pirrepenna
Ny medlem
Hej, är ny på här på forumet och nybliven ägare till en GSXR 1100 -89.
Köpte den med lite växelåds problem men givetvis pris därefter.
Felet är på 2:ans växel, den hoppar ur vid belastning.
Plockade glatt isär motorn för att leta fel. Då jag aldrig skruvat hoj innan utan bara bil gick det förvånansvärt smärtfritt genom att följa rep handboken.
Såg ju direkt att gaffeln som sitter på 5:ans drev var väldigt nersliten.
Sen tänkte jag lite längre o undrade varför detta hänt o här tog det stopp pga okunskap.
Det första som jag märkte var att jag kunde skjuta hela axeln i sidled dvs in o ut i nållagret ca 5mm och detta berodde på att kullagret i andra ändan satt i stort sett löst på axeln, ska det vara så ? vad jag kunde läsa mig till så ska kullagret sitta pressat på axeln vilket verkar logiskt annars snurrar ju bara axeln i kullagret och det har ingen funktion. Jag mätte kullagret o det hade rätt mått men jag kunde inte hitta nån siffra på axeln men det kanske nån kan svara på så jag kan mäta och se så att den inte är nersliten. Jag har också blivit upplyst om att jag antagligen får bytta 5:ans o 2:ans drev då klackarna är nerslitna.
Detta är alltså axeln som kedjan sitter på om jag förklarat mig dåligt, blir gärna lite rörigt då det är många delar i lådan.
sluta inte läsa för det kommer mera
När jag sedan lyfte ur båda axlarna så såg jag att ytorna där kullagren sitter var väldigt skadade, speciellt på axeln där kopplingen sitter.
Inte nog med det så har en bit gods på kopplingssidan nästan lossnat. Detta kanske går att svetsa osv men i vilket fall så känns det som det blir bättre att byta ut bottendelen mot en annan. Detta ställde givetvis till mer bekymmer då jag inte vet vilka som passar osv. Jag har en 5 växlad låda från -89. Är bottendelen likadan på t.ex 750 ? eller finns det andra alternativ ?
Om det är nån som vill se bilder o så kan jag lägga upp det ifall det underlättar.
Skulle verkligen uppskatta lite tips o råd här.
Köpte den med lite växelåds problem men givetvis pris därefter.
Felet är på 2:ans växel, den hoppar ur vid belastning.
Plockade glatt isär motorn för att leta fel. Då jag aldrig skruvat hoj innan utan bara bil gick det förvånansvärt smärtfritt genom att följa rep handboken.
Såg ju direkt att gaffeln som sitter på 5:ans drev var väldigt nersliten.
Sen tänkte jag lite längre o undrade varför detta hänt o här tog det stopp pga okunskap.
Det första som jag märkte var att jag kunde skjuta hela axeln i sidled dvs in o ut i nållagret ca 5mm och detta berodde på att kullagret i andra ändan satt i stort sett löst på axeln, ska det vara så ? vad jag kunde läsa mig till så ska kullagret sitta pressat på axeln vilket verkar logiskt annars snurrar ju bara axeln i kullagret och det har ingen funktion. Jag mätte kullagret o det hade rätt mått men jag kunde inte hitta nån siffra på axeln men det kanske nån kan svara på så jag kan mäta och se så att den inte är nersliten. Jag har också blivit upplyst om att jag antagligen får bytta 5:ans o 2:ans drev då klackarna är nerslitna.
Detta är alltså axeln som kedjan sitter på om jag förklarat mig dåligt, blir gärna lite rörigt då det är många delar i lådan.
sluta inte läsa för det kommer mera
När jag sedan lyfte ur båda axlarna så såg jag att ytorna där kullagren sitter var väldigt skadade, speciellt på axeln där kopplingen sitter.
Inte nog med det så har en bit gods på kopplingssidan nästan lossnat. Detta kanske går att svetsa osv men i vilket fall så känns det som det blir bättre att byta ut bottendelen mot en annan. Detta ställde givetvis till mer bekymmer då jag inte vet vilka som passar osv. Jag har en 5 växlad låda från -89. Är bottendelen likadan på t.ex 750 ? eller finns det andra alternativ ?
Om det är nån som vill se bilder o så kan jag lägga upp det ifall det underlättar.
Skulle verkligen uppskatta lite tips o råd här.