GSX1100 trim, erfarenhet här?

GÖRAN.Å

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
1980 suzuki GSX 1100
GSX1100 trim,

hejsan alla trimvänner jag undrar vad jag kan vänta mej till våren.
Har en 1100 E 1980 som är borrad till 1168cc
och stoppat i JE högkompkolvar
byt till export kamar och köpt RS 36 brygga
Marshall 4-1 (rensat)
och lämnat toppen för race portning+flödesmätning
hos Team Aspenryd.
Vad kan jag vänta mej av detta på slangen.
:D

Last edited:
Hejsan du.
Det är ju aldrig lätt att svara direkt på en sån fråga.
Ditt val av avgassystem är väl inte det alrabästa, men ok,,,om du får mellan 110-120 hk på bakhjul så skall du nog vara rimligt nöjd,,
R1:orna hade väl omkring 125 rwhp i 1999 när de kom och Hayabusa samma år ca 145+,,,,,så kan du ju själv räkna lite på det. ;-)

Men kan inte Aspenryd svara på det?
Det borde väl vara en lätt uppgift för de,,och speciellt med tanke på att det är dem som skall porta toppen,,eller??

Hälsningar Frostie.

gixertrim

Hejsan du.
Det är ju aldrig lätt att svara direkt på en sån fråga.
Ditt val av avgassystem är väl inte det alrabästa, men ok,,,om du får mellan 110-120 hk på bakhjul så skall du nog vara rimligt nöjd,,
R1:orna hade väl omkring 125 rwhp i 1999 när de kom och Hayabusa samma år ca 145+,,,,,så kan du ju själv räkna lite på det. ;-)

Men kan inte Aspenryd svara på det?
Det borde väl vara en lätt uppgift för de,,och speciellt med tanke på att det är dem som skall porta toppen,,eller??

Hälsningar Frostie.

Hej turbobiker.
självklart skall hon upp i peters bromsbänk till våren
för en utvärdering efter vinterns mek
Jag var bara nyfiken på om där fans någon där ute med
något liknande

MVH Göran

Hej du.
Jo, det räknade jag med att den skulle,,;-)
Men man brukar ju vilja veta lite om de olika grejorna som skall på sen (kammar, förgasare, avgassystem, tändsystem, etc,,), efter portningen, och med de upplysningerna i handen så portar man efter det.

Vad jag menar är att de är knappast nån ide att t.ex. TOK-porta för dragrace med jättehål överalt om man monterar exportkammar, RS 36:or samt en förlegat (sorry :D ) marshall system...

Då blir kanske nån typ av "Street"-portning bättre,,men då blir ju inte effekten så jättemycket högre end original.(Ja, alt är ju relativt,,;-) ).

trim

Hej du.
Jo, det räknade jag med att den skulle,,;-)
Men man brukar ju vilja veta lite om de olika grejorna som skall på sen (kammar, förgasare, avgassystem, tändsystem, etc,,), efter portningen, och med de upplysningerna i handen så portar man efter det.

Vad jag menar är att de är knappast nån ide att t.ex. TOK-porta för dragrace med jättehål överalt om man monterar exportkammar, RS 36:or samt en förlegat (sorry :D ) marshall system...

Då blir kanske nån typ av "Street"-portning bättre,,men då blir ju inte effekten så jättemycket högre end original.(Ja, alt är ju relativt,,;-) ).

Okej street portning men vilka drop in kamar rekomenderar du då.
Marshall ockej inte det bästa men passar bäst för ögonen (retro)

Moto-speed street-kit = 1168cc, ventilslipning, exportkammar, ska ge 127kaniner på drevet och med rs36 135kaniner. och hot-street med en portning + 28mm insugsventiler och modified-kammar ska den ge 155kaniner på drevet.
men glöm för alltid inte att fixa "helsvetsad vev", super-hub, high-flowdrev, manuell kanspännare och cutta lådan, case-studs, modifiera oljepickupen, external-oilfeed till kammarna, vilket är basic att göra för att moroten ska hålla för trimningen.
Tänk på vilken nytta en portning gör med kammar som inte lyfter tillräckligt mycket som flödet medger. Vilken nytta gör en portning som ger ett mycket bra flödet vid ett ventillyft vid typ 5 till 10 mm medan kammen man har bara lyfter max 7mm. Så det gäller att bygga motor efter vad den ska användas till.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D