GSXR 1100 - 130 bhp. Vad är gjort?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Köpte en gixxer 1100 från -87 i måndags och enligt bänkpapper ska den ha 130 bakhjulshästar. En bit från de 74 kw org mao. Så är lite nyfiken på vad som kan tänkas va gjort med den.
I bänkpapperna nämns Mikuni RS 36or, planad topp (11:1), VHR (V&H?!) system samt "Aspenrud portad topp". Och det är just det jag är lite nyfiken på. Vad innebär Aspenrud portad topp? Portad topp kan ju vara allt från polerade kanaler till brutalt uppfräst med större ventiler.
Brukar man byta kolvar/ringar när man gör fixar om så här mycket(?)?

Ljunghusen skrev:
2465668 ingen aning... men 74kW har den inte orginal

Snarare 100kW?

Har faktiskt inte den blekaste. Kollade reggpapperna och där står det 74 kw.

"Aspenrud-portad" Brukar betyda vem som gjort portningen. Min är t.ex. Brink-portad. Det har inget med portningen i sig att göra.

Det du beskriver borde ge ca: 130 bhp. Dom har ca: 125 motorhästar orginal vill jag minnas. Jag har ungefär samma setup men även lite mer kubik och det ska uppskattningsvis ge ca: 135 bhp.

Om man gör det seriöst så byter man ringar iallafall. Dock inte alla som gör det.

EBS skrev:
2465693 "Aspenrud-portad" Brukar betyda vem som gjort portningen. Min är t.ex. Brink-portad. Det har inget med portningen i sig att göra.

Det du beskriver borde ge ca: 130 bhp. Dom har ca: 125 motorhästar orginal vill jag minnas. Jag har ungefär samma setup men även lite mer kubik och det ska uppskattningsvis ge ca: 135 bhp.

Om man gör det seriöst så byter man ringar iallafall. Dock inte alla som gör det.

Okej. Är nog inte så mycket mer kul mao.

Aspenrud (eller Team Aspenrud) pillar en del med draghojar. Så långt har jag kommit i efterforskningen. Men tänkte om någon här inne kanske vet något om själva portningen.

FreddaAbborre skrev:
2465661 Köpte en gixxer 1100 från -87 i måndags och enligt bänkpapper ska den ha 130 bakhjulshästar. En bit från de 74 kw org mao. Så är lite nyfiken på vad som kan tänkas va gjort med den.
I bänkpapperna nämns Mikuni RS 36or, planad topp (11:1), VHR (V&H?!) system samt "Aspenrud portad topp". Och det är just det jag är lite nyfiken på. Vad innebär Aspenrud portad topp? Portad topp kan ju vara allt från polerade kanaler till brutalt uppfräst med större ventiler.
Brukar man byta kolvar/ringar när man gör fixar om så här mycket(?)?
Original innan dom ströps till 74 kw=100 hk så låg motorn på 130-135 hk (minns inte exakt).
Det kanske är så enkelt att strypningen är borttagen på din precis som de flesta andra.
Och om den är trimmad utöver detta så verkar ju din info stå i bänkpapperna ;)
Aspenrud är ju troligen personen i fråga som utfört portningen. Och att byta kolvar känns väl inte helt nödvändigt.

Det är stor skillnad på 130hk i maskin och 130 på bakhjulet så vi ska inte blanda ihop begreppen. Är det corrade hk, sae, din, std? Jag skulle tro att med den övriga setupen så är toppen inte våldsportad utan mest tillsnyggad. Hade det varit andra kolvar och mer borr tillsammans med övrigt som är gjort så borde du landa mellan 140-150hk på hjulet beroende på kubik.

En 1052 brukar ha 117 på slangen original. 130 hästar betyder att toppen på sin höjd har en snikportning, dvs fixat det som fabriken inte hade tid med och fortfarande använder originalventiler. Den portningen allena ger kanske 5-7 hk, avgassystem 4, RS36 2 hk, planing 2 hk. Byta kolvar/ringar brukar man inte göra speciellt ofta med en så pass mild trimningsgrad.

Vill du mer pulver har jag ett 1277cc 13.5:1 bigblock, en 31/26.5 S2-topp, en rack RS40 som bör ge runt 175 hk på bakhjulet och ett vrid som en traktor ända från 3k5 varv. Inte helt gratis dock. :D

andersbrink skrev:
2466233 En 1052 brukar ha 117 på slangen original. 130 hästar betyder att toppen på sin höjd har en snikportning, dvs fixat det som fabriken inte hade tid med och fortfarande använder originalventiler. Den portningen allena ger kanske 5-7 hk, avgassystem 4, RS36 2 hk, planing 2 hk. Byta kolvar/ringar brukar man inte göra speciellt ofta med en så pass mild trimningsgrad.

Vill du mer pulver har jag ett 1277cc 13.5:1 bigblock, en 31/26.5 S2-topp, en rack RS40 som bör ge runt 175 hk på bakhjulet och ett vrid som en traktor ända från 3k5 varv. Inte helt gratis dock. :D

Låt höra ett kostnadsförslag så ska jag vidarebefodra det till min generösa sponsor (CSN) och se vad de säger om det.

Öppna trottlarna fullt och ta en bild in så man ser insugskanalen så finns det folk på forumet som ser hur det är ställt med portningen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2466095 Det är stor skillnad på 130hk i maskin och 130 på bakhjulet så vi ska inte blanda ihop begreppen. Är det corrade hk, sae, din, std? Jag skulle tro att med den övriga setupen så är toppen inte våldsportad utan mest tillsnyggad. Hade det varit andra kolvar och mer borr tillsammans med övrigt som är gjort så borde du landa mellan 140-150hk på hjulet beroende på kubik.

Det är mätt i SAE i bänkningen och DIN i regget. (om jag inte minns fel så är SAE just på bakhjul, och DIN är väl från veven?! (IKNA jag har för mig att DIN står för Dutsche Industrie Norm eller nåt åt det hållet))

Men nu lämnar vi detta och nu ska jag fixa vitlöksbröd och kolla hur det går för våra kära politiker.

Ljunghusen skrev:
2465668 ingen aning... men 74kW har den inte orginal

Snarare 100kW?
På den tiden så ströps hojarna ner till 74 kW på handlarnas egna initiativ.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back