Gsxr 1000 turbo... Världsrekord på is 2016?

Kör inte med FÖR stora spridare bara. Jag provade med 1200cc på min men det funkade inte så bra med PCV och original ECU. Det gick att få den att gå bra på jämn gas men accpumpinställning och kallstart blev uppfuckat:crash. Det funkar säkert bra om man byter styrsystem helt och hållet men inte ihop med originalprylarna. Jag har 420cc spridare nu och det funkar superbra till +300 hk:tuttar. Siemens Deka 630cc är det ju många som kör och personligen skulle jag inte köra större på 1000cc.

Har nog blivit lite ändrade planer nu! Kommer förmodligen mappa den med det styrsystemet som sitter på och behålla 8 spridare. Det har ju uppenbarligen fungerat innan och kunde plocka ur 319 hk på slangen. Problemet med detta(megasquirt) var att ingen av de större motortrimmarna i sverige kunde mappa detta. Men vilken tur att jag har en arbetskamrat som äger en egen bromsbänk och har möjlighet att mappa hojen. Han håller på mycket med trimmade bilar, monterar nya styrsystem och mappar så han kan detta...
 
Så här kan det se ut om man spränger sitt däck i 263 km/h...
 

Bifogat

  • 20150830_215142.jpg
    20150830_215142.jpg
    631.3 KB · Visningar: 276
Har lite mera delar som behöver säljas av för att sponsra bygget:

Har diverse delar till Suzuki gsxr 1000 -01-02:

Främre kåpstag, 400 kr.
Airducts vänster och höger med några småprickor på undersidan. Dessa är
limmade och syns dock inte när det är monterat. 200 kr/st.
Bakram som varit med om en liten vurpa. Den ser rak och fin ut fast de två
nedre fästöronen hade spruckit men är svetsade, 1000 kr.
Backspeglar 300 kr för båda.
Innerskärm, 100 kr.
Bromsstag bak, 200 kr.
Originalsving, 800 kr.
Bakram som är avkapad. Funkar väl till en racehoj, 500 kr.
Yttre gaffelben med trasigt innerben. Delarna inne i benet finns kvar, 300 kr.
4 st originalblinkers, 200 kr för alla.
Luftburk, 400 kr.
Servomotor avgasport, 200 kr.
Original avgassystem komplett, 1000 kr.
Topplock som är portat och planat komplett med kamaxelöverfall, ventiler och
tryckare. Det enda som saknas är kamaxlarna. 1500 kr.

Till Suzuki gsxr 1000 -03-04
Airduct vänster till en -03-04, 300 kr.
Clip-on vänster och höger, 200 kr/st.
Backspeglar, 300 kr för båda.
2 st originalblinkers, 100 kr för båda.

Till övriga hojar:

Minibackspeglar i kolfiberlook, 300 kr.

Till Ktm superduke -09:

Höger svart sidokåpa bak, 400 kr. (Ktm.nr: 610.08.042.000)
Höger svart lyktkåpa, 200 kr. (Ktm.nr: 611.08.004.000)
 
Last edited:
Nu börjar det likna något! Hittade snubben som bänkade hojen för många år sen. Nästa helg är det dags att bänka den igen! Är det någon som är intresserad av en uppsättning isdäck så har jag ett par extra till salu. Kan levereras nästa helg nånstans mellan Oskarshamn och Stockholm så slipper ni frakten! Pris 2500 kr.
 

Bifogat

  • Isdäck.jpg
    Isdäck.jpg
    62.6 KB · Visningar: 156
Nu jävlar är hojen redo att användas! Körde hojen i bänk igår hos Ronny på NC-Racing och plockade ur 290,8 hk på bakhjulet. Nu kommer jag göra en ordentlig satsning för att försöka slå rekordet på flygande kilometern på is 2016! Nuvarande högsta snittfart för motorcykel är 287,5 km/h.
 

Bifogat

  • DSC_0304.jpg
    DSC_0304.jpg
    584 KB · Visningar: 95
De lät bra!
Hur många hk måste man ha för att klarar 287kmt? Jag funderar på hur långt 290hk kan räcka som bäst?
 
De lät bra!
Hur många hk måste man ha för att klarar 287kmt? Jag funderar på hur långt 290hk kan räcka som bäst?

Svårt att säga. Det går ju trögt på isen, men ligger man i 300 km/h hela tiden så klarar man ju snittfarten. Det borde effekten räcka till. Bara isen är bra så. Sist körde jag i snömodd och nån plusgrad så förhållandena var ju inte kanon men det kändes hur bra som helst. Då snittade jag 241 km/h under testreporna...
 
Då har man börjat plocka ner hojen inför vintern. Ska montera kylarskydd, dödmansgrepp, isdäck och ett gigantiskt skydd för röven i form av en 3 mm rostfri plåt. Detta för att förhindra skador på mig och hojen vid en eventuell däckexplosion...
 

Bifogat

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    102 KB · Visningar: 80
Ok, så repan på 241 km/h var för att du fick däcksexplosion och vid toppfarten 263km/h så upplever du att det fanns såpass mycket mer att ge att 300 km/h inte är omöjligt att nå?

Anledningen till frågan är egentligen hur cykeln upplevs i de farterna på is.
Är den lika stabil som på vanlig landsväg eller händer det att du måste pruta lite på gasen för stabiliteten?
 
Ok, så repan på 241 km/h var för att du fick däcksexplosion och vid toppfarten 263km/h så upplever du att det fanns såpass mycket mer att ge att 300 km/h inte är omöjligt att nå?

Anledningen till frågan är egentligen hur cykeln upplevs i de farterna på is.
Är den lika stabil som på vanlig landsväg eller händer det att du måste pruta lite på gasen för stabiliteten?

Jag körde två stycken "provrepor" då tävlingsledningen vill att man känner av banan först innan man gasar på fullt. Då hade jag en snittfart på 241 km/h och det kändes hur stabilt som helst. När jag på tredje repan väl skulle gasa på så small däcket i 263 km/h. Trots att det var nån plusgrad och snömodd på isen så kändes det hur stabilt som helst. Detta pga att jag äntligen lyckats bygga bra däck för hög fart. Så 300 km/h kändes inte som det skulle vara nån omöjlighet!
 
Lite dött i tråden här... Hojen är i stort sett färdig. Mitt specialdäck är nästan klart(hoppas det håller...), plenumet ska svetsas lite och återmonteras, bakhjulet ska monteras, dödmansgrepp och kylarskydd ska också dit. Sen är det bara ett rövskydd som ska monteras för att inte bli pepprad med dubbar när bakdäcket smäller... Om nån har en sunkig bakdel till gsxr 1000 -01/-02 så är jag intresserad!
Blev ju en extra finjustering i bänken och vi plockade ut 297 hk och 220 Nm på bakhjulet...
 
Spännande. Men varför montera rövskydd när du i första inlägget skriver att ditt "nya" däck inte kan explodera ?
Eller du kanske känner att det är lite "Titanic" över det :) Osänkbar som sjönk vs osprängbars som sprängdes.

Lycka till iaf.. och håll stumt !!
 
Spännande. Men varför montera rövskydd när du i första inlägget skriver att ditt "nya" däck inte kan explodera ?
Eller du kanske känner att det är lite "Titanic" över det :) Osänkbar som sjönk vs osprängbars som sprängdes.

Lycka till iaf.. och håll stumt !!

Hehe, ja det kan man undra. Men man måste ju alltid ha lite säkerhet med i spelet...:tummenupp
 
Att sänka vikten med hjälp av titan har ju ingen påverkan på toppfarten eftersom det huvudsakligen handlar om luftmotstånd, effekt och grepp. Tvärtom kan du ju rent av vara gynnsamt med lite fler kg som trycker ner dubben i isen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top