Gsxr 1000 k6 slirar koppling

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tjenare! köpte en k6a för några veckor sen, kört kanske 100 mil o när jag ger fullt 3an till 6an sist jag körde så slirade den nån sekund på varje växling..
hojen va nyservad när jag köpte den (firma) och oljan är motul 7100 helsyntet..
Kan de va oljan eller är de bara o byta lameller?

sen rullar den på lite om jag står still med 1an i, kopplar o varvar..

Last edited:
När jag såg rubriken tänkte jag direkt skriva, "KÖP MOTUL ESTHER OLJA". Men det är ju redan Motul i...
Hade samma problem på min R6a när jag körde Castrol GPS, slängde i Motul och problemet försvann. Låter som det är något som behöver bytas ut i kopplingskorgen ja...

Om du gör det där klassiska kopplingstestet varvar upp o släpper kopplingen (typ drar upp den på bakhjulet) hugger det till då eller är det ett mer behagligt ryck?

Vad var det för olja innan bytet? Om annan, byt tillbaka. Om samma, kanske dags för ett lamellbyte.

När jag såg rubriken tänkte jag direkt skriva, "KÖP MOTUL ESTHER OLJA". Men det är ju redan Motul i...
Hade samma problem på min R6a när jag körde Castrol GPS, slängde i Motul och problemet försvann. Låter som det är något som behöver bytas ut i kopplingskorgen ja...

Om du gör det där klassiska kopplingstestet varvar upp o släpper kopplingen (typ drar upp den på bakhjulet) hugger det till då eller är det ett mer behagligt ryck?
märkt ibland om jag varvat lite extra att den typ skriker lite om kopplingen o så hugger de till.. Känns nog som de e lamellerna o inte bara olja som e problemet :)

Seriöst då, hur långt har hojen gått?
1800 mil =)
Vad var det för olja innan bytet? Om annan, byt tillbaka. Om samma, kanske dags för ett lamellbyte.
Har för mig jag läst i serviceboken att de vart motul innan också =)

Åker han på att fixa kopplingen själv då när den är köpt på firma för bara några veckor sedan? Förstår givetvis problematiken med att firman vet ju inte om han stått och övat på att börna sen han hämtade hojen....

På min gamla tillis bytte jag till hårdare fjädrar för att bli av med problemet. Men det var ju å andra sidan en känd svag länk.

Byt lameller stålskivor fjädrar o kolla upp exakt vilken olja du ska ha! Köp original olja tex. Glöm inte ställa kopplingen så du har åtminstone lite slack. Den får inte ligga på det minsta.

Jag har kört dyr castrol på min k6a inga problem. Kör nu motul 300v inga problem. Har du problem med motul är de nog mer kopplingen än oljan. Hade du skrivit Castrol hade jag bytt till motul ÄVEN om inte ja hade problem med Castrol.

Är inte det där ett vanligt fel på de där hojarna? Vill minnas att en polare också bytte lameller och då fick höra att det var vanligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT