GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Haha skulle det vara så bra så :)

Men nu har jag även lagt på bränsletryckmätaren och kört 5mil med hojen blandad körning och konstaterat att den absolut aldrig går under 3bar i bränsletryck! Så pumpen kan nog inte ha något fel! Blir att ultraljudstvätta spridarna samt stiftbyte nästa! Sen blir det Bredbandslamda om det inte blir det före!
 
Mät upp tps en, testa köra utan ljuddämpare så inte den är igensatt
Öppnar spjällen max på fullgas
Hur ser stiften ut efter dina bomber repor?
 
Mät upp tps en, testa köra utan ljuddämpare så inte den är igensatt
Öppnar spjällen max på fullgas
Hur ser stiften ut efter dina bomber repor?

Hur ska man mäta upp tpsen? Vad för värden ska den ha?
Spjällen öppnar fullt på full gas.
Stift har jag ej tittat på.
 
Hur ska man mäta upp tpsen? Vad för värden ska den ha?
Spjällen öppnar fullt på full gas.
Stift har jag ej tittat på.
Förresten - kolla en extra gång att tankens dräneringsslang är öppen, om den är klämd eller inte kan suga in luft kan hojarna gå kratta på full gas då det uppstår undertryck i tanken. Ett enkelt sätt att kolla är att köra med tanklocket på glänt. Men detta har Du förmodligen koll på vid detta laget?

TPS är naturligtvis viktigt att den visar fullt, brukar dock inte röra på sig om man inte är där och bryter. Fast de tidigare gixxrarna sades väl ha någon strul med just TPS-givaren? Trottelpositionssensorn brukar sitta på högra sidan uppe vid insprutningsbryggan och justeringen sker genom att lossa skruvarna och vrida på sensorn.

Målvärdena brukar stå i verkstadshandboken, enligt s 4-78 mäts motståndet vid 0% trottel, ska vara ca 0.5 ohm. Tydligen ska det gå att använda dealer mode på instrumenten för att justera på i varje fall nyare Suzuki. Jag föreslår att Du googlar eller kikar på någon kort video som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=jH4TeoCFKGc
 
Last edited:
Blir ännu mycket bättre med en länk:) För ordningens skull ska det påpekas att det är BMW 330 vi ska akta oss för:mattias
Det där är den näst bästa tråden på internet jag någonsin läst. Kanske bästa. Det är den där och våran V-Gurra v Oscar på Anderstorp.

Snacka om troll. Bägge lyckades undvika att folk skulle få reda på om de verkligen var efterblivna, eller mästare i att trolla. Jäklar vilken underhållning.
 
När du tog bort servon till den variabla avgasporten, tog du då även bort vajrarna?
Om det kärvar i vajrarna så kan porten fortfarande sitta fast.

Ska även sitta en fjäder ner vid porten som håller den öppen om jag inte minns fel.
Kolla så att fjädern sitter där, om du inte gjort det. :)
 
Testa å ta bort det slitna bakdäcket du har i ditt KN-filter.?
Borde inverka negativt på flöden.
 
Ja då var även spridarna ultraljuds tvättade men absolut ingen skillnad! Nu är det bara att invänta nya tändstift som borde komma vilken dag som helst och sen testa med det! Men det tror jag inte är felet... Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inombränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
 
Ja då var även spridarna ultraljuds tvättade men absolut ingen skillnad! Nu är det bara att invänta nya tändstift som borde komma vilken dag som helst och sen testa med det! Men det tror jag inte är felet... Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inombränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
Har haft samma saker på min hoj och den hade kraft över vid 280 på mätarn utan någon mappning. Mappning är gjord nu och det gav en stor skillnad i framförallt mellanregistret men annars inte någon markant skillnad.
 
...Efter det blir det bredbandslamda! Men kan faktisk ett KN filter samt slipon göra så att man tappar så pass mycket effekt mot original? Tycker det låter väldigt konstigt isåfall! För allt inom bränslesystemet borde vara i skick nu.

Sen är det bara Bredbandslamda som gäller! :huvet
Nope, ett öppnare system, KN och linkpipe borde inte göra så stor skillnad. Därför börjar lambdan behövas, för att avgöra om det är soppa eller tändning som orsakar Ditt problem. Efter att ha kollat TP-sensor och avluftningsslang från tank har Du ju i princip kollat allt som går att kolla på hojen, ett skumt ECU-fel är nästan allt som skulle återstå.

Läs stiftens färg, kolla elektrodavstånd och möjligen komp (om Du har mätare hemma när Du ändå har ur stiften) när Du byter stift. Sedan kan Du nog ställa in Dig på att montera svetsmutter och lambda, om inte annat så för att vara säker på att hojen får tillräckligt med soppa...
 
Last edited:
Har haft samma saker på min hoj och den hade kraft över vid 280 på mätarn utan någon mappning. Mappning är gjord nu och det gav en stor skillnad i framförallt mellanregistret men annars inte någon markant skillnad.

Ja får att jag ska få upp hojen i 280 på mätare krävs det nog en 10km lång nedförsbacke och 100% trottel hela vägen ner!

Nope, ett öppnare system, KN och linkpipe borde inte göra så stor skillnad. Därför börjar lambdan behövas, för att avgöra om det är soppa eller tändning som orsakar Ditt problem. Efter att ha kollat TP-sensor och avluftningsslang från tank har Du ju i princip kollat allt som går att kolla på hojen, ett skumt ECU-fel är nästan allt som skulle återstå.

Läs stiftens färg, kolla elektrodavstånd och möjligen komp (om Du har mätare hemma när Du ändå har ur stiften) när Du byter stift. Sedan kan Du nog ställa in Dig på att montera svetsmutter och lambda, om inte annat så för att vara säker på att hojen får tillräckligt med soppa...

Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?
 
...Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?
Mmm, det brukar trots allt skilja lite mellan yttre och inre cylindrarna där de inre går lite varmare, magrare och därmed få lite ljusare färg. Ja, att det skulle vara ECU låter iofs något märkligt, att den bara skulle slå fel under fullgas och utan felindikering låter närapå otroligt...

Njae, visar den sig fortfarande gå på mager sida över hela registret, linjärt med trottelposition, skulle jag nog koppla multimetern på TP-sensorn och verifiera att den verkligen ger en linjär ökning av spänningen desto mer jag vrider på gasreglaget. Indikatorn likväl som testet av motstånd enligt handboken säger ju egentligen inte mer än att signalen är rätt vid 0% trottelöppning...
 
Någon som vet om det är samma boxar osv på en Gsxr 1000 03 som 02an? Isåfall har jag en polare jag kan låna lite boxar osv ifrån och se om det blir någon skillnad! Den borde även ha någon form av powercommander eller liknande som man kanske sku testa slänga över på min? Men det blir nog lamda före jag börjar testa andra boxar!
 
Mmm, det brukar trots allt skilja lite mellan yttre och inre cylindrarna där de inre går lite varmare, magrare och därmed få lite ljusare färg. Ja, att det skulle vara ECU låter iofs något märkligt, att den bara skulle slå fel under fullgas och utan felindikering låter närapå otroligt...

Njae, visar den sig fortfarande gå på mager sida över hela registret, linjärt med trottelposition, skulle jag nog koppla multimetern på TP-sensorn och verifiera att den verkligen ger en linjär ökning av spänningen desto mer jag vrider på gasreglaget. Indikatorn likväl som testet av motstånd enligt handboken säger ju egentligen inte mer än att signalen är rätt vid 0% trottelöppning...

Jag mäter upp tps signalen imorgon med ohm så ser jag om den ökar som den ska! Typ från 1-5 eller något liknande tror jag att det var?
 
Någon som vet om det är samma boxar osv på en Gsxr 1000 03 som 02an? Isåfall har jag en polare jag kan låna lite boxar osv ifrån och se om det blir någon skillnad! Den borde även ha någon form av powercommander eller liknande som man kanske sku testa slänga över på min? Men det blir nog lamda före jag börjar testa andra boxar!
Ska vara samma ECU mellan 01 - 04, jämför reservdelsnummer mellan årsmodellerna på www.bikebandit.com om Du är osäker. För att undvika att bränna kompisens ECU kan det vara klokt att först felsöka lite till...
 
Ja får att jag ska få upp hojen i 280 på mätare krävs det nog en 10km lång nedförsbacke och 100% trottel hela vägen ner!



Stiften är ur och 2 är lite ljusare och 2 har lite mörkare färg, Elektrodavståndet är 0,75 på alla! Avluftningsslangen har jag även tittat för ett tag sen och där var det fritt fllöde! tps har jag också tittat genom att lägga hojen i dealermode och den verkade vara rätt! Så är det soppan som fittas är det väl något i boxen? Inte dirrekt lätt att felsöka elfel heller va? Då måste man väl hitta en likadan hoj och prova boxar mm?

Vilka stift är mörkare? Hur är tändkablarna/spolar till dessa cylindrar?
 
Jag kommer inte ihåg i vilken ordning tändstifen satt! Hur menar du att tändkablar / tändspolar ska se ut? bara att dom ser bra ut utan skador på utsidan tex?

Mätte även upp TPSen nu och det här fick jag fram beroande på hur jag mätte! Och det stiger/sjunker som det ska, inga ovanliga hopp eller vad man ska säga.
1,16 - 4,28 ohm
3,95 - 0,8 ohm
4,95 ohm

Ska svetsa i lamda i den nu.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top