GSX-R k6 felkod c46

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Åkte på FI-lampan idag när jag skulle ut och köra och undra naturligtvis vad som kunde vara fel. Körde in hojen i garaget och satte hojen i "dealer mode". Nu visar den felkod c46 som verkar vara detta vanliga problemet med någon SET ventil för avgassystemet, speciellt på 750 k6 som jag har. Går fel som detta på garantin? Ska ringa suzuki imorgon tänkte jag men kanske vet någon redan nu :)
 
Detta var vad jag fick fram, vet inte om det hjälper ?
 

Bifogat

  • c46.jpg
    c46.jpg
    74.6 KB · Visningar: 191
Det är avgas spjälet inget att bry sig om igentligen...

Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.
 
Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.

Är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va
Tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? FI-lampan slocknade iaf. :rolleyes:

Det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.
 
är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va jo
tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? Jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? Fi-lampan slocknade iaf. :rolleyes:
jo det e ok

det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.
nej

.......
 
Är inte spjället i öppet läge om man plockar bort elmotorn? :va
Tog jag för givet när jag plockade bort min för ett par veckor sen.

Motstånd? jag bara klippte en av sladdarna som gick in i ecun, men det var kanske inte rätt gjort? FI-lampan slocknade iaf. :rolleyes:

Det där med att man tappar effekt, gäller det även om man låter spjället vara fullt öppet? Iofs inte så noga för min del då jag knappast har någon nytta av all den effekt som finns.

Jag har inte inspekterar spjället på just din modell men det vanliga är att spjället är stängt by default och öppnas av motorn så plockas motorn bort lär spjället stå i stängt läge.

ECU känner av resistansen i spjällmotorn och klipper du tråden kommer den att gå mot oändligheten och ECU får felaktig input. Om detta leder till annan mapp på just din hoj vet jag inte men rent generellt så är det inte bra....
Detta korrigeras med ett motstånd så man lurar ECU att spjället finns....

Spjället finns där av 2 anledningar. Dels av ljudskäl men även för att minska tappet i mellanregistret. Ett spjäll man surrat fast öppet gör att du tappar en del effekt i mellanregistret....

Ha spjället kvar om du inte köper ett +10kkr helsystem.....
 
Förutom att du troligen tappar effekt......

Är anledningen till felkoden att du plockat bort avgaspjället? Om inte så hade jag motionerat det och smort det lite så att det inte kärvar. Nödlösningen är att öppna sojället fullt och najja fast det där, sedan använder man ett motstånd för att lura ECU.

Kan vara så att man tappar efekt men inte vad jag märkt mitt spjäll är öppet hela tiden.
Men helsystem har väl inte äns såna där spjäll?
 
Kan vara så att man tappar efekt men inte vad jag märkt mitt spjäll är öppet hela tiden.
Sen om man byter till helsystem så TROR jag att det inte sitter nåt sånt där spjäll så vad det gör för nytta i så fall förstår jag inte men nån nytta är väl tänken att det ska göra.

Visst när man byter till helsystem sitter där inget spjäll men på de system som ursprungligen är byggda för att gå med spjäll så skall man ha det kvar. Brittisk MC press har testat att bänka med spjället spärrad i olika lägen och att ta bort det helt. Resultatet var att man inte vann något på att plocka bort eller inaktivera det utan man bara förlorade effekt i mellanregistret av att låta det stå öppet.

För lägre vikt och bättre knuff skaffa helsystem eller gilla läget och låt originalgrejerna sitta kvar och fungera som det var tänkt. De där japanska ingenjörerna är rätt kluriga ibland...
 
Jag har inte inspekterar spjället på just din modell men det vanliga är att spjället är stängt by default och öppnas av motorn så plockas motorn bort lär spjället stå i stängt läge.

ECU känner av resistansen i spjällmotorn och klipper du tråden kommer den att gå mot oändligheten och ECU får felaktig input. Om detta leder till annan mapp på just din hoj vet jag inte men rent generellt så är det inte bra....
Detta korrigeras med ett motstånd så man lurar ECU att spjället finns....

Det du skriver stämmer oftast men...

På Suzuki gsxr 1000 05 så är spjället öppet by default, det är fjäderbelastat och stannar i öppet läge utan motorn.
Jag har hört flera rykten om att det brukar finnas en oftast brun kabel att klippa till ECU för att lura den att inte visa felkod.

Har dock aldrig provat kabeklippartrixet själv dock.
På min hoj satt en speciell bricka på motorn för att den skulle tro att allt var rätt monterat och justerat.
 
det gick inte på garantin i varje fall :( men det finns ju en hel del info kring det bl.a. en hel del trådar på gixxer.com .

Tycker det är dåligt av Suzuki att inte ta sig an detta då det verkar drabba varenda k6/k7 mer eller mindre, hojen har liksom gått precis över 800mil och är helt oskruvad.

Tack för hjälpen, får fixa till det i helgen!
 
Ahhh det förklarar varför min FI lampa börjar blinka efter lite körning... :)
 
Visst när man byter till helsystem sitter där inget spjäll men på de system som ursprungligen är byggda för att gå med spjäll så skall man ha det kvar. Brittisk MC press har testat att bänka med spjället spärrad i olika lägen och att ta bort det helt. Resultatet var att man inte vann något på att plocka bort eller inaktivera det utan man bara förlorade effekt i mellanregistret av att låta det stå öppet.

För lägre vikt och bättre knuff skaffa helsystem eller gilla läget och låt originalgrejerna sitta kvar och fungera som det var tänkt. De där japanska ingenjörerna är rätt kluriga ibland...

Okok vet du hur mycke effekt man förlorar i mellan registret av att ha det öppet?
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top