GSXR 1000 exup

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Köpt nytt litet stealth slipon till hojen. Det är bara ett litet rör med en liten db-killer som man går på orginalröret under kåpan med.

Nu efter jag köpt det så är det en massa grejer man ska göra för att ta bort något som heter exup (trodde bara yamaha hade detta?). Man ska löda, ta bort tank o sadel o hålla på...

Någon som vet vad som händer om jag monterar o kör utan alla dessa åtgärder?

Bifogat

• slip.jpg
    slip.jpg
    37.8 KB · Visningar: 124
Lägg upp en bild på röret så man ser hur långt det är.
Exup-ventilen sitter ju i kollektorn och den ska väl inte bort?
Är det ett sliponrör så sitter ju främre rören kvar.
Bild ?

Aja baja inte börja löda nu...

Det du ska göra är bara att ta bort en kabel ur kontaktstycket i ecu:n...
Just nu har jag inte möjlighet att kolla vilken det är men det finnas att söka på här på SH...

Lycka till... :yoparty

Avgasspjäll är väl standard på nästan alla hojar numera, att det kallas EXUP är väl bara för att Yamaha var först med dem. Står det nåt om varför du ska koppla bort den?

Har inte fått någon info än om varför jag ska ta bort exupén men jag tror jag får svar snart från leverantören.

Längden på röret är 22 cm.

Tack för svaren, lägger upp en bild på röret:

Bifogat

• gsxrslip.jpg
    gsxrslip.jpg
    39.5 KB · Visningar: 65
Last edited:
På min 01 var det en brun/svart kabel nr 32. Men ta det inte med 100% googla och dubbelkolla.

Har inte fått någon info än om varför jag ska ta bort exupén men jag tror jag får svar snart från leverantören.

Längden på röret är 22 cm.

Tack för svaren, lägger upp en bild på röret:

Anledningen är att den sitter på mellanröret som du måste ta bort för att få dit ditt slip-on. Det finns ett antal trådar angående detta. Det är en svart/brun kabel som sitter näst längst ut i ett av hörnen. Den klipper du och isolerar ändarna. Så tar du bort vajrarna till avgasporten och låter servot sitta kvar och fortfarande inkopplat med båda kontakterna.

Anledningen är att den sitter på mellanröret som du måste ta bort för att få dit ditt slip-on. Det finns ett antal trådar angående detta. Det är en svart/brun kabel som sitter näst längst ut i ett av hörnen. Den klipper du och isolerar ändarna. Så tar du bort vajrarna till avgasporten och låter servot sitta kvar och fortfarande inkopplat med båda kontakterna.

Tackar för bra svar och tack alla andra:tummenupp

Är kass på el men jag har ju en hel vinter på mig så detta borde jag fixa tycker jag.

Fråga: Isolera, ska jag löda då eller hur funkar det...?

Nej, lödtenn isolerar inge vidare ;)
Sätt på en bit 2 cm lång krympslang så att halva sitter på kabeln å halva sticker ut. Värm den så den krymper. Sen viker du den över kabeln och trär på en ny bit krympslang och värmer den så att den låser den övervikta biten sas. Eltejp funkar också, men är inte alls lika bra i längden.

Tackar för bra svar och tack alla andra:tummenupp

Är kass på el men jag har ju en hel vinter på mig så detta borde jag fixa tycker jag.

Nej, du bara klipper av kabeln och exempelvis tejpar båda ändarna, eller värmer dit krympslang.

Back