Gsx750 1984

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag har gjort rent förgasarna så att dom är helt spotless. Ultraljudstvättat alla delar osv. På tomgång går det fint men vid pådrag boggar den ner sig och dör. Precis som att högfartsnålarna är igensatta men dom är inte det. Ni kunnigare, vad är nästa sak ni skulle kontrollera? Stiften är nya och Bensinen är ny. Jag funderade lite på ventilspel för det kan vara så att den startar lätt vid kallstart men inte när den är varm. Vad säger ni?

best kind regards

P
 
Har du original luftburk installerad? Använder den original luftfilter? Är flottörhöjden korrekt inställd?

Rent spontant låter det som att "pilot jet" dvs lågfartsmunstycket skulle vara täppt. Har du verkligen monterat tillbaks de små gummipluttarna där de är monterade?

Du har noterat att det finns ett fast munstycke som är inpressad i förgasarkroppen och som sticker ned i flottörhuset? Det har ett väldigt litet hål ca 0.3 mm. Det brukar få rensas med en kopparkardel från en strömkabel.
 
Har du original luftburk installerad? Använder den original luftfilter? Är flottörhöjden korrekt inställd?

Rent spontant låter det som att "pilot jet" dvs lågfartsmunstycket skulle vara täppt. Har du verkligen monterat tillbaks de små gummipluttarna där de är monterade?

Du har noterat att det finns ett fast munstycke som är inpressad i förgasarkroppen och som sticker ned i flottörhuset? Det har ett väldigt litet hål ca 0.3 mm. Det brukar få rensas med en kopparkardel från en strömkabel.
Tack för det, det tunna fasta munstycket har jag bara blåst ur, inte rensat med vajer. Vad sköter det för funktion?
 
Tack för det, det tunna fasta munstycket har jag bara blåst ur, inte rensat med vajer. Vad sköter det för funktion?
Nu har inte jag full koll på det, men för de förgasare utan gummiplutt är det bränsle för tomgången. Pilot-jet är för små gaspådrag precis ovanför tomgången (tillsammans med trottelnål) - det har också ett (eller flera) hål mindre än 0.5 mm som bör rensas med kopparkardel istället för ultraljud eller tryckluft.
 
Förgasarna har gummiplutt på lågfarstmunstyckena, sen sitter det ett "rör" i framkant på flottörhuset. Fattar inte riktigt vad det där röret gör då man kollar rephandboken så visas inte det eller är det andra förgasare i boken mot vad jag har på min hoj? Tycker att det röret borde ha nåt med pilotkretsen att göra.

Då man har gummi plutt så går väl bränslet först genom huvudmunstycket och sen till lågfartsmunstycken och sen vidare till pilotkretsen?

Min brygga ligger lös på arbetsbänken i väntan på större lågfartsmunstycken så jag kan fota den om ni har funderingar på hur det ser ut?
 
Min brygga ligger lös på arbetsbänken i väntan på större lågfartsmunstycken så jag kan fota den om ni har funderingar på hur det ser ut?
"Röret" förser tomgången med soppa. Att byta till större munstycke på pilot utan även byta gummiplutt "sminkar" nog bara problemet. Testa med kardel på de gamla innan du "fixar" något som inte är trasigt. Gummipluttarna fixade jag på min gsx600f -97 genom att borra och trycka i små försänkta M2-skruvar vars huvud precis träffar flottörkoppens yta så gummit expanderar lite och samtidigt hålls på plats.
 
Det verkar ju som at tomgångskretsen är hyffsat ok. Kan det inte vara fel på diafragman(engelskt ord, kan inte det svenska)? Har du kollat efter sprickor?
 
Det verkar ju som at tomgångskretsen är hyffsat ok. Kan det inte vara fel på diafragman(engelskt ord, kan inte det svenska)? Har du kollat efter sprickor?
Ja alltså detta är inte de första förgasarna jag gör rent, så jag är relativt bevandrad i iaf denna sortens förgasare, därför blev jag lite fundersam när den inte ville gå bra vid gaspådrag. Förutom gegg o skit så är alla nålar, packningar och gummin i fint/acceptabelt skick och det var lite därför jag tänker att det skulle kunna ha med ventilspelet att göra. Särskilt med tanke på att den går sämre även på tomgång när den har gått en stund. Att insugsventilerna inte kan öppna ordentligt. Egentligen är det ju bara att öppna och mäta men det är ju en gammal jäkla hoj så jag gör helt så lite som möjligt.
 
Särskilt med tanke på att den går sämre även på tomgång när den har gått en stund. Att insugsventilerna inte kan öppna ordentligt.
Går den taskigare på tomgång fullt uppvärmd kan det betyda minst två saker, antingen för fet tomgångblandning eller att ventilerna har för litet spel. Har hojen mindre än 6000 mil på mätaren är det mest troligt tomgångsblandningen som är lite fet. Har insugsgummina aldrig blivit bytta är det tredje alternativet att de är spruckna och tjuvluftar. Insugsgummina kan repareras hjälpigt med Casco RubberFix eller Biltemas Gummilim. Diafragmat för trottlarna brukar klara sig längst av allt i förgasarna och kan kollas med genomlysning. Sådana har jag också lagat med RubberFix.
 
Går den taskigare på tomgång fullt uppvärmd kan det betyda minst två saker, antingen för fet tomgångblandning eller att ventilerna har för litet spel. Har hojen mindre än 6000 mil på mätaren är det mest troligt tomgångsblandningen som är lite fet. Har insugsgummina aldrig blivit bytta är det tredje alternativet att de är spruckna och tjuvluftar. Insugsgummina kan repareras hjälpigt med Casco RubberFix eller Biltemas Gummilim. Diafragmat för trottlarna brukar klara sig längst av allt i förgasarna och kan kollas med genomlysning. Sådana har jag också lagat med RubberFix.
Den har gått 8 så jag tippar på spelet i så fall helt enkelt??
 
Ska man inte kolla ventilspelet först och den se över förgasarna och synka dom?

Fördelen på GSX:en är ju att ventilerna kan justeras hyfsat enkelt, man slipper shims och sånt. Jag har tänkt köpa nyckeln som man ska hålla justerskruvar med men jag hade tur och behövde bara justera en insugsventil lägst ut på höger sida så då kunde jag hålla men en noll kolla då jag låste låsmuttern.

Är väl kanske läge att kolla ventilerna, är ju inget jätte jobb att lossa ventilkåpan och kolla upp ventilspelet.
 
Nu har jag kollat ventilerna och varenda en av dom var helt off så jag ställde dom och skruvade ihop den. Nu startar den ganska lätt och går även att varva ut ordentligt men verkar ha tappat tomgången istället haha. Jag varmkörde den precis och kollade synken på förgasarna vilken var helt i sin ordning. Jag upplever att den går bättre när jag matar den med soppa genom en tratt rakt ner i förgasaren så jag ska skruva isär kranen och kolla den också och se ifall det kan vara tillförseln där som krånglar.
 
Nu har jag kollat ventilerna och varenda en av dom var helt off så jag ställde dom och skruvade ihop den. Nu startar den ganska lätt och går även att varva ut ordentligt men verkar ha tappat tomgången istället haha. Jag varmkörde den precis och kollade synken på förgasarna vilken var helt i sin ordning. Jag upplever att den går bättre när jag matar den med soppa genom en tratt rakt ner i förgasaren så jag ska skruva isär kranen och kolla den också och se ifall det kan vara tillförseln där som krånglar.
Inget fel på kranen om det går bra att varva ut den. Du är inte orolig att en ventil är bränd? Antar att spelet var för tight.
 
Jo det är jag med på, men med tanke på symptomen vad är det som får dig att tänka på det?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top