuggarna släppte igenom, allt började med att jag mindre och mindre behövde använda choken vid kallstart.. jag trodde detta berodde på att jag bytt bränsle att köra på men icke!

Så, jag skulle lägga min röst på att du behöver byta o-ringar i fuggarna
alternativt köpa en ny brygga (som jag gjorde, läs begagnad) var inte så farligt
dyrt med en beggad!

Lycka till!

Tack för tippset, skall fara in till verkstaden imorn och berätta. De har ju hyffsat fullt upp ändå just nu! Men de låter ju precis som mitt problem som du beskrev. Min går oxå som en klocka så länge den inte är varm! Men när tempen kommer upp så börjar den gå som ett :arsele

Om förgasarna i övrigt är fräscha och täta så rekommenderar jag sticky-tråden om hur man ställer in CV-förgasare på egen hand - absolut billigast, plus att det blir rätt gjort eftersom man vet vad man ska justera och varför och hur.

Okej tänkte uppdatera lite här vad som har hänt med hojen. Igår så fick jag den tebax, vad de har gjort är att de har bytt ut två tändkablar och det verkar ha fixat problemet. Har kört hela dagen idag, först mycket inne i stan för det var när man körde i stan som problemet var mest märkbart förrut, och sen har jag även vart ut på landsväg och inga problem. Visst den hostar till nån gång men de är väl sånt man får räkna med när det är förgasarhoj. Nu är det väl bara att hålla tummarna för att problemet är löst! :banana

Skönt att problemet är löst.
Jag skulle ändå kasta ur eftermarknads nålarna och munstyckerna och slänga i orginal. Givietvis i samband med en bänkning med lambda som brinken föreslog.
Dynojet-kit (eller andra "kit" också för den delen) är en tickande bomb, till slut kommer nålarna och munstyckerna vara helt slut och det går ruskigt fort på dom när det väl börjar ge sig.
Självklart kommer den hända dagen innan du ska iväg på den där semestern du planerat i flera månader och hojen står färdigpackad. ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park