GSX-R enovering

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Hallå gott folk!! Finns det nån som kan hjälpa mig?? Har en 1100 motor som drar 1L olja /10mil, Har inget förtroende för mig själv, så jag vågar inte riva i det.. Är det nån som kan tänka sig att göra en insats?! (mot skälig betalning givetvis)
 
annars är det lättare än man kan tro, men köp i så fall en handbok om motorn först
typ haynes eller nåt sånt.

Drar den så pass mycket olja måste den i princip gå på olja.
 
tja om det inte rinner olja om motorn så försvinner den ju ut genom avgaserna. Förmodligen är det dåliga kolvringar och dom är inte direkt svåra att byta!
 
1 liter på 10 mil? Inte på 100 mil? Det måste tokläcka nånstans. Min drog 1 liter på 100 mil innan jag vässade och det luktade rätt skapligt av bränd olja.
 
Att hona cylinderblocket (lokala motorslipensfirman) och byta kolvringar (det gör du) är enklare än man kan tro. Är du helt novis men med en servicemanual i handen tar det allt från 10 till 20 timmar. Värst är att få på cylindern igen utan att bryta av kolvringarna. Tålamod, tålamod... och lite mera tålamod.

Ryker den när den är varm är det förmodligen kolvringarna. Rycker den när den är kall (samt vid gasavslag) är det tätningarna för insugsventilerna. Ryker den våldsamt jämt kan det vara en blåst topplockspackning... men det märks när du skruvar isär den.

Du behöver inte köpa några nya packningar annat än sex stycken o-ringar som sitter på de fyra yttre dragstängerna samt de två innre främre. Fot- och toppackning kan du återanvända dom du gör ren dom väldigt noggrant. Det ska _inte_ vara någon packningsgegga på dom. Dom är gjorda av fjäderstål och tätar om det är absolut rent på ytorna.

Kräver en momentnyckel för M10x1.25 muttrarna på toppen. 28 ft-lbs/38 Nm. Lång hylsa storlek 14mm. M6'orna drar du till max 8 Nm, likaså M7'orna för ventilkåpan.
 
ang. olja

för det 1:a, vad för sorts olja är det i motorn? Komp.prov? helsyntet kan ibland försvinna snabbt som faan. I alla fall i yzf:en jag hade, en gång för länge sen. Då räckte det med att byta till en mineralolja "lite trögare" kolla det innan i alla fall mycket billigare än att riva hela skiten. :lol
 
Jag kör nog på helsyntet, fick ett HÄFTIGT ras på växellådan sist jag "labborerade" med motoroljan :kocko
 
Riv ner, fixa, sätt ihop :fakta
Och när du ändå har skiten nere så plockar du i lite roliga grejor i motorn. Trimvänligare motorer finns inte.
 
Hmm,Är inte så skärpt så jag vågar riva i det. Har DU lust?? hittar jag ingen som tar tag i det SNART, :huvet så MÅSTE jag väl själv men det är MOTSTRIDIGT!!
 
Riva topp och cylindrar på en gammelgixxer är det lättaste du kan göra som förstaprojekt, om du inte vill så behöver du inte ens ta ur motorn ur ramen, men det är bra för att komma åt lättast.
 
sanntur skrev:
Hmm,Är inte så skärpt så jag vågar riva i det. Har DU lust?? hittar jag ingen som tar tag i det SNART, :huvet så MÅSTE jag väl själv men det är MOTSTRIDIGT!!

Om du har en servicemanual är det enkelt att fixa en gammal gixxer. Själv kan jag plocka isär motorn med förbundna ögon, men _det_ tar ett par gånger att lära sig. Däremot ska man ALDRIG plocka ihop en motor med förbundna ögon! :D
 
Haynes-manualen är guld i dessa lägen. Förklarar precis hur du skall göra. Men om man vill göra det snabbare så är det bara börja skruva isär från topp och nedåt. Går knappast att göra fel. Kom ihåg: Moment när du drar skruvarna samt inställningen på kamkedjan (tror det är 22 länkar mellan dreven, men det står iofs i manualen.
 
Jag har manualer, har även hört om att man kan ta loss kammarna och låta kamdrevet sitta kvar,skulle bara hålla det någorlunda sträckt och "hänga upp" det när cylindrarna är av.. Några synpunkter på det??
 
Kamdreven sitter på kammarna och följer med ut när du skruvar loss kammarna.
Kamkedjestyraren i mitten lär man hålla pli på eftersom det lätt kan lossna delar
som försvinner ned i motorblocket. Kamkedjan låter du bara försvinna ned i
motorn eftersom den fiskar man upp med en magnet vid monteringen igen.
Se till att märka upp kamkedja OCH kamdreven vid siffrorna med färgklickar
så blir allt så mycket enklare när de ska tillbaks igen. Innan du lossar på
kamkedjestyraren längst upp ska du först skruva bort kamkedjespännaren
som sitter bakom/under förgasarna i bakkanten på cylindern. För att få
bort topplocket ska M6'an under framkanten på topplocket bort samt
främre kamkedjestyraren ska upp och ut. Cylinder hålls bara av en M6
mutter (förrutom de 12 dragstängerna på toppen).
 
andersbrink har beskrivet detta så bra nu, så nu kan vem som helst plocka isär en 1100 motor :tummenupp
 
GAFFEL fundering??

Förresten, nån som vet om det går att byta till upponervänd gaffel eller annan nyare gaffel på mitt -85:a chassi
 
sanntur skrev:
Förresten, nån som vet om det går att byta till upponervänd gaffel eller annan nyare gaffel på mitt -85:a chassi

Japp, det är bara att flytta över hela paketet.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top