GSXR 750 -96 går dåligt efter tvätt.

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Hej

Tänkte skriva några rader för att se om ni har några förslag på att lösa mitt tråkiga problem.

Hojen gick perfekt innan tvätten där jag bland annat använde en högtryckstvätt.

När jag skulle starta hojen gick den inte igång över huvud taget och den bara luktade bensin från avgasröret och batteriet var slutkört.
Eftersom jag inte hade någon tid vid tillfället rullade jag in den i garaget där den fick stå i ca 2 veckor.

La batteriet på laddning igår och gjorde ett nytt startförsök idag.
Hojen puttrade igång efter ett tag men den gick bara på 3 cylindrar :mad.

Jag har en lasertermometer och med den mätte jag temperaturen på de primära rören på grenröret och kom fram till att det ena (längst ut till vänster)röret var bara 70grader mot de andra som var ca. 230grader.

Kollade stiftet och det var sotigt jämfört med de andra. Satte i ett annat stift som jag visste fungerade, men samma sak. När jag körde runt motorn med startmotorn för att kolla om det kom gnista fanns den där.

Då tänkte jag att det måste vara bränslerelaterat, konstigt med tanke på att den gick perfekt innan tvätten, men det fick undersökas.

Dränerade förgasarna och bytte soppan i tanken för att utesluta vatten i soppan. Ingen tur där heller, bara 3 cylindrar.

Knackade på förgarsarkoppen och vipps, den gick på alla 4 men endast på tomgång. Så fort man rör vid gasen börjar den bluddra och gå på 3 cylindrar.
Drog upp trottlarna och tog min renblåsningspistol med 10bar högtryck och blåste för kung och fosterland, satte ihop hojen och tog en provtur. Där drog jag ut hojen några gånger utan resultat. Samma sak som innan, den bluddrar fram på 3 cylindrar.

Orkade inte hålla på längre idag så hojen rullades in i garaget.

Vad är era tankar när ni läser detta?
Fler förslag?

Jag skulle kolla tändkabeln & tändhatten till den cylindern som inte blir varm.

Har haft samma fel på en 750R & då var det en spricka i tändhatten som
inte gick att se men då den blev våt vid tex, regn så blev det överslag & hojen gick på 3 burkar.

Tro det eller ej men det var inte tändningsrelaterat, utan det var skit i förgasarbryggan.
Märkligt att det skulle hända i samband med tvätt av hojen :va
Pga. det koncentrerade jag mig helt och hållet på att felet skulle vara tändningsrelaterat :mad:

Efter skifte av spolar, tändhattar, stift mm. kom jag fram till att alla cylindrar tände som de skulle, utan överslag mm.

Trots det hackade hojen sig fram, precis som om den gick på 3 burkar :kulspruta.
Började misstänka att jag krökt ett par ventiler i samband med att jag sprutade i startgas vid tidigare startförsök...
Gjorde ett komptest och kunde andas ut. Testet visade likvärdigt komp i alla cylindrar.

Lokaliserade felet till 2:a och 3:e cylindern genom att varvet inte ändrade sig nämnvärt mycket när jag ryckte bort tändhatten från respektive cylinder. Dock gick cylindrarna men inte som de skulle.

Eftersom det började bli sent på kvällen, gjorde jag en tattarmässig och okonvensionell rengöring av förgasarna genom att sätta handflatan för öppningen en efter en och samtidigt ge full gas. Det som hände var att det skapades så mycket vaccum att skiten som satt i de aktuella munstyckena sögs ur och därefter fungerade som innan.

Fick dock göra ett oljebyte omedelbart efter denna behandling eftersom cylindrarna dränktes en och en av oförbränt bränsle. Så mycket att man kunde se bränsle/luftblandningen blåsa ut genom avgasröret :skrämd
Kan bara säga att den oljan som kom ur stank bensin :brinnerup

Riktigt skönt att ha sluppit riva av hela förgasarbryggan :tungan

Nu är det bara det där :cdevil regnet som sätter stopp för hojåkningen. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg