Gsxr 1100 turbo projekt

Det är mörkt nu, riktigt mörkt. Nattsvart.

Började 2008, och nu är det 2011. Motorprojektet slutade vara roligt för längesedan.

Önskar att jag hade varit rik och kunde lämnat ifrån mig skiten.

Jo du har ju hållit på ett tag men jag menade att du slänger i och ur motor osv. Men du har ju lagt en hel del tid och pengar på kosmetiska saker innan motorn blivit klar.

När man själv börjat greja får man en uppfattning om priser på dom saker som har med ett projekt likt detta. Helt otroligt hur mycket pengar man lyckas spara undan när man verkligen vill något...

Men du verkar ju ha peterpain att rådfråga i alla fall? Din motor är väll väldigt vanlig så det borde ju finnas kunskap i bodarna istället för att slänga sig över en ny?

Vad har du för topplockspackning? Kan toppen ha slagit sig?
 
Last edited:
Jo du har ju hållit på ett tag men jag menade att du slänger i och ur motor osv. Men du har ju lagt en hel del tid och pengar på kosmetiska saker innan motorn blivit klar.

När man själv börjat greja får man en uppfattning om priser på dom saker som har med ett projekt likt detta. Helt otroligt hur mycket pengar man lyckas spara undan när man verkligen vill något...

Men du verkar ju ha peterpain att rådfråga i alla fall? Din motor är väll väldigt vanlig så det borde ju finnas kunskap i bodarna istället för att slänga sig över en ny?

Vad har du för topplockspackning? Kan toppen ha slagit sig?

Kopparpackning pga av den o-ringade cylinderraden. Bara en sådan sak som att kopparpackningen inte finns att köpa i sverige är surt. 1000sek varje gång man plockar isär.

Pengar har jag slutat att räkna för länge sedan. Bara falicon veven är 34000sek.

Första motorn jag renoverade kostade sjukt mycket pengar, motor nr 2 15000sek och den tredje jag som jag nu använder 15000sek.

Bra fart att plocka i och ur, men för varje gång man demonterar så uppstår nya roliga saker. Alu gängor verkar vara engångs grejer

Ja men fy fasiken nu lider jag med dig. Har du kollat så toppen är rak?

Skall nu använda 80mm lågkomps kolvar och cylinderrad utan pianotråd, så jag kan åka med orginalpackning
 
Last edited:
Trodde orsaken till kopparpackning var att den gick att återanvända.
Glödga=reuse..

Förrästen, vad är det för en lampa, och fästen? Kostnad, var köpa?
 
Trodde orsaken till kopparpackning var att den gick att återanvända.
Glödga=reuse..

Förrästen, vad är det för en lampa, och fästen? Kostnad, var köpa?
 
Trodde orsaken till kopparpackning var att den gick att återanvända.
Glödga=reuse..

Förrästen, vad är det för en lampa, och fästen? Kostnad, var köpa?

jag har inte vågat återanvända, allt skall vara nytt när man monterar för att kunna utesluta saker.

Mt 03 lampa, LSL fästen kostar ca 3000 vill jag minnas?
 
Tack.

Kolla med Ebbe på EBOS.se
Han har mekat många R-1100, många med turbo och drag hojar med mycket effekt.
 
Kopparpackning pga av den o-ringade cylinderraden. Bara en sådan sak som att kopparpackningen inte finns att köpa i sverige är surt. 1000sek varje gång man plockar isär.

Pengar har jag slutat att räkna för länge sedan. Bara falicon veven är 34000sek.

Första motorn jag renoverade kostade sjukt mycket pengar, motor nr 2 15000sek och den tredje jag som jag nu använder 15000sek.

Bra fart att plocka i och ur, men för varje gång man demonterar så uppstår nya roliga saker. Alu gängor verkar vara engångs grejer

Skall nu använda 80mm lågkomps kolvar och cylinderrad utan pianotråd, så jag kan åka med orginalpackning

Hur gör man för att motivera sig själv till att lägga 34k på en vev?:näsblod Blundar och trycker på köp?:tungan

Tror koppar reflektera för mycket för att skära med laser men kan du tänka dig annat material (alu eller rostfritt typ) så kan jag konstruera/ laserskära ut några spacers om du vill köpa på dig några stycken (ifall att du skulle ändra dig). Jag brukar kleta loctite låsning eller pasta på skruvar som sitter i alu, kanske kan hjälpa? Momentnyckel ned till 4Nm köpte jag mig på Wurt för att slippa sabba just gängor i alu som våra moterer är fulla av.

Andra gången jag läser igenom din tråd och det är imponerande hur målmedveten du är:tummenupp (hoppas jag slipper gå samma långa väg som du gjort)
 
Okidoki, bara att lätta på lädret som vanligt...

Statusrapport:

Allt var monterat och klart 02:30 imorse. Fick vänta med provstarten några timmar så att grannarna inte skulle bli arga

Provstartar och får en dusch med olja på kläderna, golvet, väggen samt framhjulet. Det har gått hål på matarslangen till oljekylet:huvet:huvet

Definitionen av ordet tight, ses på bild här under. Plenum och ram


vet inte om kopplingscylindrar från andra hojar kan passar, jag har några liggandes:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=50641

Hör av dig, du kan få alla tre för 150:- så kan du pröva dig fram :)
 
Segt som fan det där.
Finns inget kompliment till just koppar packningen?

Skall åka orginal packning och cylinderrad med 80mm kolvar nu.

Tips sökes på företag eller privatperson som kan mäta / ev plana toppen helst innan helgen eller i helgen. Kan tänka mig att åka en bit om det krävs.

Har pratat med stefan på kallebäcks motor, men han hade ej tid.
Wallins behöver ej nämnas

vet inte om kopplingscylindrar från andra hojar kan passar, jag har några liggandes:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=50641

Hör av dig, du kan få alla tre för 150:- så kan du pröva dig fram :)

Vilken Gsx-r modell är det som nämns i annonsen?
 
Last edited:
Skall åka orginal packning och cylinderrad med 80mm kolvar nu.

Tips sökes på företag eller privatperson som kan mäta / ev plana toppen helst innan helgen eller i helgen. Kan tänka mig att åka en bit om det krävs.

Har pratat med stefan på kallebäcks motor, men han hade ej tid.
Wallins behöver ej nämnas



Vilken Gsx-r modell är det som nämns i annonsen?

ring mig .vi ska fixa det här steen
 
Ajjemän, nu kommer dom till nytta igen:tummenupp
Men jag får ej vara med i 1200cc klubben längre:tungan



Då skall det ej vara några problem:tummenupp


hej med din tur kommer det säkert att hända något så nu håller vi alla tummarna för dig steen:tummenupp
 
Back
Top