Gjorde ett komp. test på en GSXR 600 härom dagen och undrar lite hur jag ska tolka resultatet.
Förutsättningar: '02 gixxer, ca 1600 mil, rejsad 2 säsonger ca 17 tävlingar (ca 500 mil), ventilspel inte kollat, halvvarm motor, standard motor, laddat batteri, bara 1 öl - ok, kanske 2 dårå.
Gjorde komp. testet enligt alla konstens regler med full gas mm. och fick följande resultat. Manualen säger att kompressions värdet ska ligga mellan 156-213 psi, undre gräns 128 psi och skillnaden mellan 2 cylindrar högst 28 psi.
Cyl. 1: 150 psi
Cyl. 2: 145 psi
Cyl. 3: 150 psi
Cyl. 4: 145 psi
Hällde cirka 1 tskd olja i varje cylinder och gjorde om testet och resultatet blev följande.
Cyl. 1: 160 psi
Cyl. 2: 150 psi
Cyl. 3: 160 psi
Cyl. 4: 150 psi
vilket är en ökning på cirka 3-7% jämfört med utan olja i.
1. kompressionen mellan cylindrarna ligger inom 28 psi gränsen, ingen fara.
2. Kompressionen ligger ju lite i underkant jämfört med normal värdet (156-213 psi).
3. Om ventilerna läcker (pga för stort ventilspel) så borde de ju läcka lika mkt i fallet utan olja som med olja i cylindrarna. Är då en tryckökning på 3-7% ett mått på hur slitna kolvringarna resp. cylindrarna är och är en så stor ökning "normal"? Hur många psi tryckminskning kan ett felaktigt ventilspel göra?
Fråga: Enligt ovan, är motorn så pass sliten så den behöver nya ringar eller kan den gå ngra år till som en vardags rejs motor utan att man förlorar för mkt effekt? Är tillverkaren komp. test utfört med startmotorn eller? Högre varv mer komp?
Jag har sökt igenom hela nätet inkl. Sporthoj men inte hittat ngt bra. Kan ngn hjälpa?
Förutsättningar: '02 gixxer, ca 1600 mil, rejsad 2 säsonger ca 17 tävlingar (ca 500 mil), ventilspel inte kollat, halvvarm motor, standard motor, laddat batteri, bara 1 öl - ok, kanske 2 dårå.
Gjorde komp. testet enligt alla konstens regler med full gas mm. och fick följande resultat. Manualen säger att kompressions värdet ska ligga mellan 156-213 psi, undre gräns 128 psi och skillnaden mellan 2 cylindrar högst 28 psi.
Cyl. 1: 150 psi
Cyl. 2: 145 psi
Cyl. 3: 150 psi
Cyl. 4: 145 psi
Hällde cirka 1 tskd olja i varje cylinder och gjorde om testet och resultatet blev följande.
Cyl. 1: 160 psi
Cyl. 2: 150 psi
Cyl. 3: 160 psi
Cyl. 4: 150 psi
vilket är en ökning på cirka 3-7% jämfört med utan olja i.
1. kompressionen mellan cylindrarna ligger inom 28 psi gränsen, ingen fara.
2. Kompressionen ligger ju lite i underkant jämfört med normal värdet (156-213 psi).
3. Om ventilerna läcker (pga för stort ventilspel) så borde de ju läcka lika mkt i fallet utan olja som med olja i cylindrarna. Är då en tryckökning på 3-7% ett mått på hur slitna kolvringarna resp. cylindrarna är och är en så stor ökning "normal"? Hur många psi tryckminskning kan ett felaktigt ventilspel göra?
Fråga: Enligt ovan, är motorn så pass sliten så den behöver nya ringar eller kan den gå ngra år till som en vardags rejs motor utan att man förlorar för mkt effekt? Är tillverkaren komp. test utfört med startmotorn eller? Högre varv mer komp?
Jag har sökt igenom hela nätet inkl. Sporthoj men inte hittat ngt bra. Kan ngn hjälpa?