GSXR 750 -01 tomgångs problem sleep on

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
GSXR 750 -01 tomgångs problem slipon

Har precis köpt mig en ny GSXR 750 -01 men upptäckte ganska snart då jag kom hem att den var lite svårstartade då cykeln blivit varm.. den tänder startar upp men vill sen gärna dö. Trixet har varit att gasa upp den till typ 4000 varv. Då brukar den sedan lungt lägga sig på stabila 1000varv och allt vekar normalt.

Jag har även märkt att den verkar bluddra lite på låga varv. I övrigt så har även cykeln dött vid hård motorbromsning och sedan koppling.. detta gäller 1-2-3 växel typ har inte testat vidare men märker inga bekymmer vid normal körning utan mer när jag skall stanna för att parkera osv...

Jag har noterat att det sitter ett Sleep on med märke Micron verkar inte vara nån insats i? låter rätt mycket. Några tips? hojen är nyservrad enligt papprerna på 1200 mil och nu har den gått ca 1500 mil

Last edited:
Bara en snabb fråga, provkörde du inte hojen innan du köpte den?

Prova med att skruva upp tomgången en aning.
Släng i en halv flaska akut insprutningsrengörare nästa gång du tankar och upprepa med resterande innehåll vid andra tankningen.
Nya tändstift?

silverpilen740 skrev:
Har precis köpt mig en ny GSXR 750 -01 men upptäckte ganska snart då jag kom hem att den var lite svårstartade då cykeln blivit varm.. den tänder startar upp men vill sen gärna dö. Trixet har varit att gasa upp den till typ 4000 varv. Då brukar den sedan lungt lägga sig på stabila 1000varv och allt vekar normalt.

Jag har även märkt att den verkar bluddra lite på låga varv. I övrigt så har även cykeln dött vid hård motorbromsning och sedan koppling.. detta gäller 1-2-3 växel typ har inte testat vidare men märker inga bekymmer vid normal körning utan mer när jag skall stanna för att parkera osv...

Jag har noterat att det sitter ett Sleep on med märke Micron verkar inte vara nån insats i? låter rätt mycket. Några tips? hojen är nyservrad enligt papprerna på 1200 mil och nu har den gått ca 1500 mil

Inte för att vara petig, men går det att döpa om tråden? Sleep on är för mig något helt annat. Slipon skulle jag säga för att bli förstådd. Inte för att vara påhoppig, upplevs det som det så ursäktar jag mig.

Nu till det jag kommer att tänka på. Hur fungerar en cykel som du "tre moddar". Har en kompis med en sammalika fast -98. Det han upplevde som skillnad var just tomgången, mer ojämn. Kan det vara något sådant som filurar?

Ingen egen erfarenhet, bara slänger ut en tanke till de som vet mer.

// Wip

Last edited:
=) så ändrat till Slipon ..tack för tipset. Jo självklart provkörde jag den, men har inte kört så mycket MC och missade dessa små detaljer då problemet är lite varierande verkar det som. Hojen kan vara tre moddad, men tror ine det eftersom förraägaren inte nämnde nått om det.
Att köra insprutnings clean låter som en bra idé värd att testa. enligt papprerna så skall det ju vara nya tändstift på hojen men... 1200 mil/service

hmm har testat lite mer nu, den bluddrar under 3000 varv det är där själva felet är, efter 3000 varv är den helt okej på alla sätt. om jag startar upp cykeln när den är varm och sedan släpper gasen helt så dör den. =( Skall testa att byta till orginal dämparen idag, samt efter det även testa med insprutnings cleaner. Känns dock inte som om det är någon av detta som är felet.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti