gsx-r som inte vill starta när den är varm?

Gick med
17 Sep 2005
Ort
strömstad
Hoj
zx6r 98. zongsheng 200 quad
kompisen skall köpa en gsxr 400, 87a. som har gått 3000mil.
problemet är att den inte startar när den är varm :smasha .
den startar hur fint som helst när den är kall, och går bra.
undrar va de kan vara för fel? misstänker tändspolen, men någon annan
här kanske vet något mer, eller har varit med om nått liknande?
 
Last edited:
jörgenzx6r skrev:
kompisen skall köpa en gsxr 400, 87a. som har gått 3000mil.
problemet är att den inte startar när den är varm :smasha .
den startar hur fint som helst när den är kall, och går bra.
undrar va de kan vara för fel? misstänker tändspolen, men någon annan
här kanske vet något mer, eller har varit med om nått liknande?

Kolla/byt tändkablar och tändhattar.
Jag hade en GSX400 FWS en gång som gick dåligt när den blev varm.
Det berodde på taskiga kablar.

/Dan
 
den går ganska bra när den är varm me, fast den vill tjuvstanna på tomgång :smasha .
:squid
 
Last edited:
jörgenzx6r skrev:
kompisen skall köpa en gsxr 400, 87a. som har gått 3000mil.
problemet är att den inte startar när den är varm :smasha .
den startar hur fint som helst när den är kall, och går bra.
undrar va de kan vara för fel? misstänker tändspolen, men någon annan
här kanske vet något mer, eller har varit med om nått liknande?


Tjena!

Det du beskriver är ett klassiskt symtom tydligen. Har själv problem med exakt samma sak på min gsxr 400.
Har tyvärr inte lyckats lösa det än...

Har undersökt följande:

* Testat med en CDI från en annan gsxr 400
* Testat med andra tändkablar och tändspolar
* Justerat ventilspelet
* kollat så att choken-kabeln inte är sträckt
* Justerat tomgångsblandningen
* Kollat så att den inte tar in "tjuvluft"
- Har säkert glömt något. Detta problem har stundtals gjort mig galen :mad:

Har hängt lite på ett engelskt forum där många andra har samma problem. För vissa har det tydligen hjälpt att byta tändspolar.
Det senaste jag hört är att det ska finnas ett "pickup coil" som ibland kan bli dåligt och då orsaka feltändning när hojen blir varm.

Citat från det engelska forumet:

The ignition system is very simple on this bike. The most common problems are the hall effect sensor under the left engine cover (check for continuity). Missing twelve volt feed to the coils and finally a blown cdi (very common). Give www.cdiunit.co.uk a try as this guy knows these bikes backwards.

Mustrum's right about the sensor (it's the crank position sensor), as well as checking continuity you should also check that the sensor is sending out an signal with each crank turn. It will do this even when the engine is turned over via the battery. dore the rev counter move at all whrn the engine is cranked over ?

Cheers, Ian
 
kolla detta

Bensinkranen står inte i primeläge bara eller ? En tanke bara...
 
jörgenzx6r skrev:
tack så mycket. de verkar som att de kan bli stora problem med den hojen.


Alltså, missförstå mig inte nu. Dom grejerna jag radade upp är inte saker som varit problem utan bara saker jag undersökt för att komma åt varmstartsproblemet.

Det är säkert någon skitsak som orsakar problemet, men tyvärr har jag inte hittat det än :näsblod

Jag tänker försöka ta reda på om mina "tändpickupper"(?) eller pickup coils (på utrikiska :hihi ) är ok. Kan nog vara dom som är boven i dramat. Skulle dock behöva veta vad dom ska ge för resistans så att jag kan gämföra.

Lycka till!

Lovat att du hör av dig när problemet är löst, ok? :banana

MiSon skrev:
Bensinkranen står inte i primeläge bara eller ? En tanke bara...

nope!
 
Ring till en MC verkstad och fråga dem. Be dem ge berätta vad det ungefär kommer kosta att få fixat. Sen dra av det på priset!
Bild??
 
Pelleh skrev:
Ring till en MC verkstad och fråga dem. Be dem ge berätta vad det ungefär kommer kosta att få fixat. Sen dra av det på priset!
Bild??


Det tycker jag låter vettigt! glöm sedan för allt i världen inte att fråga vad han gjort! Jag vill också veta :hihi

förövrigt har jag varit grymt nöjd med hojen. smiskar från det mesta vägarna slår knut på sig själva!

jörgenzx6r skrev:
vet ej. han har inte köpt den än. vad är prime?

finns inget sånt läge på den hojen...
 
avfartsgatan skrev:
Känt problem med 400an, jag hade samma fel. Nån snackade nåt om hårdare tändstift men jag har inte prövat.

Har också hört något sånt, men det känns inte som om man går till botten med problemet. Känns verkligen som något elektriskt...
 
han köpte den igår, så de är väll bara att börja obducera den. problemet skulle inte visa sig för än de blev riktigt varmt ute va de sagt.
 
Last edited:
jörgenzx6r skrev:
han köpte den igår, så de är väll bara att börja obducera den. problemet skulle inte visa sig för än de blev riktigt varmt ute va de sagt.


Låt den stå på tomgång eller krypkör ett par minuter så ska du allt se att den börjar trilskas. Vad fick han ge för den föresten?
 
jörgenzx6r skrev:
12 tusen. de va ju lorges gamla


Riktigt bra pris :tummenupp
Hoppas han (och du (?) får många roliga stunder i sadeln på den besten! :D

Börjat kolla något på vad som orsakar "varmfelet"?
Själv har jag inte hunnit göra något, hojen står hos föräldrarna också tyvärr. :gnissla
 
matte_mannen skrev:
Riktigt bra pris :tummenupp
Hoppas han (och du (?) får många roliga stunder i sadeln på den besten! :D

Börjat kolla något på vad som orsakar "varmfelet"?
Själv har jag inte hunnit göra något, hojen står hos föräldrarna också tyvärr. :gnissla

nej har bara varit ute å sladdat i snön med den, starta även när den var varm, men de måste vara riktigt vamt ute för att felet skulle visa sig, sa förra ägaren.
 
jörgenzx6r skrev:
2307072 finns de någon här som har en sån skit cykel som faktiskt funkar som den skall?

dom 3 senaste inlägen varierade ju lite:D

Är den helt stendöd?

Behöver ju inte vara relaterat till värmeproblemet utan kan vara andra saker kanske? Förgasare? Vatten i bensinen? Testat startgas? osv
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top