Gsxr 750 -96 överfyller förgasaren?

alexandern

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Hoj
1996, Suzuki Gsx-r 750
Gsxr 750 -96 överfyller förgasarna?

Efter en sväng med lite mer "insperarad" körning började motorcykeln gå dåligt när jag började köra på lägre varv (hoppade igång rätt okej med full gas när man fick upp varven). Kollade spolarna och sen stiften där ett stift visade sej vara svart. Så jag bytte alla stiften och tänte att saken skulle va ur världen, men när jag startade den igen gick den lika dåligt å dog efter en liten stunds stillastående med lite gasande. Så jag började skruva isär den på en gång igen.

När jag tog bort luftburken sprutade en stråle med bensin ur en av förgasarna. Den kom från något typ av munstycke i dom "ovala hålen". Så jag kollade ner i förgasarna och dom såg ut som på bilden, fulla med bensin. Skruvade ut ett stift och det va också rätt blött. Någon som har nån aning om vad som är galet? :va
IMG_20120524_155438[1].jpg

Last edited:
skit i nålventilen på den förgasaren som flödade...
flottören lyckas altså inte stänga soppatillförseln och förgasaren svämmar över, och det är inte nålen du ser i bilden, det är en nål som sitter i flottörkoppen under förgasaren, öppna o rengör, kan bero på skti i soppan från tanken eller sliten nålventil.

skit i nålventilen på den förgasaren som flödade...
flottören lyckas altså inte stänga soppatillförseln och förgasaren svämmar över, och det är inte nålen du ser i bilden, det är en nål som sitter i flottörkoppen under förgasaren, öppna o rengör, kan bero på skti i soppan från tanken eller sliten nålventil.
Va bara en som det sprutade bensin ur, men tror alla va fulla med bensin! (Kollade alla utom en tror jag)

Last edited:
Fuggarna ska ju ha bensin i flottörhuset så det är ok :tummenupp
Nålventilen ska täta så att det slutar att rinna in i flottörhuset när det är fullt :tummenupp
Flödar det över så brukar det vara smuts/skräp i ventilen eller så är flottören feljusterad/trasig.

Vet inte hur det ser ut på just din hoj men det brukar vara en o-ring som tätar mellan förgasaren och 'huset' för nålventilen. Har inte dom o-ringarna bytts sedan -96 lär den vara hård som bakelit och läcker antagligen. Summa av kardemmumma blir att förgasarna tenderar att flöda över.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park