GSXF äter upp kopplingen

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
Sen en månad tillbaks så har jag 1 gång i veckan fått skruva ut skruven på kopplingshandtaget för att kopplingshandtaget går i botten och inte kopplar ur helt. Idag när jag kom fram till jobbet hade jag kopplingen i botten när jag stannade men den slirade ordentligt på ettan..

Förra veckan skruvade jag även ut den nere vid kåpan på vänster sida så långt det gick, justerade in den på handtaget = allt bra. Nu en vecka senare är skruven på handtaget längst ut igen och kopplingen slirar. Varför käkar min hoj upp kopplingen?? :va

Nån som har nåt praktiskt snabbfix/fulhax för att få kopplingen att ta nu när allt är utskruvat till maximus? :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Slirar den eller kopplar den inte ur? Om den inter kopplar ur och du har hydraul koppling så behöver du renovera slav eller huvud cylindern. Kan ju även va en läcka på slang/skarv mellan slang/rör eller på röret.
 

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
Slirar den eller kopplar den inte ur? Om den inter kopplar ur och du har hydraul koppling så behöver du renovera slav eller huvud cylindern. Kan ju även va en läcka på slang/skarv mellan slang/rör eller på röret.

Den slirar, dvs för varje körning tar kopplingen längre och längre in mot handtaget. Om jag skruvar ut den mer på handtaget är det inga problem att frikoppla helt men om ett par körningar så har jag kopplingshandtaget mot handtaget igen..

Tror det är wire-koppling.. fuktig variant, har ingen vätskebehållare.. kåpan trycker in en lång pinne nere till vänster på hojen :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är inte riktigt säker på vad du menar. Men en sliten koppling tar längre ut på handtaget.
Det låter som att det är någon fjäder på flyckt ner i kopplingen. Ta itur och inspektera det där omedelbart.

Mats
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Slits lamellerna får du mindre spel i handtaget. Detta låter som en dålig vajer. Bara köpa ny
 

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
Slits lamellerna får du mindre spel i handtaget. Detta låter som en dålig vajer. Bara köpa ny

Tack för svaren! Ska testa med en ny vajer, blir det inte bättre då får det bli att undersöka fjäder eller spel nere i kåpan. Tips på nån hemsida för att beställa direkt hem i låddan?

Kan även tillägga att när ja skruvade upp skruven nere i kåpan till max förra veckan och den på handtaget = behövde bara klämma in handtaget få millimeter för att frikoppla, då kändes det som att det tog stopp när man fortsatte föra kopplingshandtaget mot styret typ halvvägs.. Fullt normalt?
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Som någon redan sagt. Kolla vajern först. Att det kändes som att det tog stopp när du drog i handtaget är mindre bra men kolla ändå vajern först. Billigast och enklast ;)
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
vajern som håller på att ge sig.varje gång du frikopplar är det förmodligen nån liten tråd i vajern som går av vilket gör att den blir längre hela tiden.
har själv råkat ut för detta ,den gick till sist av där rörböjen övergår till slangen.där var en lite skarp kant på insidan som nötte sönder vajern till sist.
kan säga att det var ett helsike att ta sig hem utan koppling och dessutom började det att ösa ner,man hade hjärtat i halsgropen i varje korsning när man siktade in sig på en lucka mellan bilarna.:D
 

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
vajern som håller på att ge sig.varje gång du frikopplar är det förmodligen nån liten tråd i vajern som går av vilket gör att den blir längre hela tiden.
har själv råkat ut för detta ,den gick till sist av där rörböjen övergår till slangen.där var en lite skarp kant på insidan som nötte sönder vajern till sist.
kan säga att det var ett helsike att ta sig hem utan koppling och dessutom började det att ösa ner,man hade hjärtat i halsgropen i varje korsning när man siktade in sig på en lucka mellan bilarna.:D

haha fint, det är som jag brukar säga till spättan när hon ska åka med, det är lite sport att åka hoj! Blir till att byta vajern iaf, hoppas den håller i helgen, har tänkt köra 30 mil ToR uppsala... :yoparty som sagt, det ska va lite utmaning haha
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
meckade förra året med min koppling (gsx750f -91) och jag hade liknande symptom, plus att kopplingen kändes "klibbig", alltså den hackade lite när man släppte ut handtaget. Mitt problem var en kombination av ovan nämnda (gammal wire), och att hela kopplingslänkaget som ska överföra draget i wiren till tryckstången, hade kärvat/beckat igen helt (2kg sand blandat med gammal olja). Så jag skulle tipsa om att ta isär och pensla rent alla rörliga delar innanför kåpan i diesel lr nåt och sen blåsa rent och fetta in på nytt. Och kolla efter slitage såklart.
 

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
meckade förra året med min koppling (gsx750f -91) och jag hade liknande symptom, plus att kopplingen kändes "klibbig", alltså den hackade lite när man släppte ut handtaget. Mitt problem var en kombination av ovan nämnda (gammal wire), och att hela kopplingslänkaget som ska överföra draget i wiren till tryckstången, hade kärvat/beckat igen helt (2kg sand blandat med gammal olja). Så jag skulle tipsa om att ta isär och pensla rent alla rörliga delar innanför kåpan i diesel lr nåt och sen blåsa rent och fetta in på nytt. Och kolla efter slitage såklart.

Fint tack =) Upptäckte något rolig igår, jag drog upp hojen i 200 å sen full motorbroms och efter det så tog kopplingen as långt ut på handtaget igen. Efter 30 minuters krypkörning i stan.. samma skit igen, den tar knappt med handtaget helt mot styret.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du ska kanske kolla upp fjädrarna i kopplingskorgen om det inte är vajer eller tryckaren som beckat igen. Det där kan ta ände med förskräckelse om felet sitter nere i kopplingskorgen. Fjäderlängd är det jag funderar på. Är det fjäderbrott har du haft tur hittills när du kört.

Om du kör tanken ner på reserven kan du lägga hojen horisontellt på något mjukt (jag har t ex en gammal madrass. Då kan du öppna kopplingskåpa och meka utan att behöva ta bort tanken eller tömma oljan. Ev behöver du (göra) en ny packning och du behöver lite packningssilikon på ett par ställen (skruvar med tätningsbricka samt kanske innanför en halvmåne).
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top