GSXR 750 -96 dör när den är varm

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Sålde min käre polares hoj tidigare i veckan. Han behövde den inte längre då han gått bort. Fru och barn behöver pengarna mer även om de inte är många.
Problemet är detta... den dör då den blivit varm. Polaren mätte upp tändspolarna förra sommaren och de var kass påstod han. Så jag fixade nya tändspolar och provkörde den klanderfritt 2-3 mil och sen sålde jag den. Dagen efter ringer köparen till mig och säger att den dog på vägen hem och när den sen stått ett tag startade den som vanligt igen. Alltså är det inte tändspolarna som är boven. Vill ju göra rätt och få ordning på hojen... även om den inte är min så känner jag mig lite moraliskt ansvarig. Så om det inte är tändspolarna... vad kan det då vara? Finns det något "vanligt" fel på en GSXR 750 SRAD -96 med förgasare?
Som jag ser det kan det vara CDI boxen, bränslepumpen, tändningspickupen... vad mer? Kanske finns någon felkod att läsa ur eller gäller det bara de nyare med insprutning? All hjälp emottages tacksamt.

Min, förvisso äldre, återanvänder avgaserna då kolvringarna är krajj = syrebrist och dör.

Ingen hejjare på det här men kan det vara något med choken som gör att den får för mycket bränsle när den blir varm. Funkar som vanligt så länge den är kall men när den blir varm får den för fet blandning?

Den går ibland 1 mil och ibland 10 mil emellan stoppen.:va
Först dör den på nån cylinder... börjar bluddra och sen stannar den.
Men vad som gör det är fortfarande en gåta.
Står den ett tag och svalnar så går den bra igen.

Någon som vet ifall bränslepumpen skall gå lite varje gång man vrider på nyckeln eller skall den bara gå då det inte redan finns tryck i systemet?
På den aktuella hojen går inte pumpen varje gång utan bara ibland.

Hrm, kanske inte applicerbart det här,, Men faktiskt är det exakt samma felbeskrivning som då min 1100 blir blöt (regn). Och är således ett elfel i mitt fall.
Är det tänkbart att någon tåt ligger så tajt att den faktiskt gör kortis tex då hojen blir varm sas (kablarna mjuknar etc) och även kan skapa samma kortis pga skakningar ibland (för att stöka till felbilden)..

Skulle kunna vara ventilspelet som är för litet.

Någon som vet ifall bränslepumpen skall gå lite varje gång man vrider på nyckeln eller skall den bara gå då det inte redan finns tryck i systemet?
På den aktuella hojen går inte pumpen varje gång utan bara ibland.

Den går igång och stängs av när trycket kommer upp till rätt nivå. Har du väntat tillräckligt länge mellan gångerna kommer den att gå igång gien, men om du bara flippar nyckeln fram o åter så kommer den inte att gå igång igen.

Jag hade snarlikt problem. Bytte förgasarbrygga och tändspolar. Troligen hade det räckt med att plocka isär fuggarna och göra ordentligt rent men mtp vilka klåpare som skruvat med hojen innan (reggad som strypt men det var inga hål i trottlarna tex... Den gick som ett lass skit, inte över 160, vanligen bara upp till 140) och hade grava problem att hålla igång sig när den blev varm och när det var regn o blött ute så gick jag igenom den lite mer ordentligt.

Jag har dessutom råkat ut för att vakuumventilen under tanken gick sönder. OM vakuumventilen i botten på tanken pajar och det börjar rinna soppa helt hejdlöst, STARTA INTE hojen för du har med all sannolikt fått in soppa i en cylinder och då får du hydraullåsning eftersom vätska komprimerar inte. Du kommer bara att knäcka staken o möjligen kvadda kolven o kolvbulten i den cylinder som fått soppa i sig.

Okeh, lite OT där, sorry :mattias

Hoppas det hjälper lite. När det strular brukar det i allmänhet bara vara att göra ordentligt rent eller om ngt är trasigt/slitet så byter man ut det :-)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025