GSXR 1000 -01 Dör vid fri varvning?

Godofgsxr

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Yamaha R1 -04
Jag har problem med min gsxr 1000 -01, om man hastigt varvar upp hojjen (frivarvar) och släpper gasen så dör den helt istället för att gå ner till tomgång?

Har även märkt av felet när man kör och gasar på försiktigt?
Och även efter man precis har växlat upp? (Dör till i början?)

Har kollat lite forum, kan det vara TPS:en? Är det bara att plocka bort den och göra rent den med typ kontakt spray?
Stiften är nya!

Är det någon som haft liknande fel? Tacksam för alla svar/funderingar!

Jag har problem med min gsxr 1000 -01, om man hastigt varvar upp hojjen (frivarvar) och släpper gasen så dör den helt istället för att gå ner till tomgång?

Har även märkt av felet när man kör och gasar på försiktigt?
Och även efter man precis har växlat upp? (Dör till i början?)

Har kollat lite forum, kan det vara TPS:en? Är det bara att plocka bort den och göra rent den med typ kontakt spray?
Stiften är nya!

Är det någon som haft liknande fel? Tacksam för alla svar/funderingar!

Är det TPS:en så borde du få en felkod, FI lampan lyser och det står FI där tempen visas, växlar var 3:e sec mellan FI och temp.
Jag fick ett liknade problem när jag hade bytt insprutningsbryggan, då va det en dålig vaccumslang så den fick lite tjuvluft, kolla det..

Är nog det enda jag kan komma på nu..

ta loss tps o spruta in teflonspray, ta en skruvmejsel o vrid försiktigt fram o tillbaks tills den går lätt o vrida på.. vanligt fel på 01:orna... den fastnar när du gasar varvid den skickar in för mycket bensin. hade precis samma fenomen på min

En tanke jag har om inte annat; du kör inte med ett "sportluftfilter"? En polare hade problem med att hojen dog på tomgång och "lugnare" körning, och det kom efter sportluftfilter sattes dit, och försvann när original monterades.

En tanke jag har om inte annat; du kör inte med ett "sportluftfilter"? En polare hade problem med att hojen dog på tomgång och "lugnare" körning, och det kom efter sportluftfilter sattes dit, och försvann när original monterades.

Var det ställ till mig?
Jo, jag har fullflödesfliter, men jag har pcIII och det är körd i bänk och jag har inte fått det felet..
Det va på min gamla motor som den dog i bland, och den va helt orginal.

Har haft TPS problmet som Waisio tala om på min 02:a men då fick felkod..

sitter kn filter o pc3 på min me, men de va tps som strula. konstigt nog ingen felkod

Ok, jag tror också att det är TPS:en.
Jag hade bort den i förrgår och körde i elektronik rengörning, visste inte om man vågade ha i nån form av smörjmedel. Men teflonspray funkar bra?

Den gick ganska trögt tyckte jag, kunde vrida den till fullt och sen släppa den då tog det typ 2-3 sekunder innan den var tillbaks...
Jag har KN filter och den ger inga felkoder.

Informerar om teflonsprayen funkar!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back