GSXR 1100 91 -går kass på låga varv

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
"Nya" pärlan startade som vanligt i morse, glatt och ljudligt, men började efter ett tag (när den fått arbetstemp) gå som en påse skit på låga varv. Märkte det först vid ett rödljus då tomgången plötsligt började dala och den gick ojämnt, fick hålla liv i den med gasen och kom knappt iväg. Väl på rull svarade den dåligt/ryckte på 1an och 2ans växel och ville inte varva ur men gick som vanligt på de högre växlarna. Tyckte även det puffade lite svart när man varvar på tomgång.

Någon idé? För mycket soppa? För lite (igensatta lågfartsmunstycken)?. Hojen är ännu inte servad efter vintern (ska in på onsdag) så det låter ju inte otroligt att det är något skit som satt sig i fuggarna.

Dirtfighter skrev:
2161996 Byt stift, min var likadan...

Stiften är nya påstod killen jag köpte den av.... :confused: Har max kört 50 mil hittills.

..men den é snygg den du hittade...

Kan ju vara samma som jag hade på 88:an, jag rengjorde förgasarna och fann en sediment-liknande avlagring i flottörhusen, kan ha varit rost i tanken.

gunnar_gt750 skrev:
2162542 ..men den é snygg den du hittade...

Kan ju vara samma som jag hade på 88:an, jag rengjorde förgasarna och fann en sediment-liknande avlagring i flottörhusen, kan ha varit rost i tanken.

:) Tack för det Gunnar...å du ska se den nu, när den är nyvaxad:yoparty

Ja jag misstänker det. Min 86a gick också illa efter en lång tids garageförvaring och Kölborn hittade både det ena och det andra i förgasarna.

Tvättade den som sagt i helgen men gick inte på med slangen alls....annars verkar det som om tändstiftsbrunnarna formligen suger åt sig vatten vilket ju inte direkt gör underverk för motorgången.

Om flottörnålarna är slitna (vilket de blir efter ett antal år) kan du få den där typen av symptom. När hojen börjar knasa, stanna och kika efter vilket/vilka stift som är svart. Går att renovera flottörnålen genom att sätta spetsen i borrmaskinen och använda 1200-papper mellan tummen och pekfingret och som avslutning Autosol på en trasa. Har du plånbok så köper du nya nålar och säten. Obs, det är bara de gamla nålarna som är rostfria som går att "laga", de nyare med nitrilspets är bara att byta.

Om alla stift är lika svarta så är luftskruvarna för tomgången för fett ställd, justera in så att "blipp-testet" funkar (sök på SH). http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

En förgasarhoj SKA gå skit när den är kall, det är därför man har choke på en förgasare som temporärt kan fetta upp blandningen.

andersbrink skrev:
2164391 Om flottörnålarna är slitna (vilket de blir efter ett antal år) kan du få den där typen av symptom. När hojen börjar knasa, stanna och kika efter vilket/vilka stift som är svart. Går att renovera flottörnålen genom att sätta spetsen i borrmaskinen och använda 1200-papper mellan tummen och pekfingret och som avslutning Autosol på en trasa. Har du plånbok så köper du nya nålar och säten. Obs, det är bara de gamla nålarna som är rostfria som går att "laga", de nyare med nitrilspets är bara att byta.

Om alla stift är lika svarta så är luftskruvarna för tomgången för fett ställd, justera in så att "blipp-testet" funkar (sök på SH). http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

En förgasarhoj SKA gå skit när den är kall, det är därför man har choke på en förgasare som temporärt kan fetta upp blandningen.

Tack Anders :tummenupp Hade iofs inte räknat med att behöva byta nålar och säten precis nu men så här kan jag inte ha det...vad kan sitta på en -91a, rostfria eller de med nitrilspets? tror knappast att de bytts, hojen har haft få ägare och använts väldigt sporadiskt de senaste åren.

Om det inte är nålarna, vad kan det då vara? Kan det vara så enkelt som igensatta munstycken? Fast att den går sämre när den blir varmare (på de lägre växlarna) kan ju tyda på att något är knas med blandningen.

Att den går sämre när den är varm säger att blandningen på låga varv är för fet. Läs igenom sticky-tråden för CV-förgasare så vet du vad som behöver göras.

Dock, början bakifrån på rätt sätt, dvs att den inte flödar över (flottörnål, flottörsäte, punkterade flottörer, flottörhöjd) samt att det inte sitter Dynojet-nålar i trotteln. Något annat "icke-justerbart" kan det inte bero på. Skit i förgasarna som skapar den symptomem kan enbart finnas vid flottörnålarna.

andersbrink skrev:
2165223 Att den går sämre när den är varm säger att blandningen på låga varv är för fet. Läs igenom sticky-tråden för CV-förgasare så vet du vad som behöver göras.

Dock, början bakifrån på rätt sätt, dvs att den inte flödar över (flottörnål, flottörsäte, punkterade flottörer, flottörhöjd) samt att det inte sitter Dynojet-nålar i trotteln. Något annat "icke-justerbart" kan det inte bero på. Skit i förgasarna som skapar den symptomem kan enbart finnas vid flottörnålarna.

Ok tack än en gång. Den ska ändå in på "overhaul" i morgon så jag antar att meken kan kika på flottörerna också medans han ändå rotar runt.

Noyah skrev:
2166722 Hoppas det inte är något allvarligt!

Nä det var det inte :) 1an och 2ans stift var sotsvarta...blandningen var helt knas. Flöttörer, nålar, säten, emulsionsrör etc var däremot i prima kondition.

Hur går det med slingshoten då? Har Örby hittat felet?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph