gsxr 1100 -90 oljeförbrukning

Stefanho

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Zx9r -96
Har tittat på en GSXR1100 -90. talade med tidigare ägaren, vilken hade en hög kvitton på kambyten, kolvringsbyten osv. Jag undrar hur stor en "normal" oljeförbrukning är på dessa vid hård rep "laglig" körning. Han uppgav ca 1 lit/300km.

Det låter mycket tycker jag. Min hårt trimmade tar ca 0,5L på 400 mil. Det är en cylinder på som dom kört Nos med så den är extra honad för att inte nypa.

1L/30mil är mycket och indikerar att motorn är sliten men så länge den går bra och där inte är något missljud från lager så hade jag kört vidare.

1L/30mil är mycket och indikerar att motorn är sliten men så länge den går bra och där inte är något missljud från lager så hade jag kört vidare.

Som sagt, är du säker på att han sagt 1 liter/300Km? Och inte 1 Liter /300mil. På bilar vet jag att man pratar om dax för renovering vid 1 liter/100 mil, kan tänka mig att det kan vara samma princip för hoj. Vet inte riktigt vad som styr dessa fakta, miljö, ekonomi eller effekuttag.

1 liter olja på 30 mil :skrämd Det är på tok för hög oljeförbrukning. Han måste ha menat 300 mil istället för km. Då är det ju inte alls så farligt

De där rackarna är kända för att sluka olja. Min kompis har en gsx1100r -86. Den hojen vill ha en rejäl slurk i stort sett före varje åktur.

Kollade med snubben igen. Den är inte hans längre och står på en firma. 0,5 - 1 liter per 30 mil vid körning runt 10.000 varv, annars normal förbrukning enl honom. Han har kvitton på motordelar/jobb för åtskilliga tusen. Byte topp, kamaxlar, kolvringar, kamkedjespännare osv. Topp o kammar beg annars bara nya prylar. Motorn går dock tyst. Inget slammer. Strunta i den o leta vidare?

Hehe..

Dom gamla spisarna kräver en den sås.
Köp , rasar hela skiten så fixa eller köp en annan motor dom är billiga och slitstarka.
Låter den bra vid inköpstillfället är det bara att köra.

Jag har oxo en 90:a och den började dra mycket olja efter ca 10.000 mil, detta fixades relativt enkelt genom att byta ventiltätningarna som torkat in, hojen har nu rullat 15.500 mil och fungerar perfekt.

Byt även kolvringarna för att gardera dig.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år