gunnar_gt750
GSX-R musei-intendent
GSX-R förgasare rengöring
Liten notering om hur jag gör rent förgasarbryggan på min 88:a.
Jag funderade först i två dagar på hur jag skulle få tätt in till förgasaren för att kunna tvätta den på utsidan. Många olika konstruktioner passerade revy, allt från gummilock utklippta ur MC-slangar till att hitta plastlock på Ebay gjorda för att plugga 36mm Mikuni-förgasare (naiv tanke). Sedan kom jag på den enklaste metoden.
Jag lade maskeringstejp kring in- och utgående öppning på alla fyra tills jag hade byggt "lock" som höll tätt. Sedan tog jag fram mirakelmedlet "Yamaha Carburetor Cleaner", en flaska som jag köpte en gång på en Yamaha-butik "Sports Center" i Kalifornien, http://www.sports-center.com när jag var där en gång. Den har jag hunnit tvätta en del förgasare med trots att det mest är avsett för insidan och att blandas med bensin. Undra vad de hade sagt om de hittat den flaskan i flygplatskontrollen, men det här var före Sept 11. Jag använder det i outspädd form och borstar in med styv pensel. All gammal skit löstes upp tämligen snabbt.
(de penslar som brukar ha blått plastskaft och finns i div butiker).
Man får passa händerna för det är ganska etsande. Finns kanske hos vilken Yamaha handlare som helst. Det finns de som provat att lämna förgasare i den kemikalien över natten men det kan bli riktiga etsningar (vit sörja) som lägger sig utanpå aluminiumet om man gör det så de é inge bra.
Sedan spolade jag av lite lätt med högtryckstvättmedel och högtryckstvätten och försökte låta bli att blåsa maskeringstejpslocken åt skogen.
Strålande resultat, ser ut som nytt i stort sett ! Och nästan inget vatten alls hade letat sig in under maskeringstejpen även om det precis höll tätt tills spolningen var klar. Det var bra förberedelse för steg 2 som blir att öppna flottörhus/vaakumklockor för lite renblåsning av diverse munstycken. Att jag gör så här är för att slippa få grus och annat in i förgasarna när jag öppnar, och att det blir snyggt. Bäst om man har mkt tid är förstås att ta ner alla förgasarna i delar och rengöra dem i detalj men det är förvånansvärt hur pass rent det gick att få dem även utan att rubba någon inställning. Man tror att det är några proffs som byggt dem och då har jag inte rört en skruv.
Inte uteslutet att de skulle sett skapliga ut också efter en vända med Biltemas icke miljövänliga avfettningsmedel men det är dumt att chansa: Yamaha Carburetor Cleaner rules !
Bilder bifogas.
Hav överseende med detta "Bosse Bildoktorn-liknande gästspel" det brukar vara lite kul att meddela när fixandet går bra. Kan ju vara till nytta för någon annan.
Liten notering om hur jag gör rent förgasarbryggan på min 88:a.
Jag funderade först i två dagar på hur jag skulle få tätt in till förgasaren för att kunna tvätta den på utsidan. Många olika konstruktioner passerade revy, allt från gummilock utklippta ur MC-slangar till att hitta plastlock på Ebay gjorda för att plugga 36mm Mikuni-förgasare (naiv tanke). Sedan kom jag på den enklaste metoden.
Jag lade maskeringstejp kring in- och utgående öppning på alla fyra tills jag hade byggt "lock" som höll tätt. Sedan tog jag fram mirakelmedlet "Yamaha Carburetor Cleaner", en flaska som jag köpte en gång på en Yamaha-butik "Sports Center" i Kalifornien, http://www.sports-center.com när jag var där en gång. Den har jag hunnit tvätta en del förgasare med trots att det mest är avsett för insidan och att blandas med bensin. Undra vad de hade sagt om de hittat den flaskan i flygplatskontrollen, men det här var före Sept 11. Jag använder det i outspädd form och borstar in med styv pensel. All gammal skit löstes upp tämligen snabbt.
(de penslar som brukar ha blått plastskaft och finns i div butiker).
Man får passa händerna för det är ganska etsande. Finns kanske hos vilken Yamaha handlare som helst. Det finns de som provat att lämna förgasare i den kemikalien över natten men det kan bli riktiga etsningar (vit sörja) som lägger sig utanpå aluminiumet om man gör det så de é inge bra.
Sedan spolade jag av lite lätt med högtryckstvättmedel och högtryckstvätten och försökte låta bli att blåsa maskeringstejpslocken åt skogen.
Strålande resultat, ser ut som nytt i stort sett ! Och nästan inget vatten alls hade letat sig in under maskeringstejpen även om det precis höll tätt tills spolningen var klar. Det var bra förberedelse för steg 2 som blir att öppna flottörhus/vaakumklockor för lite renblåsning av diverse munstycken. Att jag gör så här är för att slippa få grus och annat in i förgasarna när jag öppnar, och att det blir snyggt. Bäst om man har mkt tid är förstås att ta ner alla förgasarna i delar och rengöra dem i detalj men det är förvånansvärt hur pass rent det gick att få dem även utan att rubba någon inställning. Man tror att det är några proffs som byggt dem och då har jag inte rört en skruv.
Inte uteslutet att de skulle sett skapliga ut också efter en vända med Biltemas icke miljövänliga avfettningsmedel men det är dumt att chansa: Yamaha Carburetor Cleaner rules !
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Bilder bifogas.
Hav överseende med detta "Bosse Bildoktorn-liknande gästspel" det brukar vara lite kul att meddela när fixandet går bra. Kan ju vara till nytta för någon annan.
Bifogat
Last edited: