GsxR 1100 -93 växellåda

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Tjabba.
Snabb fråga, kan man gå igenom växellådan på en gixxer 1100 -93 utan att plocka ner hela motorn? Kan man gå in via sumpen eller nått liknande?

Motorn är urplockad ur hojen och ligger på bordet i garaget, har hittat en bok om just min modell men den var tyvärr av den sämre kvaliten så det är svårt att läsa viss text.

Tackar på förhand för svar // H

Som Mr.Steen skrev så måste du klyva blocket. Cartridge-lådor är ett betydligt modernare påfund än 1993.

Som Mr.Steen skrev så måste du klyva blocket. Cartridge-lådor är ett betydligt modernare påfund än 1993.

Det betyder alltså att börja med att plocka ner topp å cylindrar för att komma åt blocket??

Nått mer man ska passa på att göra för att kanske få ur lite mer krut? Har varken tid eller råd att fixa allt den här säsongen så det här jobbet kommer pågå hela vintern.

Last edited:
Skulle tro att du klarar dig med att plocka ned kopplingskorg och sedan lyfta bort underdelen. dvs lämna kvar topp o cylinder etc.

Obs! tro.

Ställ den kompletta motorn upp-och-ned och lyft av undre motorhalvan så kommer du åt växellådan utan att behöva demontera topp/cylle. Som sagt, månhalvan (stödet för ingående växelaxellagret) bakom kopplingskorgen måste bort innan den kan splittas.

Ställ den kompletta motorn upp-och-ned och lyft av undre motorhalvan så kommer du åt växellådan utan att behöva demontera topp/cylle. Som sagt, månhalvan (stödet för ingående växelaxellagret) bakom kopplingskorgen måste bort innan den kan splittas.

Härligt, har kommit så pass långt idag att det bara saknas en 50 mm hysla för att dela på blocket, man har ju inte onödigt många såna liggandes.

Hur är det med dom här motorerna, jag har hört mycket positivt med dom men aldrig nått negativt, är det nått speciellt jag ska hålla utkik efter nu när den är i partiklar??

Mvh

Håll utkik efter Murphy! Detaljgranska de rengjorda prylarna, speciellt växeltrummans spår som kan bli rejält slitna samt de låga växlarnas ingreppsklackar och treans drevytor.

Håll utkik efter Murphy! Detaljgranska de rengjorda prylarna, speciellt växeltrummans spår som kan bli rejält slitna samt de låga växlarnas ingreppsklackar och treans drevytor.

Will do. Har som sagt hela vintern på mej och det är första gången jag river en sån här motor så jag tänkte vara så noggrann som möjligt. Måste köpa lite isolering till garaget innan vintern så jag kan hålla på då. 70 kvm oisolerat utrymme blir kallt på vintern :P

Man tackar för svaren:yoparty:Bugar

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard