GSX-R 88-89 strypning i originalavgassystem

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag fick hem ett original avgassystem till 89 års GSX-R750 igår, se bild 1.
50 EUR på tyska Ebay, totalt 105 EUR inkl frakt.
89-systemet skiljer från 88 genom att det sitter "guldfärgade plåtar" utanpå dämparna.

Som någon nämnde i det här forumet så satt strypningen till 100hk i grenrören. De sitter fortfarande kvar i det här systemet. Det är metallringar som sitter där grenröret ansluts mot motorns avgasport och har som syfte att minska diametern på röret och därmed hur stor volym avgaser som kan flöda per tidsenhet :Bugar

"Arean av en cirkel är pi multiplicerat med radien i kvadrat"
så det kan vara lite intressant att kolla den procentuella minskningen av rörets area orsakat av strypringen.

Fram med skjutmåttet,
Grenrör innerdiameter: 28.5mm
Strypring innerdiameter: 22.8mm

Grenrör area: 3.14*14.25*14.25= 6.37 kvadratcentimeter area
Strypring area: 3.14*11.4*11.4= 4.08 kvadratcentimeter area
dvs strypt rör har 64 % av originalarean.

Om man tar bort ringarna (slipning/borrning ?) så är det väl inte orimligt att man vinner tre hästkrafter per cylinder, dvs 3*4=12hk och uppnår den ostrypta specen på 112hk.

Som jämförelse mätte jag innerdiametern på grenrören i ett rostfritt BSM 4-1-system till samma motor: 35mm !
3.14*17.5*17.5=9.61 kvadratcentimeter area
mer än dubbla arean på grenrören jämfört med strypt original. (och det ökar i diameter allt eftersom, se änden på bild 2).

Så varför bry sig om ett 15 kilos originalsystem ? Svaret är väl att jag förbereder lite tills det blir dags för 88:an att kvala in i Classic Suzuki om sisådär tre år. Och då är originaldämparna till nytta. Det är "redan nu" intressant att kolla hur mc:n går med det system som ingenjörerna i Hammatsu hade funderat ut.
:tummenupp
 

Bifogat

  • avgas-89.jpg
    avgas-89.jpg
    31.6 KB · Visningar: 114
  • area-avgas.jpg
    area-avgas.jpg
    8.8 KB · Visningar: 110
Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
:tummenupp
Det kan jo vara bra med originalsystemet när man skall på besiktning. Jag letar också efter ett, hadde "tur" när hojen gikk igjenom besiktingen i fjol..
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Avanti skrev:
:tummenupp
Det kan jo vara bra med originalsystemet när man skall på besiktning. Jag letar också efter ett, hadde "tur" när hojen gikk igjenom besiktingen i fjol..
Det jag har som sitter på nu är ett 4-1 och där kan man byta dämparen på 5-minuter om man vill växla mellan outlaw och godkänt. Att byta till ett originalsystem är en helt annan operation i det fallet, då måste man av med kåporna, skruva loss hela 4-1:an och dit med dubbelsystemet. Så det är inte så smidigt om det bara gäller tillfälligt för en besiktning. Ett 4-1 med bra ljddämpning klagar de inte på.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om man kikar på bilderna på din GT så kan man ju börja undra vart detta bär....

Man läser om orginalsystem och att 4-2 ska sitta monterat permanent. Spännande att se fortsättningen.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Qwerty skrev:
Om man kikar på bilderna på din GT så kan man ju börja undra vart detta bär....

Man läser om orginalsystem och att 4-2 ska sitta monterat permanent. Spännande att se fortsättningen.

Vad menas med permanent ?

Jag tänkte prova en del avgas-alternativ så får jag se vilket jag gillar bäst.
Originalsystemet kräver en del detaljer som inte finns kvar på min hoj så det kostar lite till innan jag kan sätta på det: Bakre fotpinnar 88-89 med hållare (dämparna skruvas i dessa) samt en monterings-plåt mitt under ramen där grenrören skruvas, som också borta. Men det är ingen brådska. Om någon känner igen att de prylarna ligger och skräpar hemma (88-89 års) så hör av er.
90-pinnar passar inte, den hade 4-1-system.
 

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
jag fick med original rören till min 88 tror det e original fick en låda med lite blandat skrot från tidigare ägare kan kolla om det finns nått där...
gunnar_gt750 skrev:
Vad menas med permanent ?

Jag tänkte prova en del avgas-alternativ så får jag se vilket jag gillar bäst.
Originalsystemet kräver en del detaljer som inte finns kvar på min hoj så det kostar lite till innan jag kan sätta på det: Bakre fotpinnar 88-89 med hållare (dämparna skruvas i dessa) samt en monterings-plåt mitt under ramen där grenrören skruvas, som också borta. Men det är ingen brådska. Om någon känner igen att de prylarna ligger och skräpar hemma (88-89 års) så hör av er.
90-pinnar passar inte, den hade 4-1-system.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Monteringsplåten jag saknar är pos 15 i bifogad bild.

Bild 2 är fotpinnarna som saknas (fäste för ljuddämpare på båda sidor), pos 16 & 17.
 

Bifogat

  • avgas-88.gif
    avgas-88.gif
    39 KB · Visningar: 76
  • fotpinnar-bakre.gif
    fotpinnar-bakre.gif
    11.5 KB · Visningar: 62
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Noyah skrev:
Fungerar det bra?
Ja inga problem alls, men du behöver inte ta loss fotpinnarna för min skull. De finns på Ebay då och då så jag kan hitta dem. Däremot om du hittar den där monteringsbygeln för grenrören så vore det bra.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top