GSX1100 tändspolar

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
Hej!

Har nu konstaterat att ena tändspolen är kass på mc´n. det sitter två tändspolar fast det är olika modeller på dom. Men men. nu tänkte jag höra vilka tändspolar som fungerar? jag har fått för mig att det inte är så noga med tändspolar? Om någon har ett par att sälja så köper jag gärna!

2 tändspolar köpes!
/Emil Göteborg

emilgsx1100 skrev:
2344592 Hej!

Har nu konstaterat att ena tändspolen är kass på mc´n. det sitter två tändspolar fast det är olika modeller på dom. Men men. nu tänkte jag höra vilka tändspolar som fungerar? jag har fått för mig att det inte är så noga med tändspolar? Om någon har ett par att sälja så köper jag gärna!

2 tändspolar köpes!
/Emil Göteborg

Jag lånar tråden efter som jag ändå har använt mig av sökfunktionen! :yoparty

Jag har en GSXR1100 -91 och funderar på att byta tändspolar. Finns det tipps om vilka som är bra? Exxel, dynajet eller MDS? Vad skall jag tänka på och vad rekomenderas? Vad för ohm skall jag som lägst/högst ha på spolarna vid vanlig aktiv gatåkning med lite vanligt trimm (142 på slangen), hur många ohm är det på originalspolarna?

Kawwa skrev:
2601800 Jag lånar tråden efter som jag ändå har använt mig av sökfunktionen! :yoparty

Jag har en GSXR1100 -91 och funderar på att byta tändspolar. Finns det tipps om vilka som är bra? Exxel, dynajet eller MDS? Vad skall jag tänka på och vad rekomenderas? Vad för ohm skall jag som lägst/högst ha på spolarna vid vanlig aktiv gatåkning med lite vanligt trimm (142 på slangen), hur många ohm är det på originalspolarna?

På min gatmoppe har jag åkt med Dyna's 2,2 ohmare (gråa) spolar, har funkat fint i 5 år, dessvärre har 3 st pajjat förra sommaren...

Orginal ligger på 3 ohm.

Wibbe skrev:
2602486 På min gatmoppe har jag åkt med Dyna's 2,2 ohmare (gråa) spolar, har funkat fint i 5 år, dessvärre har 3 st pajjat förra sommaren...

Orginal ligger på 3 ohm.

tack för svaret!

Inga fler åsikter i ämnet?

Sugmotorgurun roos eller brinken eller laddkungen ronny?

Kawwa skrev:
2605551 tack för svaret!

Inga fler åsikter i ämnet?

Sugmotorgurun roos eller brinken eller laddkungen ronny?

Vet att brink sa en gång att orginalspolar funkar väldigt bra, alltså skulle det vara bortkastade pengar att byta. Själv har jag ingen uppfattning om ämnet.

För att förklarar originalspolarna, de funkar bra med 0.70 i gap upp till ca 13.5:1 i effektiv kompression, dvs ca 1 bars övertryck med 8:1 i grundkomp eller en sugmotor med 13.5:1 i komp. Vill man ha mer effekt kan man slå ihop gapet till 0.50 i gap och köra upp till 15:1 i värsta fall.

andersbrink skrev:
2605893 För att förklarar originalspolarna, de funkar bra med 0.70 i gap upp till ca 13.5:1 i effektiv kompression, dvs ca 1 bars övertryck med 8:1 i grundkomp eller en sugmotor med 13.5:1 i komp. Vill man ha mer effekt kan man slå ihop gapet till 0.50 i gap och köra upp till 15:1 i värsta fall.

OK, Men min moppe går kall på ett grenrör så jag misstänker tändningsprblem. Stift bytte jag i våras så dom tror jag inte det är fel på, men jag skall kasta om dom för att felsöka. Nu så kanske det bara är tändhattar eller kablar som strular, men om en spole är dålig så blir det ju till att byat spolar och då passar man väl på att byta till exxel eller dyligt? Är det förresten möjligt att bara en cylinder går kall om det är fel på en tändspole eller borde 2 gå kalla då?

Kawwa skrev:
2606804 OK, Men min moppe går kall på ett grenrör så jag misstänker tändningsprblem. Stift bytte jag i våras så dom tror jag inte det är fel på, men jag skall kasta om dom för att felsöka. Nu så kanske det bara är tändhattar eller kablar som strular, men om en spole är dålig så blir det ju till att byat spolar och då passar man väl på att byta till exxel eller dyligt? Är det förresten möjligt att bara en cylinder går kall om det är fel på en tändspole eller borde 2 gå kalla då?

Är ettan kall borde rimligtvis även 4an vara kall. Men det är inte att ge sig f-n på. Mer troligt att det är förgasarfel. Gör rent, synka och prova igen.

Mats757 skrev:
2606868 Är ettan kall borde rimligtvis även 4an vara kall. Men det är inte att ge sig f-n på. Mer troligt att det är förgasarfel. Gör rent, synka och prova igen.

Är det möjligt att samma problem kan uppstå om ventilerna inte har något spel?

emilgsx1100 skrev:
2344592 Hej!

2 tändspolar köpes!
/Emil Göteborg

Kolla så att motståndet i ohm, (primär och sekundär) motsvarar vad det står i instruktionsboken. Är motståndet lika så ser jag ingen anledning att du inte skulle kunna ta spolar från en annan hoj!

emilgsx1100 skrev:
2344592 Hej!

2 tändspolar köpes!
/Emil Göteborg

Jag har två till en -91á

Lånar tråden då även jag har en gsx 1100 där jag har lite problem. Hojen har börjat bluddra och tappar effekt för att till slut dö helt. Först trodde jag det var skitiga förgasare så jag gjorde rent dom men ingen bättring. Tog då och gjorde rent tank, bytte bränsleslangar och satte dit extra filter men inte heller det hjälpte.

Nu har jag riktat in mig på tändspolarna! Har förstått att dåliga tändspolar kan ge liknande symptom som skitig förgasare? Hur som helst så mätte jag motståndet på spolarna med en multimeter och fick 3.1 ohm på primären och ca 15 kohm på sekundär (på båda spolarna) Nu när jag läser repmanualen står det att primär ska ha mellan 2.4-3.2 och för sekundär 30-40 kohm!! Vad innebär det i praktiken? Har jag hittat felkällan eller säger det egentligen inget alls då jag vet att en multimeter inte visar hela sanningen?

Ni som har erfarenheten och kunskapen, skulle ni råda mig att byta tändspole/ar? Tacksam för svar!

Har du kortsluten lindning i tändspolarna (pga mekaniskt nötning och/eller fukt/korrosion) kan du felsöka dem genom att minska gnistgapet från 0.7 mm ned till 0.3 mm. Funkar hojen bra med 0.3 men inte 0.7, byt spolarna.

Har du kortsluten lindning i tändspolarna (pga mekaniskt nötning och/eller fukt/korrosion) kan du felsöka dem genom att minska gnistgapet från 0.7 mm ned till 0.3 mm. Funkar hojen bra med 0.3 men inte 0.7, byt spolarna.

Grejen är den att när jag testar gnista får jag gnista på ena spolen men inte på den andra, men dom har samma värden... Orsaker till det?

Ok men jag har ingen aning om hur man gör detta! Nu har jag iaf gnistor på alla tändstift, sen har jag ingen aning om hur stort "gapet" är eller hur jag mäter det. Behöver jag specialverktyg som kostar skjortan eller finns det enklare sätt? Behöver jag ta hjälp av ett oscilloskop och var hittar jag ett sånt till låns??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT