GSXR 1100 92 vill inte starta - nåt tips?

Förgasare rengjorda, det var inte så mycket skit i dem, hann inte köpa tändstift, så jag brände av ett par som har fungerat i alla fall.

Utan startgas, så var den nästan på G, sen blev det en rejäl smäll
Med startgas blev det en halvmeter lång eldslåga ur ena ljuddämparen

Förutom stiften och CDIn, kan det vara nåt annat? Framförallt, vad kan stå och gå sönder i ett garage utan att man rör den?
 
Häromåret vägrade min att starta vid uppstart. Hade hojen hos en bekant där inga verktyg fanns. Fick liv i den med en rejäl omgång från bilbatteriet och startgas i mängder. Jag bara malde på samtidigt som vi sprutade hela tiden in i luftburken (fullgas). Stendöd under en lång stund sedan small den igång.

Kanske inte att rekommendera för jag blev lite rädd för att köra sönder startmotorn. Men den hoppade igång till slut ivf. Poängen är att den fick brutala mängder med startgas innan den gav sig och startade.
 
Det lät brutalt :smasha

Var det mycket förgasarsmälla under tiden som du höll på, puffade den nåt eller var den stendöd tills den gick igång? Brutala mängder var det flera burkar?

Har du en aning om vad det berodde på?
 
btw, när jag hade lyckats sätta tändkablarna fel så poffade det härligt när man försökte starta hojen...
 
Några puffar kom det väl och någon antydan till start under malandet var det. Men då den väl bestämde sig var det bara startgas den gick igång på. Är nästan helt säker på det.
Det märktes rätt tydligt att den inte ville gå jämt på bensinen förrän efter en liten stund. Vad felet var, vet ej. Men det är nog inte osannolikt att fukt i bensinen eller i förgasarna kanske var där. Ärg lite här och där efter vintern kanske.
Men jag gjorde inget mer med den. Efter en lite skuttig tur tur så var den sitt gamla jag igen.
 
Skaffa ett par "Start-tändstift"
Ska det sitta 8:or i köp en uppsättning 6:or. Standard, billigaste modellen. Observera, det måste vara helt nya, oanvända sitft. Den kommer garanterat att starta.
Stift som blivit sura kan ge väldigt fin gnista utanför förbränningsrummet, men när det blir komp går strömen genom porslinet i stiftet och det blir inget gnistöverhopp.
Har du kört hojen varm och torr i förbränningsrummet kanske du kan få liv i dom gamla kassa stiften, men... nya är alltid nya.
Mats
 
Men om det är gnista på alla kan det verkligen vara CDIn? Jag har lite svårt att avgöra om gnistan är tillräcklig.

Går det att mäta på CDIn för att avgöra om den är slut?

Jag körde den några varv nu på morgonen och den baktände och slog ut en skaplig låga genom ena ljuddämparen.

Nån i Linköping som har en fungerande CDI att låna ut för test?

Enda sättet att veta om det är cdi.n är att byta.

Felaktig cdi kan nästa te sig precis hur som helst.
 
Jag skulle skaffat nya stift, sprutat på startas och kört med startkablar från bilen parallellt med hojens batteri, då borde den starta. (Håller med föregående talare om att bränna stiften torra, det brukar bli sådär)
 
Jag har en gixxer från 1990 och bor i Linköping, skulle kunna låna ut min cdi-box om du vill utesluta det felet.
 
jag hoppas att du inte kör med bensinen som har legat i tanken över vintern..? isf så kan du hålla på ett tag med startförsöken. bensin blir ganska snabbt dålig. har varit med om många hojar, speciellt förgasar-hojar som inte velat starta på bensinen dom haft i tanken. när man däremot häller i ny fräsch bensin och lite hjälp med startgas så har dom hostat igång nästan direkt. ja, nya stift är bra också, speciellt om dom gamla ser lite vissna ut :)

MVH Phille
 
Jag fick tag på Denzo stift idag, stoppat i dessa

Ny soppa som sagt

Puffar på 1an o 2an, grenrören blir varma, 3an o 4an är iskalla, ska testa med annan CDI. Men det är bra gnista...

Sprutat en hel del stargas också, trött blir jag...
Jag plockar nog ner förgasarna igen

Kan det ha hänt nåt med ventilerna?
 
Skifta tändkabel 1 med 4.
Samt 2 med 3.
Puffar nu 3 och 4?
(Och 1 och 2 döda)
I så fall har du hittat felet.
 
Framförallt, vad kan stå och gå sönder i ett garage utan att man rör den?
Batteriet.
Speciellt om man underhållsladdar hojen med en laddare som inte passar till batteriet.
Biltema undershållsfria batterier och Biltema Gel batterier behöver en underhållsström på ca 1mA och det räcker med att ladda dom med 13,2V i temperaturer ner till +10C i garaget (ska ökas med 0,2V/10 grader kallare).
Mina hojar behöver lite olika Sukkan drar 0mA när den är avstängd Trajan drar 2,8mA när den är avstängd
så lämplig laddström är ca 1mA till Sukkan och 3,8mA till Trajan.
En sån här laddare korroderar sönder batteriet totalt om den är inkopplad mer än 2 dygn för den ger 60mA =0,06A som underhållsladdningsström.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
För min del steg med den här laddaren batterispänningen under några timmar till 14,4V med 0,8A laddström. Där den bröt och gick över till 0,06A underhållsladdning och då sjönk spänningen till 13,9V. Nästa dag 14,1V. Nästa dag 14,2V. Nästa dag 14,1V.
Då förstod jag att batteriet höll på att ta stryk och plockade bort "underhållsladdaren".
 
Last edited:
Tråkigt, var det inte du som plockade ner gasarna helt och hållet och gjorde rent och renoverade dom i höstas?
 
Sant, det är en del av charmen! Men frustrationen kan onekligen sätta in ibland med.. Jag bytte ju mina och den hoppade igång häromdagen så första turen är avklarad faktiskt! Med gammal bensin i dessutom. Gick helt utan problem denna gång. Lycka till!
 
Vad är felet isåfall?

Om experimentet resulterar att puffandet flyttar till 3 och 4 så har du problem men tändkablar/tändhattar/anslutning tändspole för de cylindrar som inte är med i leken.

Om experimentet leder till att 1 och 2 fortfarande puffar så har du något specifikt fel med 3 och 4. Förgasarna för 3 och 4? Typ får dåligt med soppa, igensatt osv där. Tokig ventilinställning 3 och 4 (inte så troligt eftersom den bara stått i garaget).

Tänk på att en tändspole styr 1 och 4 och den andra 2 och 3. Eftersom det puffar på 1 och 2 verkar spolarna ok. Samt hur troligt skulle det vara att båda spolarna går sönder samtidigt?

Jag tror inte det är fel på "CDI-boxen". Den är lite funkar eller funkar inte mn du har gnista på alla 4 stift. Kommer gnistan vid rätt tillfälle? Det styrs av pickup-spolen. Om den sitter löst skulle man nog få bekymmer..

Det troligaste dock är att du har fel på bränslesidan. Kolla att bränsle kommer fram ordentligt till alla förgasare. Dvs att bensinkran och slangar är ok. Har du bensin i alla flottörlock?

Förresten, har hojen läckt in soppa över under vintern? Dvs bensin i oljan. Kolla nivå och om det luktar bensin vid påfyllningen.
 
Det suraste och mest trögstartade efter en vinterdvala är just gammel-gixxers!
Jag har haft en hel del olika hojar, men GSX-R från tidigt 90-tal tar priset för mest svårstartad på våren.
Att den går på 2-3 burkar första 30min är standard.

Hade samma/liknande problem med min R-1100-92 förra året:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?239256-R-1100-ingen-gnista-spökfel&highlight=

Precis som du så bytte jag stift, CDI-box, plockade isär förgasarna...inget hjälpte.
I mitt fall var det batteriet. Det var inte i bästa skick så jag kopplade på startkablar (från ett bilbatteri), startade ändå inte...till slut provade jag att ta bort batteriet i hojen och bara köra med startkablarna, DÅ startade den.
Tjurigt och motvilligt. Den går egentligen inte rent förrän man kört den en sväng på minst 3-4km.
Min gick på 3 burkar lääänge innan alla var med!

Så mitt tips:
Lägg inte pengar & energi på CDI-boxen, den är säkert hel.
Börja med startkablar från bilen, koppla sedan bort MC-batteriet om den inte startar.
Får du igång den på minst 3 burkar så kör en sväng. Då brukar det lossna.
Kolla också att du inte klämt någon soppaslang, det är ju så jäkla trångt under tanken.
Lycka till!
(Om du behöver nya stift ändå, så har jag 4st NGK nya i kartong som du kan få för halva nypriset)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top