gsx-r1000 eller 750 eller CBR954.....

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag behöver seriöst hjälp!

Har kollat på ett antal modeller nu i några månader och har fastnat.
Var först innne på en CBR954, men de verkar ligga högre i både pris och försäkring än en gixxer1000 från -01. Gixxern verkar kul, men känns "större" på något sätt i chassit. Annars kan man ju tänka sig budgetalternativet och köpa en GSX-R750 från ca -00, men frågan är om jag kommer sakna effekten?

Användningsområden: Leka på kvällar och helger, samt köra till och från jobbet. (Hata Essingeleden!) Dessutom blir nog en del körning med skjuts, men det är inte det primära.

Så vad säger ni som kört dessa?

/Frezon

ja har bara provkört honda 929a och men relativt lika med 954an. däremot har jag ägt gsxr 1000 från 01,02,04,05,06 och även kört endel bana med dom.

De som framförallt talar för gixxern tycker jag är effekten. Så gillar du effekt så är en 1000 kubikare från suzuki valfri årsmodel ett bra köp.

bad gäller körbarheten är de svårt å säga då jag kört 929 an så lite. Möjligen är 929an något mer kvickstyrd än gixern men för vanlig väg spelar de inte så stor roll.

Skall du skjutsa är ju 1000 absolut att föredra.

ta den du tycker är snyggast, du sitter bäst på och som blir mest hoj / krona.. SKilnaden på vanlig väg är nog försumbar vad gäller bromsar å chassie. Däremot kommer du märka att sukkan går bättre. Jag hängde på polarn med med damen bak när han körde ensam på sin 929a. dock går väl 954 något bättre.

ska du sjkutsa hade jag valt gixxern då jag själv hade problemet på 929an att damen bak hela tiden ramlade ner på min sadel vid broms. 954an måste vara ännu värre då de är bra höjdskillnad mellan bak å fram. Gixxern funkar bra å skjutsa damer på.

ja har bara provkört honda 929a och men relativt lika med 954an. däremot har jag ägt gsxr 1000 från 01,02,04,05,06 och även kört endel bana med dom.

De som framförallt talar för gixxern tycker jag är effekten. Så gillar du effekt så är en 1000 kubikare från suzuki valfri årsmodel ett bra köp.

bad gäller körbarheten är de svårt å säga då jag kört 929 an så lite. Möjligen är 929an något mer kvickstyrd än gixern men för vanlig väg spelar de inte så stor roll.

Skall du skjutsa är ju 1000 absolut att föredra.

ta den du tycker är snyggast, du sitter bäst på och som blir mest hoj / krona.. SKilnaden på vanlig väg är nog försumbar vad gäller bromsar å chassie. Däremot kommer du märka att sukkan går bättre. Jag hängde på polarn med med damen bak när han körde ensam på sin 929a. dock går väl 954 något bättre.

ska du sjkutsa hade jag valt gixxern då jag själv hade problemet på 929an att damen bak hela tiden ramlade ner på min sadel vid broms. 954an måste vara ännu värre då de är bra höjdskillnad mellan bak å fram. Gixxern funkar bra å skjutsa damer på.

Hur skulle du jämföra sittställningen? Rymligare med Gixxern? Har själv stått inför valet av framförallt 929 eller ZX-9R, men om Gixxern är rymlig nog att få ner 186/87 i fler kontinuerliga mil än 3 kanske man skulle snegla åt det hållet också..

lycka till med valet av hoj

954 och 929 är snygga, bra hojar. Men gsxr 1000 har en vassare motor som någon annan skrev. (provkörde 929 och är glad jag alldrig köpte den . 954 har jag dock inte provat)
Gsxr 1000 vann masterbike 01 när den kom ända anmärkning man kan läsa i tester är skarp knävinkel. Jag äger en gsxr 1000 01 och är mycket nöjd.
Åker mycket. Aktiv nöjeskörning , lite bana 2-3 gånger per år och pendlar till jobbet mycket.
Delar finns det gott om om man klotar. Inga problem att åka långt på gsxr man sitter bra.

om jag får jämföra gixxer mot 929 så får man brottas mer med 929 på banan än med gixxern..

vet ej hur det är på 954 men 929 får man jobba lite med...

Som föregående säger är gixxern (01-02) lite större i chassit, men för gatkörning är det inget man märker. Gixxer 1000 har en pärla till motor! Köp :tummenupp

Hur skulle du jämföra sittställningen? Rymligare med Gixxern? Har själv stått inför valet av framförallt 929 eller ZX-9R, men om Gixxern är rymlig nog att få ner 186/87 i fler kontinuerliga mil än 3 kanske man skulle snegla åt det hållet också..

Polaren provkörde min hoj å tyckte han hade dåligt med plats, han får inte "in" sina knän i tanken. Han är väl runt 1,90.

Han trivdes bättre på en R1:a. Innan hade han en 954 så den passar tydligen lånskånkar åxå :D

Annars så trivs jag bra på min, körde 100mil på en dag i somras, visserligen hade jag en bra öm röv sen :tungan

själv är jag 191 och 100 kg.
ja sitter bra på 01 an. men de är nog lite smak sak. man har ganska agresiv körställning på dom jämfört med speciellt r1an som är bättre för långa vad gäller knävinkel. Efter en dags aktiv körning på småvägar ca 30 mil kunde de börja kännas lite ömt i knäna. men som vanlig touring åka var de inga problem.

gixxern känns mnöjligen större när man sitter på än iaf 929an... men i fart är den stabil som ett ånglok och den gör definitivt inte bort sig vare sig på banan eller gatan.

Tror inte man skall fundera så mycket på hur en r hoj från 01 å nyare beter sig på gatan för de finns ingen här som behärskar en sådan fullt ut på gatan ändå. på banan känns de bättre befogat å säga att den ena eller andra är mer lättsvängd.

fokusera mer på körställning, motor och utseende om du endast ska åka gata. samt ägandekostnader, inköp etc...

jag är absolut inte märkes frälst men 954 vs gixxer 1000 hade jag alla gånger valt gixxer just för att de är bra skillnad på pött i maskinen.

Last edited:
det finns ingen anledning att inte köra honda. enda anledningen till att jag säljer min är att jag tycker den känns lite för stor för min timida kroppshydda. köp 954 o njut av komforten, bromsarna, smidigheten vid bankörning. jag har sänkt min 10mm fram och drevat ner den en kugg fram, det blev en helt annan hoj efter det.

jag kommer alldrig köpa en honda

honda kvalitet drar mig mer än va suzukin gör

Oj den beryktade honda kvaliten är så överdriven.:fakta Tre killar som inte känner varandra men jag träffat berätta för mig om totalras i motorn på sina cbr hondor. 600 03 två stycken den andra var nyare . 700 repektive 1100 mil hade de gått och välservade.
Honda är varken sämre eller bättre än något annat märke. punkt
Men jag tar en felande sensor eller tps framför totalras varje dag.

Man bygger flest turbos av gixxrar undra varför?!.

Oj den beryktade honda kvaliten är så överdriven.:fakta Tre killar som inte känner varandra men jag träffat berätta för mig om totalras i motorn på sina cbr hondor. 600 03 två stycken den andra var nyare . 700 repektive 1100 mil hade de gått och välservade.
Honda är varken sämre eller bättre än något annat märke. punkt
Men jag tar en felande sensor eller tps framför totalras varje dag.

Man bygger flest turbos av gixxrar undra varför?!.

Så tänkte jag också tills jag köpte Suzuki, nu vet jag bättre.

600RR 03 verkar ju vara riktigt junk dock.

Tack för tipsen :tummenupp Ni är ju vilsnare än jag :D :D :D

Har hittat en trevlig GSX-R 750 som blir "lagom" kompromiss mellan prestanda och försäkring/inköpspris. Vi får väl se om jag bestämmer mig under helgen.

En liten fråga till: Är det verkligen billigare att köpa hoj under höst/vinter än det är på våren? Har ju alltid hört om detta, men stämmer det verkligen? Och just nu känns det som om det stått bra still med ännonserna på sporthojar på blocket.

/Frezon

Tack för tipsen :tummenupp Ni är ju vilsnare än jag :D :D :D

Har hittat en trevlig GSX-R 750 som blir "lagom" kompromiss mellan prestanda och försäkring/inköpspris. Vi får väl se om jag bestämmer mig under helgen.

En liten fråga till: Är det verkligen billigare att köpa hoj under höst/vinter än det är på våren? Har ju alltid hört om detta, men stämmer det verkligen? Och just nu känns det som om det stått bra still med ännonserna på sporthojar på blocket.

/Frezon

Tvivlar på att försäkringen är dyrare. Med Hondas märkesförsäkring (IF)betalar du bara ca 7500 kr år halvförsäkring.

Det var nog därför jag valde en 929.
Nu är jag tolsugen på en Gixer då motorn är klassen bättre

Har bara snabbprovat 954 -02 och 929 -00.
954 var det en ganska skön karaktär på men är ruskigt obekväm.
929 var bara tråkig. Alldeles för snäll på något sätt.

Har ägt en gsxr 750 -03 och den var helt perfekt på alla sätt, för mig iallafall. :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard