GSXR 1100 växellådsproblem

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
dr 800
Hej gott folk.
Har en gsxr1100 -96 med lite mil på mätaren vars växellåda börjat bete sig märkligt.
Ska försöka beskriva: 1:an går bra att lägga in och 2:an också, men när jag ska växla vidare så fjädrar bara växelpedalen och det finns ingen växel där. Detta hände någon gång under förra årets säsong, ca 2-3 ggr av100 växlingar. Upplevde inte att det var nåt större problem då jag kunde fippla med pedalen och få in 3:an.

Nu, i år, har samma fel börjat visa sig även på växlarna 3 och 4. Alltså växeln går i men när nästa växel ska läggas i så fjädrar pedalen och ingen växel kuggar i.
Jag fixar det genom att föra växelpedalen uppåt innan jag växlar så att jag känner att den är stum uppåt. Då går nästa växel i utan problem.

Vad kan detta vara? Är det stort haveri på g? Har planerat att åka iväg imorgon på längre tur, är det bara att ställa in?

M

Det är en sliten växelhaksmekanism, en liten språrad trumma på växetrumman som sitter bakom kopplingskorgen. Bort med kopplingskåpan och kopplingskorgen så kan du komma åt den. Så länge du inte sparkar och plågar i växlarna är det lugnt att köra vidare.

Från frågeställare

Mycket tack för svar.
Ska ta det lungt, för den ska ju hålla tur och retur Luleå-Skåne.

M

Fortsättning fråga

Har hittat sida i manualen där jag tror att växelhaksmekanismen visas men det är bara en gissning. Vad heter delen i manualen?
Betyder gearshift växeltrumma?

M

Fortsättning från frågeställare

Hej å tack igen

Några sista (?) frågor.

Jag förstod av tidigare svar att en reparation av detta inte skulle kräva att motorn behövde tas ur ramen, kan det vara så?

Men är det ändå ett arbete där det krävs special-verktyg, exempelvis avdragare för kopplingskorg å sånt?

Menar du nr 10 och 11?

M

10 och 11, precis. Men exakt orsak är svårt på gehör, det kan även vara 1, 2, 3 4 och 5 samt 28.

Det enda special är en stor hylsa för kopplingsmuttern storlek 50 samt en stor klämmande segersäkringstång för tryckplattan.

Se till att stuffa fullt med trasor ned emot tråget när korgen är borta så att du inte drullar bort några av de små pinalerna på växeltrummans ände.

Från frågeställare

Är tillbaka efter 380 mil, t o r och hit och dit, Luleå-Skåne. Har gått rätt bra att köra/växla men problemet kvarstår och är fortfarande oregelbundet och till synes slumpartat. Jag har kunnat känna när nästa växel inte kan gå i läge och då har jag utan att hålla in kopplingen, försiktigt "hissat" växelspaken/föraren en eller par gånger tills det blir stumt och då växlat.
Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå till sig, men en förhoppning kan man ju ha.
Tack för svar och nu blir det meck alltså. Förhoppningsvis utan alltför stort hål i börsen.

M

micaelb skrev:
Förhoppningsvis utan alltför stort hål i börsen.

Är det inte våldsamt slitet och de lösa klackarna fortfarande är hela går det att slipa till dem med en diamantklinga och diamantstift + polering - har jag gjort på en av mina hojar med samma problem. Tar ca 2 timmar göra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg