Gsxr 600 1998 drar dåligt på höga varv...

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Min polare har en GSXR 600 1998 som drar dåligt på höga varv...

Här kommer historien:

Det börjar häromkvällen. Vi har precis bytt kopplingsvajer på hans hoj och även satt på nya däck. Vi ska provköra hojen och se att allt stämmer vilket det gör. Han och jag varit ute och kört helt utan konstigheter i flertalet timmar och livet är jävligt bra. :yoparty

Helt plötsligt släpper hans kylarslang till påfyllningsbehållaren och tömmer i princip hela systemet på kylarvätska. Vi fyller på dels i påfyllningsbehållaren och i själva kylaren under airductsen. Hojen blir inte varm utan behåller en temperatur på ca 80 grader. Allt frid och fröjd.

Nu i efterhand har däremot hans hoj tappat effekt på höga varv och orkar inte upp i mer än 200km/h. Vad kan ha hänt? :confused:

Hojen kom under perioden hans kylarslang släppte upp i ca 125grader i motorn. Kan detta skadat motorn? Vi hade bra med olja i, precis påfylld.

Vad tror ni? Tacksam om några kloka människor varit med om liknande.
 
Sorry om jag är lite dum, men hur gör jag ett kompprov?



Hur ser jag specifikt om det är topplockspackningen? Det kom fram en kille och och pratade och just det kom upp när vi stod vid macken och fyllde på kylarglykol.

Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!
 
Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!

För att förtydliga, jag ska alltså tömma oljan och se om det är en otrevlig vit gegga i oljan? Tack för din hjälp! :)
 
För att förtydliga, jag ska alltså tömma oljan och se om det är en otrevlig vit gegga i oljan? Tack för din hjälp! :)

nja du kanske inte behöver börja med det du kan först kolla om den blandar olja i kylarvattnet för de e ju enkelt och billigt:P sen kan du försöka kolla i oljepåfyllningen om där e någon vit gegga sen e de nog vettigt att ta komp testet. det är enkelt att gör och tar inte så lång tid... tyvärr har jag inte koll påå vad dom ska ligga på men det vet kanske mcmeken...
 
Om toppackningen är åt helvet så räcker det inte att bara byta packning, ska jag nog tillägga, plana toppen (inte mot garagegolvet :hihi ) innan ni sätter ihop det igen.

Kostar kanske 500 spänn att plana, 3-400 för packning, tar en kväll att skruva av möget, lämna in, sen skruvar ni fast allt på 3 timmar ungefär.

Ta reda på vilka moment ni ska dra med, dra korsvis.
 
Det kan ju även vara toppen som har slagit sig om ni fick motorn så pass varm. Men det borde ni också kunna se med ett kompprov.

Om toppackningen är åt helvet så räcker det inte att bara byta packning, ska jag nog tillägga, plana toppen (inte mot garagegolvet :hihi ) innan ni sätter ihop det igen.

Kostar kanske 500 spänn att plana, 3-400 för packning, tar en kväll att skruva av möget, lämna in, sen skruvar ni fast allt på 3 timmar ungefär.

Ta reda på vilka moment ni ska dra med, dra korsvis.

Topplockspackningen

Gå in till din lokala mc skruvare och fråga om dom har grejor till att göra ett kompprov, är det trevliga prickar får du låna med dig grejorna hem och testa själv. dom kan förklara hur du ska gå till väga...

topppackningen= kolla oljan och vattnet, om det blandar sig någonstans bildas en vit otrevlig gegga som man inte vill ha i oljetråg eller expansionskärl hojen kan även ryka vitt eller bli onormalt varm... det är tecken på att topplockspackningen är kass...

Lycka till...!

Tack för all hjälp grabbar! Tänkte bara skriva vad felet var. Det var så enkelt att det var dåliga tändstift och skitigt luftfilter. Detta åtgärdades fort!

Tack för alla förslag!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top