gsxr 1100 -92, Kompressionsproblem!

wolfpakk

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Suzuki sv 650 -06, kawasaki Z1000 -79
Håller på att bygga en "7/11" och tänkte kolla kompressionen på 1100-motorn innan jag plockar den ur ramen. Då märker jag att det är problem med cylinder #2!

Här är vad jag fick komp-testet.
Cyl.1 170psi
Cyl.2 125psi
Cyl.3 170psi
Cyl.4 170psi

Ser med andra ord inte alls nåt bra ut :huvet

Sen gjorde jag om testet med lite olja i och fick följande värden!
Cyl.1 200psi
Cyl.2 175psi
Cyl.3 205psi
Cyl.4 200psi

Ge mig lite input på vad jag kan vänta mig när jag lyfter av topp och cylinder.. Själv hoppas jag på en trasig kolvring.. känns som att nåt skit är det iaf och jag hoppas på att det inte är toppen iaf..

Kan ju vara en ventil som kärvar och inte stänger ordentligt, alternativt lite skräp/sot som fastnat så att ventilen inte bottnar. Men sådan tur gar man ju aldrig, så räkna med det dyraste/krångligaste. :pannkyss

Förresten, skall man inte kolla kompet med varm motor? Gjorde du det?

Kan ju vara en ventil som kärvar och inte stänger ordentligt, alternativt lite skräp/sot som fastnat så att ventilen inte bottnar. Men sådan tur gar man ju aldrig, så räkna med det dyraste/krångligaste. :pannkyss

Förresten, skall man inte kolla kompet med varm motor? Gjorde du det?

Det där med varm motor blir lite knepigt, där den står nu så går det inte att starta upp den.. Min tanke var att även om jag har en kall eller varm motor så borde den iaf bete sig lika över cylindrarna.. Eller kan det vara så att en viss cylinder "går till sig" när den uppnått arbetstemperatur??

Det där med varm motor blir lite knepigt, där den står nu så går det inte att starta upp den.. Min tanke var att även om jag har en kall eller varm motor så borde den iaf bete sig lika över cylindrarna.. Eller kan det vara så att en viss cylinder "går till sig" när den uppnått arbetstemperatur??

Vet bara att en bekant alltid gjorde komptest på kall motor när han var spekulant på objekt. För, som han sa, det blir så "dåligt" resultat så då kan man pruta! Lägre komp och ojämnt kunde det bli tydligen. Vet inte om det stämmer, men det kanske blir "finare" utslag om man har varm motor.

Vet bara att en bekant alltid gjorde komptest på kall motor när han var spekulant på objekt. För, som han sa, det blir så "dåligt" resultat så då kan man pruta! Lägre komp och ojämnt kunde det bli tydligen. Vet inte om det stämmer, men det kanske blir "finare" utslag om man har varm motor.

Det är nog inte helt otroligt att en kall motor som stått ett tag ger sämre komp. Oljan som till en ganska markant del hjälper till att täta kolven, har ju då runnit ner från cylindern.

Men efter som att det inte blev så mycket bättre med olja PÅ kolven så ska du nog rikta in dig på ventilenra. MEN, har motorn sått ett tag med öppna ventiler så blir det nog en hel del oxider och skit i tätytorna.

Mats

Det är nog inte helt otroligt att en kall motor som stått ett tag ger sämre komp. Oljan som till en ganska markant del hjälper till att täta kolven, har ju då runnit ner från cylindern.

Men efter som att det inte blev så mycket bättre med olja PÅ kolven så ska du nog rikta in dig på ventilenra. MEN, har motorn sått ett tag med öppna ventiler så blir det nog en hel del oxider och skit i tätytorna.

Mats

Nu kanske jag missförstått något men jag trodde att en ökning med mellan 30 och 50 psi efter att jag hällt en skvätt olja på kolven var en rejäl ökning!? Skulle det då inte tyda mer på kolv/kolvring foder än ventiler? :va

Nu kanske jag missförstått något men jag trodde att en ökning med mellan 30 och 50 psi efter att jag hällt en skvätt olja på kolven var en rejäl ökning!? Skulle det då inte tyda mer på kolv/kolvring foder än ventiler? :va

Tycker att du verkar resonera rätt! Med olja så blir det bättre, alltså borde det vara kolvring/foder. Vet inte vad som är rimligt, men 14psi är ungefär 1 bar (eller rättare sagt, 1bar är ca 14psi). Så på de som har högkomp har du ca 2 bars skillnad med och utan olja och på den med lågt tryck så har du ca 3 bars skillnad. Med olja tycker jag att det verkat vara innom gränsvärden, men lite större skillnad och du är utanför riktlinjerna. Har för mig att jag har läst att 2bars skillnad är ok.

Dvs översatt:

utan olja
1) 12 bar
2) 9 bar
3) 12 bar
4) 12 bar

med olja
1) 14 bar
2) 12,5 bar
3) 14,5 bar
4) 14 bar

bar kan räknas över till Kg/cm2 utan mankemang

Last edited:
Tycker att du verkar resonera rätt! Med olja så blir det bättre, alltså borde det vara kolvring/foder. Vet inte vad som är rimligt, men 14psi är ungefär 1 bar (eller rättare sagt, 1bar är ca 14psi). Så på de som har högkomp har du ca 2 bars skillnad med och utan olja och på den med lågt tryck så har du ca 3 bars skillnad. Med olja tycker jag att det verkat vara innom gränsvärden, men lite större skillnad och du är utanför riktlinjerna. Har för mig att jag har läst att 2bars skillnad är ok.

Dvs översatt:

utan olja
1) 12 bar
2) 9 bar
3) 12 bar
4) 12 bar

med olja
1) 14 bar
2) 12,5 bar
3) 14,5 bar
4) 14 bar

bar kan räknas över till Kg/mm2 utan mankemang

kg/mm2 ???:va
kg/cm2 är det väl! Vad jag minns ifrån skolan.

Hur det än är så är det sämre på 2:an trots olja i cylindern.
Jag skulle ta en extra titt på ventilerna i alla fall när jag ändå river av toppen. Det kan dock vara kolvringar och slitna cylindrar också. Men med olja brukar reslutatet blir bättre.

Mats

Jag har erfarenhet av dålig komp på en Suzukimotor (GS1000)
7-8kg /cyl utom cyl 2 som hade 3kg.
Vid körning märktes ingen skillnad, bara vid start av kall motor som då
bara gick på 3cyl efter 200m körning ''tog sig'' cyl 3 och hojen
gick hur bra som helst.
Tycker inte du ska göra något förhastat med din motor, det brukar bli dyrt:huvet

ventiler

hej
är det så att det är något fel med dina ventiler så har jag en uppsättning ventiler o fjädrar till en gsxr 91 samma som 92 med chims topp,bilder kan mailas vid intresse
mvh peter

Har rivit av toppen och cylindern ikväll, det var inget uppenbart trasigt, konstigt som jag kunde se.
Alla kolvar, ringar och foder såg bra ut. Dom längsgående ränderna som kolvarna har när dom är ny var kvar. Nu har jag ju inte mätt fodren och kolvarna utan endast avsynat dom.
Hur mäter man kolvar och foder lättast? Måste man lämna bort eller kan man göra det själv med mätinstrument som inte gör ett allt för stort hål i plånboken?

ventilerna har inte plockats ur utan det jag kunde notera var att alla cylindrar hade 2 ventiler med torra bruna avlagringar utom just cylinder nummer 2 som såg mer svart och fuktig ut. Det kan kanske ha att göra med att jag var mer generös med olja när jag komptestade den!?

Jag gjorde förresten ett enkelt test för att kolla om ventilerna höll tätt genom att hälla t-röd i avgas respektive insugs kanalerna och dom verkar hålla tätt när man kollar på det sättet iaf!

Hur gör jag rent förbränningsrum och ventiler på rätt sätt?

Ge mig synpunkter och tips och råd :)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back