GSX750ES hostar vid 40-100% gaspådrag samt går dåligt under 6500rpm

Snowman89

Guest
Tog första riktiga turen idag efter att jag fått ordning på oljeläckaget.
När hojen blivit riktigt varm så började jag gasa lite och upptäckte att hojen tvekar/hostar vid mer än 40% gaspådrag.
Tomgången är helt perfekt och ligger jag på 5an och smyger fram kring 2000rpm så går den helt perfekt. Vrider jag på fullt från 2000rpm på 5an däremot så ökar den knappt och "pluttrar" mest.

Jag tycker också att den känns generellt orkeslös under 6000-6500rpm där den vaknar till liv lite. Jag hade inbillat mig att dessa äldre hojjar skulle ha lite bättre lågvarvsegenskaper, men så kanske det inte är?

I övrigt så startar den så fint kall som varm. Tomgången är stabil. Det sitter ett par V&H klistermärken på svingen så det kan vara så att det har suttit ett sånt avgassystem på den en gång i tiden. Nu är den helt original gällande avgassystem, luftburk och förgasare.
Inbillar mig också att hojen inte led av hostandet tidigare när jag körde den, dock var den kall då och jag tog ingen längre tur, så det kan vara så att det dyker upp när den är riktigt varm.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Jag hade börjat med att kolla hur förgasarmembranen mår.
Tack för tipset. Får kika på det under veckan när jag har tid att plocka bort tank och förgasare.

Något mer jag bör kika på när jag ändå river isär allt?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snowman89 skrev:
Inbillar mig också att hojen inte led av hostandet tidigare när jag körde den, dock var den kall då och jag tog ingen längre tur, så det kan vara så att det dyker upp när den är riktigt varm.
Kan det ha varit så att när du körde den en kort tur tidigare och den inte hann bli riktigt varm så hann den aldrig gå så varm att du kunde slå av choken helt?

Problemet låter som att det på ett eller annat vis skulle kunna ha med bränsle-/luftblandningen att göra. Allt från att den är felaktigt bestyckad efter att tidigare haft lite öppnare avgassystem (dock långt från alla som orkar bestycka om för ett byte av avgassystem, och någon kan ju bara ha satt på ett klistermärke för att den tyckt det sett fräckt ut också) till att någon bränsleslang blivit klämd eller något så den inte får den soppa den vill ha.

Om du ligger på högre varv, där motorn går dåligt, och stänger av motorn och rullar in till vägkanten, hur ser ett tändstift ut då? Går den lika dåligt om du står still och varvar den som när du är ute och kör den med belastning?
 

Snowman89

Guest
Kan det ha varit så att när du körde den en kort tur tidigare och den inte hann bli riktigt varm så hann den aldrig gå så varm att du kunde slå av choken helt?

Problemet låter som att det på ett eller annat vis skulle kunna ha med bränsle-/luftblandningen att göra. Allt från att den är felaktigt bestyckad efter att tidigare haft lite öppnare avgassystem (dock långt från alla som orkar bestycka om för ett byte av avgassystem, och någon kan ju bara ha satt på ett klistermärke för att den tyckt det sett fräckt ut också) till att någon bränsleslang blivit klämd eller något så den inte får den soppa den vill ha.

Om du ligger på högre varv, där motorn går dåligt, och stänger av motorn och rullar in till vägkanten, hur ser ett tändstift ut då? Går den lika dåligt om du står still och varvar den som när du är ute och kör den med belastning?

Nej, choken kan jag slå av efter bara 25-60s. Det behövs oftast bara choke de första 10s.

Jo precis, dekalerna behöver ju inte betyda någonting egentligen..

Jag har inte kollat hur stiftena ser ut. Problemet är mer att den går dåligt vid mycket gaspådrag, oavsett varvtal. Jag tycker nästan det känns som att den går bättre på höga varv om jag håller fullt än om jag vrider fullt från 2000rpm.
 

Snowman89

Guest
Plockade bort förgasarbryggan idag och plockade isär den och rengjorde allting. Gummina såg fina ut och jag hittade inte speciellt mycket skräp i någon förgasare.

Nån som har några mer bra ideer på vad det kan vara?
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Plockade bort förgasarbryggan idag och plockade isär den och rengjorde allting. Gummina såg fina ut och jag hittade inte speciellt mycket skräp i någon förgasare.

Nån som har några mer bra ideer på vad det kan vara?

Nu när du har rivit bort bryggan har du sannolikt mixtrat med hög/låg skruvarna också, men provade du att köra motorn utan luftburken bara för att se om hurvida det påverkade gången bättre eller sämre?
 

Snowman89

Guest
Nu när du har rivit bort bryggan har du sannolikt mixtrat med hög/låg skruvarna också, men provade du att köra motorn utan luftburken bara för att se om hurvida det påverkade gången bättre eller sämre?

Vad menar du med hög/låg skruvarna?

Nej jag har inte provat det. Kan prova det imorgon, dock är det ju vakumförgasare på den här så den bör väl inte gå alltför bra.
 

Mcuffe

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
1982 suzuki GSX 750
Trottelnålarna och nålmunstyckena kan nog vara problemet. Har nyss bytt på min och såna här problem försvann!
 

Snowman89

Guest
Trottelnålarna och nålmunstyckena kan nog vara problemet. Har nyss bytt på min och såna här problem försvann!

Ah okej! Vart handlade du de grejerna? Googlade lite snabbt och det verkar ju inte finnas ett överflöd av grejer till dessa gamla hojar.
 

Snowman89

Guest
MC shopen Karlstad!

Tack, har skickar ett mail till dem.

Har någon ett tips på hur man får tillbaka förgasarna? Jag fick bort dem med en hel del våld men sätter jag dit dem på samma sätt kommer garanterat inte klämmorna sitta kvar..
Googlar man så säger folk att man ska ta bort luftburken innan, googlar man sedan på hur man tar bort luftburken så säger folk at tman ska ta bort förgasarna för att få bort luftburken :gnissla
 

Mcuffe

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Skellefteå
Hoj
1982 suzuki GSX 750
Tyvärr brukar ju gummina mellan luftburk-förgasare bli torra, hårda och omedgörliga... Jag provade allt med köpte nya till slut och numera är det bara trångt men det går...!! (Jag har en 81:as gsx750, det skiljer ju litegrann)
 

Snowman89

Guest
Tyvärr brukar ju gummina mellan luftburk-förgasare bli torra, hårda och omedgörliga... Jag provade allt med köpte nya till slut och numera är det bara trångt men det går...!! (Jag har en 81:as gsx750, det skiljer ju litegrann)

Hehe jo det kan man ju säga..

Men du lyckades få ur och i förgasarna med allting på plats?
Vred eller vände du på förgasaren på något speciellt vis för att få dit den? Tog du den från vänster eller höger sida?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag brukar ta glidex (rörmokar glidmedel) på gummina. Å glider den in lätt!
 

Snowman89

Guest
Efter att ha skruvat 3dagar a 2-3h för att få loss förgasarbryggan, rengöra och nu montera dit allt igen så startar inte hojen alls :död Snurrar runt så fint så på startmotorn men sen händer det inte mycket mer.. Så nu är den väldigt billig!
Kanske kan få några kronor för den om jag säljer den som metallskrot.. :smasha
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top