GSX750 ingen gnista när den är varm

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
08 Yamaha FZ1
Tjabba !

Är ingen van mekaniker, har en kompis som hjälper mig med sådant. Så ni får ursäkta om jag slänger mig med fel termer eller bara är en idiot.

Jag köpte iallafall i vintras en gsx 750, en trafikskola som haft den tidigare och jag tänkte att då är den väl servad och bra, även om det finns lite skönhetsfel på den. Men det verkar som jag haft fel. Oljan var tydligen inte alls bra. Luftfiltret så riktigt dåligt ut och lite andra små konstigheter, men det är inte det stora problemet, det kom när han skulle börja justera förgasrna.
Den startar och går helt ok, men när den blir var som dör den. Den är ingen gnista på något stift. Vi har mätt det mesta, jag är som sagt ingen expert, men enl honom så är det mesta mätt.
Är inte heller säker på att det är värmen som gör det. Men det tyder på det. Han började att justera förgasarna och så dog den. Började då felsöka, men fick ingen ordning på det. Ringde dit en annan kompis, när han kom så var det gnista. Men när vi monterade tillbaks stiften så var den borta. Felsökte mer, men kom inte fram till något. Så vi gav upp.

Dagen efter så hände samma sak. Den funkar ett tag och sedan dör den. Värt att nämna kanske kan vara att det kommer lite avgasknallar då och då. Hoppas att någon kanske kan ha någon idé vad vi gör nu? Bara att skicka ner den i sjön och säga att den är stulen?

Jag kanske är ute och (motor)cyklar nu, men kan det inte vara en tändspole som håller på att ge upp? Det är nog dubbla tändspolar på den där hojen. Kolla gnista på ALLA stift nästa gång den dör. Får du gnista på 2 av stiften men inte dom andra 2, då är det ju tändspolen till dom 2 döda stiften som är kaputt.

Bara en spekulation, men kanske värt att undersökas!

Har iof inte kollat alla stift. Utan bara ett från varje spole och det är stendött. Men det kanske kan vara idé att kolla alla.

Låter som tändspoleproblem... Kolla med någon skrot om dom har några att sälja, brukar ta 2-400kr för en tändspole.

Tog bort en spole och testade den "utanför" hojen. Såg ett par små små gnistor som sedan försvann.

Är ingen expert på detta, men om det är spolen, då borde den väl inte ens gå en stund? Men iof så är ju motorer konstiga. Samt att båda är kass samtigt... Men, konstigare saker har ju hänt :)

En kompis har en spole ifrån en gsx ef tror jag, en 80 talare. Skulle en sådan fungera?

Jo, de kan visst "gå en stund". Mina segade sig upp till 8000 varv, blev sämre när den gick varm, kunde inte hålla sig vid liv i tomgång utom när den var nystartad och kall, svarade bara på gas upp till 50% ca. Jag mätte motstånd i primär- och sekundärlindningar, gav okej resultat, om än strax under spec. Köpte nya begagnade på skroten, från en annan suzukimodell. Gav precis samma mätresultat som mina. Tänkte "va fan, har jag köpt samma kassa skit". Men så stoppade jag dit dem. Huijävlarmig vad hojen hoppa igång!! Varenda problem är borta. Varvar lätt upp till varvstopp 11.500, går perfekt på tomgång typ 12-1300rpm, startar alltid direkt med bara ett tryck på knappen, svarar perfekt på gas. Så jag fick en ny hoj liksom. Grattis till mig, hurra.

Jag GISSAR att det är okej att pröva med spolar från en gsx ef. Hoppas någon kunnigare kan svara på det. Om du söker nåt i stil med "kan jag stoppa dit vilka 12V tändspolar som helst?" finns det ganska många trådar om det.

EDIT summa summarum kunde jag alltså med en multimeter inte mäta mig till felet på tändspolarna.

Last edited:
Ok. Så summa summarum får man skita ner sig lite igen och testa med ett par nya spolar. :)
Finns det ingen sida typ bildelsdatabasen fast för mc?

Vi lyckades lösa problemet sent igår. Medans en kompis var iväg för att hämta ett oscilloscope för att kolla signaler i tändboxen, jag satt och sura så kom den gamla av oss som varit med ett tag att man kanske skall prova att värma på "pickuppen" vet inte riktigt vad det är, men där hittade han en kabel som var glapp och det verkar ha varit problemet.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”