GSX-R förgasare rengöring steg 1

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
GSX-R förgasare rengöring

Liten notering om hur jag gör rent förgasarbryggan på min 88:a.
Jag funderade först i två dagar på hur jag skulle få tätt in till förgasaren för att kunna tvätta den på utsidan. Många olika konstruktioner passerade revy, allt från gummilock utklippta ur MC-slangar till att hitta plastlock på Ebay gjorda för att plugga 36mm Mikuni-förgasare (naiv tanke). Sedan kom jag på den enklaste metoden.
Jag lade maskeringstejp kring in- och utgående öppning på alla fyra tills jag hade byggt "lock" som höll tätt. Sedan tog jag fram mirakelmedlet "Yamaha Carburetor Cleaner", en flaska som jag köpte en gång på en Yamaha-butik "Sports Center" i Kalifornien, http://www.sports-center.com när jag var där en gång. Den har jag hunnit tvätta en del förgasare med trots att det mest är avsett för insidan och att blandas med bensin. Undra vad de hade sagt om de hittat den flaskan i flygplatskontrollen, men det här var före Sept 11. Jag använder det i outspädd form och borstar in med styv pensel. All gammal skit löstes upp tämligen snabbt.
(de penslar som brukar ha blått plastskaft och finns i div butiker).
Man får passa händerna för det är ganska etsande. Finns kanske hos vilken Yamaha handlare som helst. Det finns de som provat att lämna förgasare i den kemikalien över natten men det kan bli riktiga etsningar (vit sörja) som lägger sig utanpå aluminiumet om man gör det så de é inge bra.
Sedan spolade jag av lite lätt med högtryckstvättmedel och högtryckstvätten och försökte låta bli att blåsa maskeringstejpslocken åt skogen.
Strålande resultat, ser ut som nytt i stort sett ! Och nästan inget vatten alls hade letat sig in under maskeringstejpen även om det precis höll tätt tills spolningen var klar. Det var bra förberedelse för steg 2 som blir att öppna flottörhus/vaakumklockor för lite renblåsning av diverse munstycken. Att jag gör så här är för att slippa få grus och annat in i förgasarna när jag öppnar, och att det blir snyggt. Bäst om man har mkt tid är förstås att ta ner alla förgasarna i delar och rengöra dem i detalj men det är förvånansvärt hur pass rent det gick att få dem även utan att rubba någon inställning. Man tror att det är några proffs som byggt dem och då har jag inte rört en skruv.
Inte uteslutet att de skulle sett skapliga ut också efter en vända med Biltemas icke miljövänliga avfettningsmedel men det är dumt att chansa: Yamaha Carburetor Cleaner rules ! :yoparty
Bilder bifogas.

Hav överseende med detta "Bosse Bildoktorn-liknande gästspel" det brukar vara lite kul att meddela när fixandet går bra. Kan ju vara till nytta för någon annan.
 

Bifogat

  • 07240001.jpg
    07240001.jpg
    141.1 KB · Visningar: 374
  • 07240003.jpg
    07240003.jpg
    136.7 KB · Visningar: 250
  • 07240004.jpg
    07240004.jpg
    128.8 KB · Visningar: 270
Last edited:

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Tänk vilka oanade hastighetsrekord hon kommer att sätta nu efter all denna kärlek !!! :tummenupp

Synd att du inte hade en "före" bild. Var fint som snus iaf! :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Clean as a whistle!

Var inte så blyg Gunnar! Visa upp din GT här på forumet!
Ni andra ska veta att Gunnar inte är en lammunge när det gäller renovering!
Länka gärna din hemsida vet jag! :tummenupp
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Dr.Bike skrev:
Clean as a whistle!

Var inte så blyg Gunnar! Visa upp din GT här på forumet!
Ni andra ska veta att Gunnar inte är en lammunge när det gäller renovering!
Länka gärna din hemsida vet jag! :tummenupp

:fyllisar Jo dom sidorna finns här. kan verka en närmast oändligt antal sidor om två japanska 70-talare, men utlagt över fem år så hann det bli lite material : http://suzuki.medial.com
Dom som kommit med profetior om GSXR:en skall gå samma väg har fått vatten på kvarn redan men jag har redan börjat lugna ner mig med reservdelsjakten. Det skall bli en lugn vinter framför TV:n :hihi
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
mitt projekt börjar nu när den snart ska in i garage :tomten
mycket som ska lagas och förbättras...
synd bara att man inte har så bra koll, men man får väll lära sig.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Du kan få adoptera min scania om du känner att du inte får nog Gunnar ;)
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Och nu till del 2 av rengöringen :tummenupp

Nu har jag tagit i sär förgasarna utan att rubba deras montering i bryggan eller deras inbördes justering, dvs enbart haft loss vaakum-locken och flottörlocken och allt som kan tas loss därigenom. Rengjort och renblåst.

Förgasarnålarna var otroligt slitna på ett ställe just där de går in i den vakumstyrda trotteln, nästan halva diametern där på en del av nålarna.

Det var ganska mkt skräp i flottörhusen, verkar vara rost från tanken, dvs en brunaktig avlagring som tagit sig igenom kranens bränslefilter.

Nålarna stog i näst nedersta spåret, dvs näst högsta läget.
Kanske därför motorn taktar som en gammal diesel-lastbil på tomgång, ett rytmiskt varvande, lite fett kan tänkas.
tomgångs-skruvarna stod 1 och 1/4 varv ut.

(I Dynojet-bruksanvisningar brukar det föreskrivas 2 1/2 varv ut)
Suzuki-manualen säger 1 och 1/2 varv.

Är det någon av er som vet vilken håldiameter som är standard på de två lufthålen undertill på vart och ett av de vaakumstydra trottlarna ?. Jag tänkte på om någon borrat upp dem. Båda är 4mm i mitt fall.

En borr som följer med i ett gammalt Dynojet-kit jag har och som i det kitet skall användas för att borra upp ett av hålen (som sedan skall gängas/pluggas
enligt det receptet) så är borrdiamatern i alla fall mindre än 4mm.

Dessa munstycken satt i förgasarna:
Huvudmunstycken 128
Emulsionrör "Y-5 589"
tomg-munstycke 37.5

Y-5 och 37.5 är standard, däremot huvudmunstycke 128 är det största som brukar gälla för Dynojet Stage 3.

Bilder:
1: Huvudmunstycke 128
2: otroligt nedsliten nål !
3: Så här ser nålarna ut, känns de igen, är det Dynojet ?
De nålar jag har i ett Dynojet-kit är mkt smalare.

Original huvudmunstycke var 112.5
 

Bifogat

  • 128.jpg
    128.jpg
    13.2 KB · Visningar: 113
  • slitet.jpg
    slitet.jpg
    13.9 KB · Visningar: 157
  • needles.jpg
    needles.jpg
    20.8 KB · Visningar: 222
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gunnar_gt750 skrev:
3: Så här ser nålarna ut, känns de igen, är det Dynojet ?

Definitivt Dynojet, det känns igen på den snabba övergången vid spetsen samt avsaknad av eloxering som skyddar mot förslitning. Likaså huvudmunstycket är Dynojet eftersom Mikuni kommer i steg om 2.5, t.ex. 125, 127.5, 130, 132.5 etc.

Byt till originalnålar och 127.5 på huvudmunstycket så blir det som Suzukis ingenjörer hade tänkt sig hojen skulle fungera.

Hålen är original 2.00 mm stora. Jag har täppt till ett av 2.00 mm hålen i trotteln (med aluminium-epoxy) för att få en ännu snällare motorgång än originalet.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Blir grymt sugen på att skruva när jag ser dig i farten Gunnar!
Ska försöka hitta ett garage så jag kan riva och kolla mina doningar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Noyah skrev:
Blir grymt sugen på att skruva när jag ser dig i farten Gunnar!
Ska försöka hitta ett garage så jag kan riva och kolla mina doningar.

Fram med gaffatejpen och den svarta sprayfärgen!!! :yoparty :yoparty

För övrigt mycket intressant läsning Gunnar....har själv Dynojet på min -86 och förgasarna ska snart isär. Ser fram emot fler rapporter från garaget i Värmdö :tummenupp
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
fazerfun skrev:
Fram med gaffatejpen och den svarta sprayfärgen!!! :yoparty :yoparty

För övrigt mycket intressant läsning Gunnar....har själv Dynojet på min -86 och förgasarna ska snart isär. Ser fram emot fler rapporter från garaget i Värmdö :tummenupp

Senaste är att ha jagat rike runt efter bränsleslangar av passande stuk, givetvis efter att alla MC-butiker just stängt idag lördag.
Det enda som finns är den tjocka armerade typ som finns på mackarna som är dimensionerade att motstå kärnvapenattacker. Däremellan finns det diverse varianter som torde vara mer eller mindre bensintåliga, dvs vanliga klara plastslangar som visserligen funkar men hårdnar med tiden, tryckluft-slang är ett helt oprövat kort för mig.
Japanerna har listat ut en kemi i original-plastslangarna så att de håller sig mjuka i all framtid men inget av den teknologin har nått västerlandet :( Så för den tålmodige är det bäst att vänta tills nästa dag när MC-butiken öppnar igen.

Att jag tog isär och rengjorde var för att den började gå då och då på tre cylindrar (skräp i ett munstycke). Men annars går den innan dess med de där munstyckena och slitna nålarna verkligen som ett skållat troll, i alla fall med den BSM "Vampire"-dämpare som satt på när jag köpte den. Så länge man kör med öronproppar så är det hur kul som helst för föraren men jag provade en repa utan proppar och då förstår man varför fåren rusar bort i hagarna när man kommer farande med den dämparen. Så jag tycker bäst om besiktnings-dämparen som ger lite annan karaktär och man slipper tänka på att störa folk och fä. Den ger lite trevligt touring-vrid mellan 5-6000 varv och man kan bekvämt rulla runt på 6:an mest hela tiden,
:tummenupp
sedan känns det lite klent till 10000 varv. Med sportdämparen kommer effekten konkret vid 7000 och efter 10000 ligger man horisontellt i luften (ja i alla fall symboliskt). Jag provade väldigt kort vid fullgas-ax en bit över 100 km/h om den skulle koppla ur vid nåt visst varvtal men den vill dra friskt förbi 13000 utan tecken till flackare effekt så någon har trixat med varvtalsbegränsningen (12500 enligt verkstadsboken).
:3freak
Jag har mest tänkt rulla omkring med den som pensionerad klenod med en och annan kort repa emellanåt så för det ändamålet är den perfekta bestyckningen redan uppnådd. Jag skall försöka sätta på två bränslefilter på ledningarna från tanken och se om det skyddar mot skrot från tanken och gör den lite pålitligare.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gunnar_gt750 skrev:
Senaste är att ha jagat rike runt efter bränsleslangar av passande stuk, givetvis efter att alla MC-butiker just stängt idag lördag.

MC-butiker? De har bara dyr olja. Tillbehörsfirmor för båtar är de som har våldsamt beständiga bensinslangar.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
andersbrink skrev:
MC-butiker? De har bara dyr olja. Tillbehörsfirmor för båtar är de som har våldsamt beständiga bensinslangar.

Båt butiker finns det gott om på värmdö ... efter hemmesta svänger du in mot bullandö/saltarö öppet imorgon till 10-16...
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag skarvade in två bränslefilter under tanken på prov, men jag tror jag skall återgå till det normala när jag få tid nästa gång, de verkar strypa bensinflödet för mkt 'när det gäller'. Näväl , allt hopsatt och provkört denna vackra söndag. Kanske lite tystare efter ventiljusteringen men jag tror det jag hör mest är ett allmänt resultat av 6300 mils framfart som sporthoj. Till full belåtenhet är den i alla fall med tanke på att den egentligen hör till kategorin 'risig men betald'.
 

Dr.Bike

Guest
gunnar_gt750 skrev:
Jag skarvade in två bränslefilter under tanken på prov, men jag tror jag skall återgå till det normala när jag få tid nästa gång, de verkar strypa bensinflödet för mkt 'när det gäller'. Näväl , allt hopsatt och provkört denna vackra söndag. Kanske lite tystare efter ventiljusteringen men jag tror det jag hör mest är ett allmänt resultat av 6300 mils framfart som sporthoj. Till full belåtenhet är den i alla fall med tanke på att den egentligen hör till kategorin 'risig men betald'.


Tänk på att in-line filter inte ska ligga. Då blir halva filtrerarean outnyttjad, och fylld med luft = störe strömningsmotstånd i kvarvarande filter, d.v.s ½ filtret.
Sidoeffekten är att den del som utnyttjas skitas ned fortare, och sen om man bara tittar på filtret (och ser den outnyttjade delen) så förleds man att tro att filtret är rent!
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Dr.Bike skrev:
Tänk på att in-line filter inte ska ligga. Då blir halva filtrerarean outnyttjad, och fylld med luft = störe strömningsmotstånd i kvarvarande filter, d.v.s ½ filtret.
Sidoeffekten är att den del som utnyttjas skitas ned fortare, och sen om man bara tittar på filtret (och ser den outnyttjade delen) så förleds man att tro att filtret är rent!

Tack för tipset! Mina filter ligger, och mkt riktigt är de halvt luftfyllda med pappersfilter inuti.. Det finns inte plats för några stående så jag skall ta bort hela arrangemanget. Det kändes som bränslebrist på högre varv vid acceleration när jag provade. Om inte soppakranens filter kan hålla rosten kvar i tanken så får det väl bli att försöka avrosta innanmätet. Jag vet egentligen inte om de bruna finfördelade resterna i flottörhusen kom från tanken men det verkar troligt. Tittar man ner genom locket med tanken tom ser man lite ytrost på bottnen.

Förmodligen är det sån här KREEM som är medicinen, jag antar att det räcker med en laddning av rengöringssatsen, men sedan går det troligen två flaskor av sealern ? Får önska mig det i julklapp :lol

https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s0324&catname=Kreem#
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top