GSXR 1000 K7 dog helt plötsligt på bana?

• Thread starter Thread starter simonhedberg
  • Start date Start date

simonhedberg

Guest
Hej!

Va o körde på Gelleråsen idag, hann bara köra några varv innan hojen tvärdog? Det står endast nu check i dispalyen o man hör inte insprutningen när man vrider på tändningen, den visar även bara ett streck i växelindikatorn istället för en siffra. Har kollat givaren till stödet, strömbrytaren på handtaget, alla säkringar o kontaktstycken men inget liv är det i den. Någon som har några tips på vad de kan vara?

Mvh Anders

det finns möjligtvis ingen tilt-sensor på cykeln? kan ju vara den som spökar också. men kolla först och främst brytaren till stödet. kan ju vara så att den fått en liten kyss nångång.

Jag är osäker, men kanske kan kopplingsgivaren (vid handtaget) vara involverad i check-härvan

Då är det bevisat, motorcyklar går sönder om man kör på bana med dom! :fakta

För att vara lite seriös, har du kollat alla säkringar och alla kontaktstycken, så du inte har missat ett nånstans? Har du kollat så ingen kabel har lossnat/gått av, alternativt blivit söndernött så att den jordar mot något? Testa att ta loss kontakten till stödet och bygla den, testa att göra samma sak med dödarknappen också. Vad händer om du lirkar med nyckeln?

Har kollat alla säkringar, kontakstycken, tiltsensorn, byglat givaren till stödet, byglat dödarknappen, o byglat givaren till kopplinshandtaget. Hojen e helt död, slår man på tändningen så lyser alla lampor, varvräknaren gör sin pendel neutralen lyser osv. Men den sprutar inte in o det står check i displayen röda lampan lyser o det är bara ett streck i växelindikatorn?
Röda lampan som i motorfel? :va Finns det dealer mode på dom där så att du kan få ut ev felkoder?

Har du kollat jordpunkterna också?

Biltemabatteri??
Testa med ett annat batteri innan du börjar klippa kablar och löda :tungan

detta brukade hända även mig på min k7 att den bara dog. det var nyckeln som tappade kontakt med startspärren. Prova med reservnyckeln.

Jag hade samma strul med min Ducce. Jag tog ut den stora kontakten till ECU. Heureka! Därefter inga problem. En annan kille i Gävle samma problem samma lösning. I våra fall är min teori att en krypström låg på till ECU och knölade till i den digitala världen.

Du kan även prova att koppla ur reläerna till tändningen de kan behöva "nollställas" om de är dragna sedan tidigare.

Lycka till!
/Nils

Det låter som samma problem jag hade, men då var det en kabel till startrelät som spökade..

Har kollat alla säkringar, kontakstycken, tiltsensorn, byglat givaren till stödet, byglat dödarknappen, o byglat givaren till kopplinshandtaget. Hojen e helt död, slår man på tändningen så lyser alla lampor, varvräknaren gör sin pendel neutralen lyser osv. Men den sprutar inte in o det står check i displayen röda lampan lyser o det är bara ett streck i växelindikatorn?
Vilken röda lampa?Den vid temp symbolen eller röda lampan för startspärren?Ett streck i displ. för växelläge brukar man ju få upp när stödet är nere.Tippar på stödkontakten eller dödarknappen.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti