Gsxr 1000 k7-k8 toleranser

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Nått jag tycker är konstigt är att de kan skilja så mycket häst på gixxer orginal utan att man ändrat något... om man läst i diverse tidningar etc så va de 158-160på bakhjulet i en tidning, och i en annan va det 167-168 och en annan 173-174, ganska stor skillnad. Suzuki säger att de har med toleranser i fabrik att göra men jag tycker de är stor skillnad på papprena :va

Visst är det lite skillnad från exemplar till exemplar. Men mest skillnad är det mellan resultat från olika bromsbänkar.

som ovan e nog mest bänkarna, olika sätt o mäta etc.. DIN SAE korrigerat vs inte.. trycksatta luftkanaler etc etc

Sen tillkommer effekten av hur hojen är inkörd också, eller om den ens är det. Hästkrafter en bänk anger säger inte så mycket, den har man ju bara för att justera in och optimera hojen.

Sen var det väl nån som sa att det berodde på monteringen av motorn.
Det blir skillnader ifrån motor till motor givetvis, det är bara det att när man kommer upp i hk över 150-160 så är en felmarginal på 5% betydligt mer än på en motor med 80hk.

Sen lade väl t.ex. Bike på nån slags uppmätt transmisisonseffekt (tror dom frikopplade och mätte hur mycket effekt som gick åt att driva hjul på med växel i och sedan lade på 3% uppskattad förlust i våtkoppling). Dvs ett värde som stämmer bättre med tillverkarnas uppgivna effekt men frågan är vad den egentligen säger...

(vet inte om dom fortfarande håller på med det tramset, dom hade en ingående förklaring om hur dom gjorde i ett nummer för några år sedan)

Det är antagligen samma regler för mc-motorer som för bilmotorer. En motor tagen direkt från produktionsline ska leverera inom +/-5% från certifierad effekt. Dvs lämnar en gsxr1000 176hp på vevaxeln så är den godkänd.

+/- 5% är en ganska generöst tilltagen marginal, bilmotorer ligger oftast inom 2-3%. En hårdtrimmad mc-motor har nog lite högre spridning eftersom den är extremare. Låter i och för sig konstigt om just Suzuki skulle ha mer spridning än andra märken.

Men skit samma, bara min motor har mest effekt av alla så är jag nöjd.

Finns det ingen test med lika dana hojar på samma bänk? Någon bänknisse borde ju veta. Då de mäter hojar dagligen...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8