GsxR 1100 1990

Tryggerz

Vem är jag??
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GSX 1100R
Tja.

Har en Suzuki Gsxr 1100 -90 som har gått som en klocka.:yoparty Nu har kopplingen börjat slira, eller rättare sagt, jag har jäsikens svårt att få in växlarna, speciellt när jag ska starta och lägga in ettan.. :gnissla

Har dålig koll på kopplingsstrukturen..någon här ute som kan gissa sig till vad felet är...

Är det fel på någon huvudcylinder, lamellerna...hjälp mig..:Bugar

Tack på förhand..
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Låter som den inte frikopplar riktigt, är det hydralisk eller wire ifrån kopplingshandtaget.

Sedan får man vara bestämd när man lägger i växeln, att det rycker till lite är inget ovanligt
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
kolla så att kopplingskåpan sitter ordentligt (kan hända att man glömmer o skruva fast saker ibland):huvet
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Du har säkert koll på detta men undersök justeringsskruven på vajern vid kopplingshandtaget. Har den rört sig så kan det bli svårt att koppla ur.
 

Tryggerz

Vem är jag??
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GSX 1100R
Låter som den inte frikopplar riktigt, är det hydralisk eller wire ifrån kopplingshandtaget.

Sedan får man vara bestämd när man lägger i växeln, att det rycker till lite är inget ovanligt

Det är det jag inte vet...wire eller hydralisk....

Jo..bestämd är jag..men nu har det kommit till det läget att det är bättre att lägga in växeln innan man startar och sedan gasar iväg..

Du har säkert koll på detta men undersök justeringsskruven på vajern vid kopplingshandtaget. Har den rört sig så kan det bli svårt att koppla ur.

har ej så mycke koll:confused:...ska gå ut o kolla....
 
Last edited:

Tryggerz

Vem är jag??
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GSX 1100R
Du bör ju ha hydralisk koppling,det har jag på min 1100

Jag har orginal..så det bör stämma. När jag trycker in kopplingen så går det lätt...men när jag närmar handtaget känns det hur han inte frikopplar...

Går detta att justera eller måste det plöjas ner pengar hos en mekaniker/verkstad...
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har orginal..så det bör stämma. När jag trycker in kopplingen så går det lätt...men när jag närmar handtaget känns det hur han inte frikopplar...

Går detta att justera eller måste det plöjas ner pengar hos en mekaniker/verkstad...

Började problemet nu, Eller hade du samma sak förra säsongen?
 

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Ort
mariehamn
Hoj
gsxr 1100
koppling

hej
kolla nivån i behållaren börjar vätskan ta slut kan det bli dåligt med kopplings funktionen.kan vara ide att lufta någon gång.vilken olja kör du på,viktigt med dessa tillsatser i mc olja för våt koppling inte bil olja för där saknas detta att kopplingen skall funka så bra som möjligt.kanske lamellerna börjar bli slitna,kan vara ide att kolla skruvarna inannför kopplingas kåpan att dessa sitter fast o med rätt moment,byt packning för att slippa olje läckage
mvh peter
 

Tryggerz

Vem är jag??
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GSX 1100R
hej
kolla nivån i behållaren börjar vätskan ta slut kan det bli dåligt med kopplings funktionen.kan vara ide att lufta någon gång.vilken olja kör du på,viktigt med dessa tillsatser i mc olja för våt koppling inte bil olja för där saknas detta att kopplingen skall funka så bra som möjligt.kanske lamellerna börjar bli slitna,kan vara ide att kolla skruvarna inannför kopplingas kåpan att dessa sitter fast o med rätt moment,byt packning för att slippa olje läckage
mvh peter

hmm..nu börjar det likna något...jag noterade lite bromsvätska utanför behållaren... detta kanske är felet...bromsoljan börjar kanske ta slut,,
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Jag skulle börja med att lufta ur kopplingen först ordentligt,hjälper inte
det,kan det vara dags att kolla kopplingshantaget,(internt läckage)
Plocka isär och kolla upp tätningar, kolv,har en tendens o bli rätt slitet på en äldre hoj.
Sitter felet i kopplingshantaget så får du inte tillräckligt tryck ner till
kolven som går in i kopplingen=funkar dåligt.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top