Gsxr 1100 tändning/fuggar?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Tjoho då har man gjort av sig med sin Tl1000r och köpt en gixxer 1100 -86:confused:
Tyckte det var för dyrt att köra med tillern så jag bytte ner mig lite men jag visste ju att jag kommer att hamna att skruva på det gamla monstret men tycker det är värt besväret :näsblod .
Köpte min gammel gixxer ca 3 v. sedan och den puttrade och small så in i helv.... hela vägen hem, hade 30 mil att åka enkel resa.
Körde med hojjen nästa dag och den började gå bättre och bättre (smällande försvann) och tänkte att den går ju jävligt fint för att vara en 86 :P.
Har kört och haft skoj för hela pengen men i lördags började smällande igen :mad: .

Hade isär fuggarna, fyllda med gegga som jag gissade, stolt stod jag och skruva ihop det jag hade rivit isär och tänkte det var då jävlar anamma lätt fixat :yoparty

Dags för start och det brukar vara jobbigt så jag får putta på som satan för att få igång den, när den vakna i liv så märkte jag att det smäller 50 gånger värre än tidigare och är aldeles hysterisk på gasen.
Den går på tomgång gasar man lite ökar varvena våldsamt, gasar man mycket dör hojen vilket leder till att man måste putta igång den igen :mad:

Har dubbelkollat fuggarna och stält in dem efter orginal inställnignar eller vad som jag tror är det iallafall men nu startar den inte alls :gnissla kollar på stiftena, 100% sot på dem. Fick åka 10 mil för att få stift :mad:
Kom hem, skruva i dom nya stiftena, ingenting, har kört i startgas/hjälpgas tänder inte alls, har laddat batteriet, multimetern visar 14 volt och mera men det börjar ju kännas hopplöst det här.
Drar ur alla tänd hattar och ur med ett stift för att lägga det mot topplockskåpan och kolla om det kommer gnista när jag snurrar på start motorn, inget(ska det komma gnista då)?????

Kollade på cdi boxen, den har spruckit sönder nån gång men var ihoptejpad med silvertejp :gråta Klämmer jag på den med nyckeln i tändläge hör jag ett relä som knäpper och ajg har fixat till det så att nu kommer det ström till relät( mätt med multimeter).

Tändspolorna kommer det ju 2 kablar var, en brunvit och en vit till den ena och en brunvit och svartgul till den andra, ström hit med, men varför ingen gnista???? VAD KAN DET VARA FÖR FEL? Varför får jag ingen gnista på stiftet?

Tack för alla svar och hoppas ni har orkat läsa igenom hela min jobbiga förklaring :)

Edit:
Glömde att nämna att motorn borde vara från en gixxer 1100 -90, på cylinderblocket står det 1127cc :confused:
Bilder kommer snart....

Last edited:
har pillat hela kvällen med fuggarna, tror inte det är dom, kan det vara tändsystemet? tidig/sen tändning?+???? ingen förslag nån???? HJÄLP! :näsblod

Drar ur alla tänd hattar och ur med ett stift för att lägga det mot topplockskåpan och kolla om det kommer gnista när jag snurrar på start motorn, inget(ska det komma gnista då)?????
Det ska det förmodligen inte göra, men det är däremot ett ypperligt sätt att försöka bränna tändningselektroniken. Alla tändkablar ska antingen sitta på ett tändstift (som i sin tur är jordat) eller vara jordade direkt utan tändstift när man kör runt motorn. När tändkablarna inte sitter så har du helt plötsligt 20-30000V i tändspolen som inte har någonstans att ta vägen, och har man otur kan det döda elektronik eller tändspolar.

Försökte hela kvällen igår men inget framsteg, tog upp den kåpan det står suzuki på, på den vänstra sidan av motorn. Det var en massa olja innanför kåpan och om jag får gissa så ska det väll inte vara det eftersom det är någon tändningsprylar där?

Angående fuggarna, vilka har jag? Har kollat på en massa bilder med gsxr 1100 men hittar inte en ända med likadana som mina :confused:

Inget proffs som vill förklara för mig exakt hur tändsystemet funkkar så jag får fart på skiten?:)

Som sagt alla svar och tips är välkomna så jag får igång hojen :)

Bifogat

• DSC00330.JPG
    DSC00330.JPG
    94.6 KB · Visningar: 265
  • DSC00328.JPG
    DSC00328.JPG
    101.2 KB · Visningar: 185
Ingen som kan nått om dom här gamla godingarna??
Kan mina problem bero på el prylarna bakom den högra motorkåpan??:va
Är det pick-upen och tändlägesgivaren som sitter där? hur får man bort den plattan som sitter under den snurrande brickan?:va :va
Finns det nån packbox man kan byta där bakom, det läcker olja som tusan där om jag snurrar på start motorn??:va :va

Snälla nån:näsblod

Har fått igång monstret :yoparty
Den går dock lite segt men detta är nog p.g.a. förgasar inställnigarna men det ska jag ordna imorrn :tummenupp

Bifogat

• DSC00332.JPG
    DSC00332.JPG
    108.7 KB · Visningar: 145
Försökte hela kvällen igår men inget framsteg, tog upp den kåpan det står suzuki på, på den vänstra sidan av motorn. Det var en massa olja innanför kåpan och om jag får gissa så ska det väll inte vara det eftersom det är någon tändningsprylar där?

Angående fuggarna, vilka har jag? Har kollat på en massa bilder med gsxr 1100 men hittar inte en ända med likadana som mina :confused:

Inget proffs som vill förklara för mig exakt hur tändsystemet funkkar så jag får fart på skiten?:)

Som sagt alla svar och tips är välkomna så jag får igång hojen :)

hej
det ska vara olja där så det är inget problem därför har du en packning där + 2 av skruvarna har gummi bricka,tror att din hoj dregglar ner stifften då om den dränker sig så blir stiften slut ganska fort särskilt om det är NGK jr9c som har avfasad elektrod,dessa är tyvärr ganska känsliga,tror många med rs flatslide har samma problem som du,rör man gasen lite dränker den sig sen är det bara att mecka lite stift igen
mvh peter

Har fått igång monstret :yoparty
Den går dock lite segt men detta är nog p.g.a. förgasar inställnigarna men det ska jag ordna imorrn :tummenupp

och var f´´´n är lufft burken cv förgasare funkar inge vidare utan lufft filter
mvh peter

Last edited:
Filter monteras imorrn :tummenupp :tummenupp sen är det upp på slangen :D hihiii

Det ser ut som Mikuni RS 33or, bara att montera separata filter och bestycka i bänk. Ska funka fint.

Det finns väl inbyggda bränslefilter i varje enskild förgasardel? Ställ även flottörhöjd till 17 mm och ställ tomgångsskruven undertill 1 helt varv utskruvat från lätt bottnat. Kolla även insugskgummina - de spricker när de blir gamla.

El problemana är tillbaka :(
Finns det någon reparationsbok att ladda ner eller måste man köpa en?
Själv har jag hittat till Rgv 250 och Tl1000r haynes böcker att ladda ner.

Ang. förgasarna är det någon som har en extra sådan som jag har, skulle behöva "koppen"/flotörhuset från en likadan då en av mina är sönder :(

Vad är problemet när skiten startar men låter som den skulle gå på 2 cyllar???
Har mätt alla kablar till tändning och ingen är av, hur testar jag att man får en bra gnista, är det inte lika som på bil, sätta stiftet mot ventilkåpan???

Tändstiftena är inget annat än sot--->kan det bero på ventilena? är det dags att ställa dom, tycker inte den knackar och enligt förra ägaren var detta gjort under vintern...?

Ska skruva isär förgasarna, det kom nog in vatten i dom i går efter jag tvättade hojjen + att jag tvättade luftfiltrena med vatten och fettlösningsmedel men dom torkade inte helt 100...

Alla ideér är välkomna :)

Ett tips, kolla tändstiften! På min GSX-1100F -88 som jag ägde en gång i tiden så hände det att nåt tändstift blev kortis i då motorn hade varit sur. Det skulle visst vara vanligt på NGK-stiften.
Fenomenet man får är då att om man mäter på en tändspole så visar den att det är kortis i den vilket innebär att motorn bara går på två cylindrar. (På den hojen så var det två tändstift per tändspole. Tar man då bort tändsiften från spolen så visar Ohmmetern korrekt resultat.
Jag höll på att bli gråhårig innan jag kom på felet, hann byta en tändspole plus lite kablar innan rätt fel identifierades.
Lycka till!

Tack för tipset men jag har nya stift och man tycker ju att dessa skulle vara funktions dugliga.

Vad beror det på att stiftena sotar igen efter typ 10 minuters motorgång?

Tändhattarna låg på ungefär 10 ohm, den spolen som tänder 1-4 är tändkablarna ca 16 ohm.
Är dessa värden okej?

El problemana är tillbaka :(
Finns det någon reparationsbok att ladda ner eller måste man köpa en?
Själv har jag hittat till Rgv 250 och Tl1000r haynes böcker att ladda ner.

Ang. förgasarna är det någon som har en extra sådan som jag har, skulle behöva "koppen"/flotörhuset från en likadan då en av mina är sönder :(

Kika in på DC hubben, jag har en sån att dela med mig av...är inloggad under dagen.

har pillat hela kvällen med fuggarna, tror inte det är dom, kan det vara tändsystemet? tidig/sen tändning?+???? ingen förslag nån???? HJÄLP! :näsblod

hej funderade lite på vad du skrev o kollade bilderna,vad står det för nr på cdi boxen du har där,i 86-87 ramen såg att motorn var från en nyare typ 90-,suzuki använder en annan cdi box med nr 32900-40c00 till den pickuppen du har,enligt bilden på tändningen,kan vara något där som inte stämmer,om förre ägaren bytit motor men inte cdi box
mvh peter

Tack för boktipset wibbe men jag hittade en haynes bok på en rysk sida inatt när jag satt uppe och ugglade :)

Peter:
Tror hela elsystemet kommer från den hojen som motorn kommer ifrån men cdi:n är dock söndrig i skalet och jag kollade lite noggrannare i den och såg att någon har lött en liten slinga i den... trevligt...

Wohoo jag har gnista igen:tungan
Fortfarande problem med igensotade tändstift...
Kollade även flottörena och dom är 17mm och har testat alla möjliga olika inställnigar på luft skruven men ingenting hjälper...
Ingen skrep eller nånting i förgasarna och jag har monterat ett skillt bränslefilter.
Ska man börja kolla ventiler?

Edit: Den låter fortfarande som en 2 cylindrig gammal gammelgixxer....:(

Back