Gsxr 750 -96 - varvräknar far i botten och går orent

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Gsxr 750 -96 - går orent och dog till och med för mej i hög fart

skulle köra om på e4an å peta ner några växlar för att dra på. när jag kom till runt 10.000 varv så for varvräknaren i botten och mc slutade "dra". provade växla ner sen igen och samma sak hände. men sen försvann det, men den gick lite halvt orent mellan 10 och 13.5 tusen varv tycker jag. vad kan det va som jävlas?
SENARE IDAG
Va ute och körde en sväng nu, verkar som det där med varvräknaren bara va en tillfällighet! den fick för sej att spöka nu, sen fick även hastighetsmätaren något fnatt och slutade fungera där ett tag i början. Körde på e4an å drog på full, efter 200 ville den som inge mer (dock drevad, så hastighetsmätaren visar väl lite för lite, men har ändå utan problem kört 220 förut) men sen när jag släppte gasen ville den som dö på allt utom fullgas, till sist fungerade inte det heller. stannade och efter en stund kunde jag pula igång den igen (dåligt batteri) Vad är galet?? Börjar bli halvlite med bensin nu också (lampan började blinka) men det kan väl inte ha med saken att göra :S
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Funkade hastighetsmätaren? Låg varvräknaren på noll trots att du hade växel i och inte höll in kopplingen? Jag sätter en slant på glapp i någon kontakt, sönderskavd isolering nånstans, eller troligast, att jordpunkten på blocket har lossnat. Den sitter ovanpå lådan, bakom cylinderraden.
 

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Funkade hastighetsmätaren? Låg varvräknaren på noll trots att du hade växel i och inte höll in kopplingen? Jag sätter en slant på glapp i någon kontakt, sönderskavd isolering nånstans, eller troligast, att jordpunkten på blocket har lossnat. Den sitter ovanpå lådan, bakom cylinderraden.

Hastighetsmätaren fungerade och jag höll inte in kopplingen och hade i en växel. Men ska kolla det där med jorden och de där :)

Kolla kontakten till stödet.... den kan glappa..:yoparty

ska kika på det :)
 
Last edited:

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Va ute och körde en sväng nu, verkar som det där med varvräknaren bara va en tillfällighet! den fick för sej att spöka nu, sen fick även hastighetsmätaren något fnatt och slutade fungera där ett tag i början. Körde på e4an å drog på full, efter 200 ville den som inge mer (dock drevad, så hastighetsmätaren visar väl lite för lite, men har ändå utan problem kört 220 förut) men sen när jag släppte gasen ville den som dö på allt utom fullgas, till sist fungerade inte det heller. stannade och efter en stund kunde jag pula igång den igen (dåligt batteri) Vad är galet??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Va ute och körde en sväng nu, verkar som det där med varvräknaren bara va en tillfällighet! den fick för sej att spöka nu, sen fick även hastighetsmätaren något fnatt och slutade fungera där ett tag i början. Körde på e4an å drog på full, efter 200 ville den som inge mer (dock drevad, så hastighetsmätaren visar väl lite för lite, men har ändå utan problem kört 220 förut) men sen när jag släppte gasen ville den som dö på allt utom fullgas, till sist fungerade inte det heller. stannade och efter en stund kunde jag pula igång den igen (dåligt batteri) Vad är galet??
Till att börja med, är den drevad med mindre fram och/eller större bak så visar hastighetsmätaren för mycket ;)

Det låter som att antingen är ditt batteri helt kronslut med snudd på kortis, eller så är din generator trasig. Är batteriet slut så suger det i sig allt generatorn levererar och då räcker det inte till soppapump, tändning, intstrument, lampor mm på höga varv. Är generatorn slut så blir det samma sak, förutom att batteriet dras ut/aldrig laddas.

Starta hojen och mät spänningen över polerna, sen varvar du upp hojen till 5k varv och mäter igen, sen kan du varva 10k varv och mäta. Är allt normalt så ska du ha 12-12,5 på tomgång och ca 13,5 över 5k varv. Är något knas så har du antagligen vettig spänning på tomgång, men sen sjunker spänningen ju mer du gasar.
 

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Till att börja med, är den drevad med mindre fram och/eller större bak så visar hastighetsmätaren för mycket ;)

Det låter som att antingen är ditt batteri helt kronslut med snudd på kortis, eller så är din generator trasig. Är batteriet slut så suger det i sig allt generatorn levererar och då räcker det inte till soppapump, tändning, intstrument, lampor mm på höga varv. Är generatorn slut så blir det samma sak, förutom att batteriet dras ut/aldrig laddas.

Starta hojen och mät spänningen över polerna, sen varvar du upp hojen till 5k varv och mäter igen, sen kan du varva 10k varv och mäta. Är allt normalt så ska du ha 12-12,5 på tomgång och ca 13,5 över 5k varv. Är något knas så har du antagligen vettig spänning på tomgång, men sen sjunker spänningen ju mer du gasar.

bakdrevet är bytt från 43 till 39, fråga mej inte varför, men så äre :p
batteriet är väldigt dåligt iaf, även fast jag laddade upp det orkade det inte starta motorcykeln några dagar efter det även fast det varit inne i värmen. men mitt nya batteri kommer på måndag hoppas jag :) hoppas det är då!

sen tänkte jag, inte för att jag kan så där överdrivet mycket... men kan det inte va att soppafiltret eller nått börjar bli igensatt, så det inte hinner rinna ner bensin så det räcker till förgasarna eller något sånt, eller det pumpas väl förresten. eftersom den dog helt efter jag kört fort tänkte jag? även när varven sjunkit.
 
Last edited:

A Hansen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Kawasaki, ZXR750-H1
Säkerligen brist på spänning....
Kolla laddning och ha friskt batteri.
Har själv haft liknande problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
bakdrevet är bytt från 43 till 39, fråga mej inte varför, men så äre :p
batteriet är väldigt dåligt iaf, även fast jag laddade upp det orkade det inte starta motorcykeln några dagar efter det även fast det varit inne i värmen. men mitt nya batteri kommer på måndag hoppas jag :) hoppas det är då!

sen tänkte jag, inte för att jag kan så där överdrivet mycket... men kan det inte va att soppafiltret eller nått börjar bli igensatt, så det inte hinner rinna ner bensin så det räcker till förgasarna eller något sånt, eller det pumpas väl förresten. eftersom den dog helt efter jag kört fort tänkte jag? även när varven sjunkit.
Jo, det är inte omöjligt, fast med tanke på att batteriet är risigt så... Men för all del, i väntan på batteriet kan du ju byta soppafiltret. Jag är inte helt hundra på hur dom ser ut på fuggemodellerna, men till SRAD med sprut kostar filtret 700-nånting :huvet Men, Biltema har en som ser exakt likadant ut, men kostar under tjugan :tummenupp Jag har haft en sånt sen -07, och det funkar fortfarande klockrent :tummenupp Kolla på www.bikebandit.com så ser du hur grejerna ser ut inuti i deras sprängskisser! :tummenupp
 

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Jo, det är inte omöjligt, fast med tanke på att batteriet är risigt så... Men för all del, i väntan på batteriet kan du ju byta soppafiltret. Jag är inte helt hundra på hur dom ser ut på fuggemodellerna, men till SRAD med sprut kostar filtret 700-nånting :huvet Men, Biltema har en som ser exakt likadant ut, men kostar under tjugan :tummenupp Jag har haft en sånt sen -07, och det funkar fortfarande klockrent :tummenupp Kolla på www.bikebandit.com så ser du hur grejerna ser ut inuti i deras sprängskisser! :tummenupp

har tyvärr lite långt till biltema, dom öppnar inte i ume förän till sommaren :( batteriet jag får på måndag är från biltema lule, en kompis köpte ett där som va trasigt, men jag fick skicka tillbaka det och dom kollade så jag inte lurades och nu är ett nytt påväg :p men tackar för hjälpen, uppskattas verkligen :)
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Har exakt samma problem på min hoj, eller hade snarare.
När du kollar spänningen ska du även kolla amper, volten kan finnas där ändå. min visade över 13,5 volt men när vi mätte amperen så var det lite lågt vilket innebär att batteriet inte får ladd nog mot hur mycket juice som går åt.

Laddade hojen med en ctek laddare, körde i en vecka o sen tebax till problemet, laddade igen, ködre igen o sen back to square one.

Va generatorn för mig..

Lycka till!
 

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
Umeå
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Har exakt samma problem på min hoj, eller hade snarare.
När du kollar spänningen ska du även kolla amper, volten kan finnas där ändå. min visade över 13,5 volt men när vi mätte amperen så var det lite lågt vilket innebär att batteriet inte får ladd nog mot hur mycket juice som går åt.

Laddade hojen med en ctek laddare, körde i en vecka o sen tebax till problemet, laddade igen, ködre igen o sen back to square one.

Va generatorn för mig..

Lycka till!

Va ett lite mer pinsamt fel för mej, i alla fall det där med att den dog. Min soppamätare eller vad man ska kalla det började blinka när det va typ tomt, inte 4 liter kvar :huvet tur att det gick fort att hitta iaf! det där andra verkade bero på batteriet, för både varvräknaren och hastighetsmätaren har aldrig krånglat nå mer :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top