Gsx750 -84 inkontinens

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hej, gumman har börjat lida av inkontinesproblem.

Symptom; Rinner soppa i avrinningslangen bakom förgasarna, soppa i luftburken, riktigt dåligt bränsleekonomi (all soppa har runnit ut efter ca 500meters färd) :tummenupp

Folk säger flottörerna, vilket jag är benägen att hålla med om, men kan någon förklara för mig hur 4-taktsförgasare funkar? Jag har meckat lite med moppe-förgasare innan, men där satt nål och flottör ihop vill jag minnas.

De rep.satser jag hittat innehåller bara nål, nålsäte, flottörhuspackning samt tre små o-ringar. Men själva flottörerna då? Är det inte risk att dom sugit upp bensin och inte flyter längre? Vart hittar man såna och varför är dom aldrig inkluderade i rep-satserna?

Sen ytterligare en grej, tar jag bort och isär samtliga förgasare, måste jag då synka när jag sätter tillbaks dem?

Det låter som föggarna som blöder via nålventilerna, men man kan även kolla så att bensinkranens auto-stängning fungerar eftersom den går på motorns vaccum och stängs då motorn slås av.
Det är en slang som går mellan en av insugsgummina till bensinkranen.

Att kolla funktionen på detta är att du tar dän bränsleslangen mellan föggar och kran, kolla om det rinner när motorn är avslagen.
OM det rinner bensin då så är det fel på kranenen avstänging (en fjäder som trycker på ett membran inne i kranen.
De finns repsatser till bensinkranar.

Men rinner det INTE så fungerar kranens avstängning å du kan va lugn.

Om hur en CV-fögge fungerar kolla denna länk, gå till sid 8.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf

Flottörerna är helgjutna i plast (i vissa fall mässing ihoplödda) och behöver inte bytas.
Du kan prova att ta där allihopa å lägga i vatten för att kolla att de flyter lika om du e osäker å vill testa.

Föggebryggan tas dän i hel sektion å behöver inte separeras från varandra för en sådan hära renovering. Så synkning är inte ett måste OM du inte fingrar på justeringarna mellan spjällen.

OM du gör de själv så var försiktig så inget pajjar, de kan tyvärr bli dyrt att skaffa delar man inte tänkt sig om man inte vet vad man gör.
Tjöp rephandbok orginal eller clymer / haynes så brukar de visa rätt bra bilder hur saker sitter å vad man behöver ta bort för att komma åt saker...

Hej, tack för ditt svar.

Ja, jag hoppas att det är fuggarna som bråkar. Bränslekranen fick jag reparera förra våren då den läckte, borde inte vara den mao.

Bra att jag slipper synka om förgasarna, verkar lite krångligt att behöva köpa/bygga ett instrument för (förhoppningsvis) engångsanvändning.

Nån som kan tipsa om en bra packning för oljepluggen förresten? Förra året bildades alltid en oljefläck där jag parkerat, trots att jag dragit oljepluggen med enligt angivet moment och lite till. Då använde jag en alu-tätning som komprimeras. Är gummi/koppar bättre?

Börja med att kolla kranen ändå, det känns jävligt onödigt att komma på att det var den som kärvade när man spenderat ett par timmar på att demontera rengöra och montera förgasare, jag vet...

Ganska sällan själva flottörerna läcker, kollas enligt ovan, gör de det är det tämligen lätt att löda eller limma dem täta.
Oftast är det nålarna eller deras oring som blivit dåliga vilket gör att gasarna flödar över.
Riv isär, byt oringarna och kolla nålarna med lupp, bäst är förstås att byta till nya men beroende på utseende kan de slipas till med fint slippapper.

Jo, nu har jag ju beställt rep.satser för samtliga fuggar, så nya nålar samt nålsäten tillsammans med packningar blir det.

Ska kolla kranen också i så fall, helt idiotisk konstruktion imho, finns lägena "Res" "On" samt "Pri". I början trodde jag "On" var manuellt "på" och "Pri" var primary. "Pri" är väl snarare "prime" dvs flödning och "On" var normalläget (vakuum opererad).

Men som sagt, är det nån som har ett bra tips gällande tätning för oljepluggen?

Min kompressibla alu-tätning jag hade förra året orsakade alltid oljefläckar var än jag parkerade. Trots väl åtdragen plugg.

Jo, nu har jag ju beställt rep.satser för samtliga fuggar, så nya nålar samt nålsäten tillsammans med packningar blir det.

Ska kolla kranen också i så fall, helt idiotisk konstruktion imho, finns lägena "Res" "On" samt "Pri". I början trodde jag "On" var manuellt "på" och "Pri" var primary. "Pri" är väl snarare "prime" dvs flödning och "On" var normalläget (vakuum opererad).

Men som sagt, är det nån som har ett bra tips gällande tätning för oljepluggen?

Min kompressibla alu-tätning jag hade förra året orsakade alltid oljefläckar var än jag parkerade. Trots väl åtdragen plugg.

Oljeplugg bricka i alu eller koppar, de ska inte spela roll.
När du drar åt den så kommer brickan att klämmas ihop och deformeras för att fylla ut ojämnheter i anliggningsytan dels mot pluggen , och även mot oljetråget.
Det viktiga är att den täcker anliggningsytan på pluggen (det finns många brickor att välja på som inte helt passar), samt att det inte är för stora repor radiellt på anliggningsytorna där brickan ligger som kan vara orsak till läckage.
Och var försiktig med åtdragningen, för pluggen är i stål och tråggängan i alu. och för entusiastisk åtdragning så dras alu. gängorna sönder.

Och var försiktig med åtdragningen, för pluggen är i stål och tråggängan i alu. och för entusiastisk åtdragning så dras alu. gängorna sönder.

Jo, därför jag drog först med moment och sedan lite till för hand när jag såg att den fortsatte bilda små oljefläckar var än jag parkerade.

Märkligt var att när jag tog bort den första gången och skulle byta packningen satt där både en koppartätning ytterst på pluggen och en alu längst in på pluggen. Såg inte vidare lyckat ut, men bevisligen var den iaf tät innan jag gav mig dit och skruvade. :/

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back