gsxr 1100

Pontus gsxr

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
suzuki gsxr 1100-98
Hallå alla!
Jag har en fråga angående min "nya" gsxr 1100-98 som jag hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på..
Det är nämligen så här att den rasslar och knackar rätt duktigt på tomgång, men bara där. Vid alla andra vartal hörs inte ett missljud.
Ventilerna är justerade för 5-600 mil sedan och hojen har bara gått 1600 mil.
Funderar på om det är kamsträckaren eller kamkedjan? Eller är det det berömda "suzukirasslet" bara?
Tack på förhand!

Last edited:
Kolla oljan det första du gör om en vevstake eller ramlager är utnött, väldigt vanligt fel på den vattenkylda motorn. Blir det silvriga streck (ser ut som metallic-färg) i den uttömda oljan när du rör i den lär du riva motorn. Är du osäker, fyll i ny olja och kör 10 mil och töm ut och gör om samma test.

Som han skrev här ovan, har du tur är det bara kamkedjan som slår (som normalt ska sträckas automatiskt). Köp isf en ny kamkedjesträckare, använd den som GSF1200'an använder - lite bättre designad än den gamla. Hjälper inte det och kamkedjan förtfarande verkligen är slak... byt kamkedja (med allt vad det innebär, nita INTE ihop den själv).

I ovanliga fall KAN det vara en nöt som har satt ihop motorn och använt en kopplingskorg från en 1052-motor. Då blir det ett fruktansvärt glapp i primärtransmissionen. Det kan även vara så att ryckutjämnaren i kopplingskorgen är slut, dvs att fjädrarna rasslar omkring.

Jag hade en spräckt trottel en gång,det lät som ett "knack" på tomgång oxå.

sukagävle skrev:
det är inte så att du är ny på hoj och har ett par rs förgasrare sitter på

På en Rw är det lite ovanligt att man monterar Rs. Men det kan ju ha hänt i detta fall.

andersbrink skrev:
Det kan även vara så att ryckutjämnaren i kopplingskorgen är slut, dvs att fjädrarna rasslar omkring.

Hur kollar man detta,är det bara o ta bort kåpan o känna så fjädrarna inte sitter löst om man kommer åt?
Har också ett liknande ljus på tomgång som ovanstående.

Min rw lät illa när tomgången låg under 1000 rpm, men står den på ca 1500 som den bör göra så hördes inget!

låDan skrev:
Hur kollar man detta,är det bara o ta bort kåpan o känna så fjädrarna inte sitter löst om man kommer åt?
Har också ett liknande ljus på tomgång som ovanstående.

Ta bort kopplingskorgen och då kommer du åt dom på baksidan av korgen (har haft det felet!), upptäckte även att det kom ett litet missljud från drivningen på generatorn, sitter som små gummi ryckutjämnare i den oxo...Bytte dom så blev den helt tyst!

Pontus!.Har du lyssnat på någon mc-motor förut?.Har själv stått och lyssnat ,även kört denna hoj. Vad är det som rasslar?....kamkedjesträckaren är byt.Ventilerna är ställda, förgasarna är dyno, mikuni 40.( finns papper på). Alla motorer låter mer eller mindre någonting denna motor låter bra och går jävligt bra.sluta lyssna och gasa i stället,jag tror det blir bäst. :confused:

zx6r peppe skrev:
Pontus!.Har du lyssnat på någon mc-motor förut?.Har själv stått och lyssnat ,även kört denna hoj. Vad är det som rasslar?....kamkedjesträckaren är byt.Ventilerna är ställda, förgasarna är dyno, mikuni 40.( finns papper på). Alla motorer låter mer eller mindre någonting denna motor låter bra och går jävligt bra.sluta lyssna och gasa i stället,jag tror det blir bäst. :confused:

hej du! jo att hojen går bra det är det inget att diskutera om..och att visst, det är min första hoj. Just därför vill man ju kolla lite vad som är normalt med olika ljud och så. Hursomhelst gasar jag nog så det räcker..
Tack och ha det!

Hej igen Pontus.Är du ute efter att gasa,då har du valt rätt hoj.Hade inte en sportmössa med min lilla eu-moppe!!!!.Vårda denna hoj som brorsan har gjort.Ett fint ex.HA en trevlig helg.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti