GSXR 600 kompressions fråga

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Gjorde ett komp. test på en GSXR 600 härom dagen och undrar lite hur jag ska tolka resultatet.

Förutsättningar: '02 gixxer, ca 1600 mil, rejsad 2 säsonger ca 17 tävlingar (ca 500 mil), ventilspel inte kollat, halvvarm motor, standard motor, laddat batteri, bara 1 öl - ok, kanske 2 dårå.

Gjorde komp. testet enligt alla konstens regler med full gas mm. och fick följande resultat. Manualen säger att kompressions värdet ska ligga mellan 156-213 psi, undre gräns 128 psi och skillnaden mellan 2 cylindrar högst 28 psi.
Cyl. 1: 150 psi
Cyl. 2: 145 psi
Cyl. 3: 150 psi
Cyl. 4: 145 psi

Hällde cirka 1 tskd olja i varje cylinder och gjorde om testet och resultatet blev följande.
Cyl. 1: 160 psi
Cyl. 2: 150 psi
Cyl. 3: 160 psi
Cyl. 4: 150 psi
vilket är en ökning på cirka 3-7% jämfört med utan olja i.

1. kompressionen mellan cylindrarna ligger inom 28 psi gränsen, ingen fara.
2. Kompressionen ligger ju lite i underkant jämfört med normal värdet (156-213 psi).
3. Om ventilerna läcker (pga för stort ventilspel) så borde de ju läcka lika mkt i fallet utan olja som med olja i cylindrarna. Är då en tryckökning på 3-7% ett mått på hur slitna kolvringarna resp. cylindrarna är och är en så stor ökning "normal"? Hur många psi tryckminskning kan ett felaktigt ventilspel göra?

Fråga: Enligt ovan, är motorn så pass sliten så den behöver nya ringar eller kan den gå ngra år till som en vardags rejs motor utan att man förlorar för mkt effekt? Är tillverkaren komp. test utfört med startmotorn eller? Högre varv mer komp?

Jag har sökt igenom hela nätet inkl. Sporthoj men inte hittat ngt bra. Kan ngn hjälpa?
 
Det är inget fel på den motorn.
Fina och jämna värden rakt över.
Don´t worry. Be happy.

Liten rättning av dig: Ett ventilspel bidrar aldrig till cylinderläckage.
Däremot ett obefintligt ett, så att inte ventilen KAN stänga.
 
Håller med, det är jämna värden som gäller, om en ventil läcker eller liknade så brukar det märkas (eftersom det ju sällan är så att alla är lika dåliga)
Du ska hålla gasen i botten när du kör runt motorn, tänk dessutom på att alla mätare inte är exakt lika och att det ibland påverkar en del hur fort startmotorn orkar dra runt motorn.
Alltså för att ett felaktigt ventilspel ska märkas i ett sånt här test så måste ju kammen stå på ventilen hela tiden isf, oftast så får man ju för stora spel med tiden och det märks ju inte på det här sättet.
Jag tror rovan ä ok, men det är förstås du som avgör, vill du få ut absolut max ur den så kanske du ska riva ner den iaf och slipa in ventiler och byta ringar.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top