GSX-R750W -92 beter sig underligt på låga varv.

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hej!

Jag har problem med min gixxer. Har försökt på bikes forum men inga av de tipsen har gett resultat. Det är så att min hoj varvar ner väldigt långsamt från 4krpm och nedåt. När jag skruvar ur tomgångsskruven helt så varvar den ner snabbt, men vill ja ha tomgång så varvar den ner segt(jämfört med min kompis gsxr750 med slipon o annat luftfilter). Den har även en viss tendens att tveka när man gasar. Om motorn ligger på låga varv o man drar i gasen så tvekat motorn lite, nästan går ner i varv aningen o sen sticker den iväg. Jag har gjort rent förgasarna flertalet gånger nu. Har skruvat åt insugnings gummina som faan. Och har letat efter sprickor men dom känns riktigt fräsha. Har försökt att spruta stargas för o testa om tomgången går upp men då tog det ELD i startgasen, skummt!

Har haft även haft funderingar på o köpa sånna där öppna luftfilter som man sätter direkt bakom förgasarna, så man inte behöver luftburken längre, men fick tips av min mc firma att inte sätta sådana på vakumförgasare, nåt som tycker annat? Ser ju att massor me folk har de på sina sugis motorer.

Vet ej om någon möjligtvis har en lika dan hoj som ja för ja hittar ingen jävla lågvarsblandskruv på mina förgasare! Finns inte nåt o skruva på, hur ställer ja då inte lågvarvs blandningen?

E tacksam för alla ideér.

Mvh. Hannes
 
Låter spontant som att den går snålt på lågfarten. Sätter du dit lösa filter så kan förgasarna sakna sin luftburk så mycket att de inte reser trottlarna fullt och gå oroligt.
 
men hur faan ger ja skiten fetare blandning på lågvarv? Har ju ingen blandskruv!
 
hum, skumma precis lite i service boken, är pilot screw lågvarvs skruven? Det sitter en sån innuti flottörhuset nämligen, har dock för mig att ja skruvade den ända in när ja monterade ihop förgasarna(fick dom i delar).
 
kolla under förgasarna närmast insugsgummit där ska blandskruvarna sitta.mvh spik.
 
mjo dom brukar ju sitta där, men finns inget där på mina förgasaren, jävla idioter te o rita sprängskissar, ja ser ju faan inte vart skruven sitter!
 
men kan verkligen lågvarvsskruven sitta innuti flottör huset? de verkar väl ganska underligt? Den är ju iochförsig max inskruvad så de skulle väl förklara varför den får för lite bensin på lågvarven
 
Här har du. om du inte redan har den. 37an ska va bland skruven
 

Bifogat

  • su2711-2.gif
    su2711-2.gif
    23.3 KB · Visningar: 192
mjo ja vet sitter o studerar samma bild. Men ja kan svära på att jag inte har nån skruv där på mina förgasare. Saken e den att ja kollar i service boken för 93 års modell o ja har 92 års modell men de ska la inte va nån skillnad(förhoppningsvis). Får riva där förgasarna igen o kolla helt enkelt.

tack för tips!

Mvh. Hannes
 
Japps! Ska riva förgasarna på hojen imorrn, lr kanske kan fippla lite o hitta dom där skruvarna ändå =)

tack igen!

Mvh. Hannes
 
Amerikanska förgasare har en mässings- eller aluminiumplugg där (ovanför "37") så att man inte ska pilla på den i onödan. Oftast har den ett ytte-pytte litet hål i centrum. Borrar man ur den pluggen lite (för att få i en plåtskruv så man kan vicka bort den) kan man borra igenom den helt och förstöra justerskruven bakom den.

Kolla/justera även flottörnivån.
 
Känner igen det som Anders Brink säger. Pluggat hål är det. Har ju också en 92a RW
 
hum, så ja ska asså borra ur den där skiten, tyckte väl att ja inte hade nån skruv,
hur stort borr ska ja använda då? Jävla skit osså, men ser man plugen tydligt? typ att det är en annan färg?

Mvh. Hannes
 
Min nuvarande hoj hade mest stått utan att köras ett par år när jag köpte den i våras, och den betedde sig ungefär sådär. Gick dessutom riktigt hackigt på lågvarv och fick baktändning var och varannan gång man vred till. Fast det var bara att köra ur den hundratalet mil och sen dess har den gått som en klocka. Fast det kanske inte riktigt var ditt problem? Tänkte bara så du inte gör några avancerade åtgärder helt i onödan.
 
jo de kan ju va sant, den motorn ja satt i har inte gått på några år. Har borrat ur pluggarna idag så ja kan ställa in lågvarven nu. Åt vilket håll ska man skruva för o ge förgasaren mer bensin?? in lr ut? Hur som helst så skruvade jag ut dom några varv, närmare bestämt 4 varv från längst in. Dom olika skruvarna satt olika allt från 1 varv utskruvat till 2,5 varv utskruvat, dom har väl förmodligen skruvat lite på sig genom åren av vibreringar. Jag tyckte faktiskt att den varva ner bättre, men o andra sidan så svarar den ännu sämre på gasen nu, om man gasar så går den nästan ner i varv innan den skjuter iväg upp, om man däremot gasar lite långsamare så sticker den direkt.

Mvh. Hannes
 
Intressant fenomen.

Jag upplever liknande med min hoj tycker jag, om än det inte är lika markant.
Jag har ett öppnare bolt-on, men förgasarna är inte optimerade för den.
Verkstaden rekommenderade ett KN-filter till mig, då motorn vid kontroll i bänk gick magert på låga och höga varv, men fett på mellanregistret (allt dock inom ramen för acceptabelt blandningsförhållande för normalt användande av motorn).
Efter byte av filter så går det kanske aningen, aningen bättre, men det är nog en grundlig justering av förgasarna som gäller för att få en optimal gång på motorn.

Men hur som helst, det är nog värt att testa med original ljuddämpare för att se om det blir bättre på låga varv.
För visst är det väl så att det normalt blir en mer "mager" blandning om man bytar till en öppnare ljuddämpare ?


Hoppas att du får rätt på din egen hoj iaf. :hej
 
De visa sig att jag hade en blandskruv, de va nån smart japan som hade bestämt sig för o plugga hålet bara =P.
Nu går den bättre, inte riktigt bra men.. bättre iaf!

Tack för alla tips!

/ Hannes
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top