Gsxr 1000 k6 slirar koppling

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tjenare! köpte en k6a för några veckor sen, kört kanske 100 mil o när jag ger fullt 3an till 6an sist jag körde så slirade den nån sekund på varje växling..
hojen va nyservad när jag köpte den (firma) och oljan är motul 7100 helsyntet..
Kan de va oljan eller är de bara o byta lameller?

sen rullar den på lite om jag står still med 1an i, kopplar o varvar..
 
Last edited:

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
När jag såg rubriken tänkte jag direkt skriva, "KÖP MOTUL ESTHER OLJA". Men det är ju redan Motul i...
Hade samma problem på min R6a när jag körde Castrol GPS, slängde i Motul och problemet försvann. Låter som det är något som behöver bytas ut i kopplingskorgen ja...

Om du gör det där klassiska kopplingstestet varvar upp o släpper kopplingen (typ drar upp den på bakhjulet) hugger det till då eller är det ett mer behagligt ryck?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad var det för olja innan bytet? Om annan, byt tillbaka. Om samma, kanske dags för ett lamellbyte.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
När jag såg rubriken tänkte jag direkt skriva, "KÖP MOTUL ESTHER OLJA". Men det är ju redan Motul i...
Hade samma problem på min R6a när jag körde Castrol GPS, slängde i Motul och problemet försvann. Låter som det är något som behöver bytas ut i kopplingskorgen ja...

Om du gör det där klassiska kopplingstestet varvar upp o släpper kopplingen (typ drar upp den på bakhjulet) hugger det till då eller är det ett mer behagligt ryck?
märkt ibland om jag varvat lite extra att den typ skriker lite om kopplingen o så hugger de till.. Känns nog som de e lamellerna o inte bara olja som e problemet :)

Seriöst då, hur långt har hojen gått?
1800 mil =)
Vad var det för olja innan bytet? Om annan, byt tillbaka. Om samma, kanske dags för ett lamellbyte.
Har för mig jag läst i serviceboken att de vart motul innan också =)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Åker han på att fixa kopplingen själv då när den är köpt på firma för bara några veckor sedan? Förstår givetvis problematiken med att firman vet ju inte om han stått och övat på att börna sen han hämtade hojen....

På min gamla tillis bytte jag till hårdare fjädrar för att bli av med problemet. Men det var ju å andra sidan en känd svag länk.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Byt lameller stålskivor fjädrar o kolla upp exakt vilken olja du ska ha! Köp original olja tex. Glöm inte ställa kopplingen så du har åtminstone lite slack. Den får inte ligga på det minsta.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har kört dyr castrol på min k6a inga problem. Kör nu motul 300v inga problem. Har du problem med motul är de nog mer kopplingen än oljan. Hade du skrivit Castrol hade jag bytt till motul ÄVEN om inte ja hade problem med Castrol.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är inte det där ett vanligt fel på de där hojarna? Vill minnas att en polare också bytte lameller och då fick höra att det var vanligt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top