GSX-R1100 dör när man lägger i en växel

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Min gammelmoppe startar och går fint utan växel ilagd men tvärdör så snart 1:an eller annan växel läggs i. Misstänker fel på sidostödets säkerhetsbrytare, har sett till att 'knappen' på denna trycks in helt med uppfällt stöd men det hjälper inte.
Hur eliminerar man brytaren permanent? Inga kontakter finns på den så det blir att klippa av kabeln för att komma åt ledarna i den. Misstänker att där finns två st, ska dessa kopplas ihop för att allt ska funka?

Eller är jag helt ute och cyklar och det finns bättre lösningar?
 
Brytaren finns där av en orsak, att du inte ska komma till en kurva och där upptäcka att sidostödet var utfällt. Om det finns en brytare som är trasig så byt ut den mot en ny. Det är mitt råd. Din gsxr är väl snart klassisk så försök att hålla den original och lös problemen istället för att fulmecka.
 
Normalt är det bara att skarva ihop kablarna, ja. Om du lägger upp ett elschema kan jag bekräfta det.

Sen säger jag som ovan, gör det i felsökningssyfte sen byter du. Har du klippt kabeln är det enkelt att mäta upp om felet ligger i brytaren. Ibland är det bättre att följa kabeln till kontakt så slipper du klippa i något.
 
det sitter en kontakt bakom motorn, följ sladden från brytaren så hittar du.
sen så kopplar du bara ihop de två ledarna.
bild kommer imorgon
 
Jag har haft samma problem på två Suzukis, löste det på följande sätt.
Skruvade loss strömbrytaren, mätte resistansen i brytaren samtidigt som jag långsamt drog brytaren från "on" till "off" för att konstaterade om brytaren är död hela vägen eller bara glappar i vissa lägen.
Mina brytare gick att öppna genom att försiktigt lyfta en liten plast-flik. Jag gjorde rent insidan, kollade sa att den lilla fjädern som trycker på ena bläcket inte var "förslappad", i med LITE fett och la på en väldigt tunn sträng smältlim med en limpistol på "skarven" i brytarhuset precis innan jag satte ihop brytaren och det har fungerat felfritt i ur och skur i några år nu
 
Bakom motorn var det ja, långt bakom uppe vid säkringsdosan.............
Kabeln med den svarta kontakten är grön..
IMG_20220920_075202.jpg
 
Last edited:
Funktion före skönhet! Använder nästan aldrig bakbroms så den förblir som den är men har i svaga ögonblick funderat på lätthål i staget...
Det har acen original, jävulskt mycket snabbare ax o minskad ofjädrad vikt.

Moto GP fart i kurvorna efter lättade borrhål.

Men du, mät samma cc mellan hålen och gärna i centrum o i en rak rad.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top