GSX400 pendlarhoj går dåligt på topp

sen har jag kört ett antal hojar med bestyckningsproblem och eller sen tändning elelr skit o förgasaren och det är här är liksom bara "för tydligt" den går rent och fint upp till 6-7000 sen är det tvärstopp. well well vi får e om ni har rätt när spolarna kommer i veckan.
Har gjort rent fuggarna nu. gummina var fina, så även membranen. bytte alla slangar, gjorde rent vevhusventen som var skitig grande.
 
Den dubbla tändspolen sköter jobbet att tända sina två cylindrar i rätt ordning, ja. Kopplar du fel händer inget annat än att den inte hoppar igång. Då är det bara att koppla om, koppla rätt. Så ingen fara i taket.
 
Den dubbla tändspolen sköter jobbet att tända sina två cylindrar i rätt ordning, ja. Kopplar du fel händer inget annat än att den inte hoppar igång. Då är det bara att koppla om, koppla rätt. Så ingen fara i taket.

fast den tänder väl båda samtidigt ? gäller bara att sätta 2+3 på ena spolen samt 1+4 på den andra ? så det kommer en massa extra gnistor som "inte används" ?
 
Status: Idag gick den igång med nya tändspolar. Tyckte dock gnistorna var små så jag prövade med gamla och det var litet där också. tyckte knappt den gamla tände alls på 3.an iofs. Nåväl den var ganska tjurig och älskade startgas. jag kollade och rengjorde alla jordningar.
mina nya kinafilter kom idag så de åker väl på. den gick fint med luftburken på lite halv stång. Körde inget fullgas-test bland mina pensionerade grannar på 30-vägen ;)
 
okej här skriver jag rakt ut i rymden igen. utan luftburk går hojen INTE bra :) surprise kanske ni säger ?
nåväl hittade en tjomme som hade satt konsika filter på en GSX400e och hade då behövt gå upp 0,30 på main jet. jag chansade grymt och beställde 4 st 127,5 munstycken på ebay. lite mer än 100 pix med frakt. hopas de passar. inte så lätt att veta exakt vilken fugge man har och vilka munstycken som passar men yttre måtten stämde i alla fall. Nästa vecka skall vi se om det blir bättre. Tyckte att det var lite drastiskt att gå från 97,7 till 127,5 men vafan får väl kolla tändstift sen.
 
Nån härinne kanske vet varför tomgången är svinhög efter att jag bestyckat om ? tycker inte tomgångsskruven påverkar det alls. huvudmunstycket borde väl inte påverka tomgången ?
 
Last edited:
Det låter lite mycket med 3 varv. Ju mer du skruvar ut desto fetare blir blandningen, så du kanske behöver större lågfartsmunstycke helt enkelt?
 
Har du nåt grepp på vad fabriksinställningarna är?

Allt jag gör låter mycket :)men de satt nästan 2,5 varv ut innan så jätteskillnad var det ju inte. Jag kan ju testa med att skruva tillbaks dem lite.

Men nu går den bra. ska bara kolla tändstiften. så fort det slutat snöa ;)
 
Jag skulle tippa på fabriksinst kring 1-1,5 plus minus. Men det där är ju årstidsberoende också. Antal syremolekyler per kubik luft är väl högre nu på vintern vilket leder till att man kan behöva fetta upp blandningen, och tvärtom på sommaren. Funkar det med 3 varv så får man väl vara nöjd och glad med det, men man kan ju också fundera över varför det ska behövas så många varv. Huvudmunstyckena ska ju inte påverka tomgången nåt särskilt eftersom vid ingen gas ligger nålen och täpper igen där.
Fast går den bra nu är det ju bara ut och köra och ta sig nya funderare efter 10, 20, 50 mil!:)
 
Just precis. Eller byta till större lågfartsmunsycken:)

Men tänk på det här också: luftskruven består ju av en skruv och en fjäder. Fjädern pressar skruven uppåt. Vid 1 varv ut pressar fjädern hårt, och skruven sitter stadigt fast, vid 3 varv ut pressar fjädern mindre och skruven sitter lösare. Kolla lite att det inte verkar glappigt vid 3 varv så du riskerar att skruven vibrerar loss.
 
Last edited:
ja nya munstycken skall väl på nån gång. men ska försöka att köar lite. det är så jävla många skruvar med 4 av allting. Längtar till att meka med min SR nu. 1 av allt.
 
jag har ju tagit bort hela luftburken och kär med koniska filter så blandningen måste ju fettas på :)

Då låter steget från 97,5 till 127,5 på huvudmunstyckena rätt sansat. På vissa hojar är dock emulsionsrör och trottelnål inte alls anpassade för det minskade undertryck som individuella filter åstadkommer och kan aldrig bestyckas rätt om man inte byter till tunnare trottelnål. Man kan t.o.m. köra helt utan huvudmunstycke och den går ändå för klent. Första generationen av B12'an är en sådan hoj.

Har du inte tillgång till bänk, låt någon köra efter och berätta om den svartryker lite på fullt skaft över 7k rpm. Kika på stift är rätt bökigt och svårt om man kör på gata och inte använder pinfärska stift. Fullt skaft i 20 sekunder, döda tändningen och dra in kopplingen - men det ger dig iaf en liten vink om hur det står till.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top