gunnar_gt750
GSX-R musei-intendent
Jag fick hem ett original avgassystem till 89 års GSX-R750 igår, se bild 1.
50 EUR på tyska Ebay, totalt 105 EUR inkl frakt.
89-systemet skiljer från 88 genom att det sitter "guldfärgade plåtar" utanpå dämparna.
Som någon nämnde i det här forumet så satt strypningen till 100hk i grenrören. De sitter fortfarande kvar i det här systemet. Det är metallringar som sitter där grenröret ansluts mot motorns avgasport och har som syfte att minska diametern på röret och därmed hur stor volym avgaser som kan flöda per tidsenhet
"Arean av en cirkel är pi multiplicerat med radien i kvadrat"
så det kan vara lite intressant att kolla den procentuella minskningen av rörets area orsakat av strypringen.
Fram med skjutmåttet,
Grenrör innerdiameter: 28.5mm
Strypring innerdiameter: 22.8mm
Grenrör area: 3.14*14.25*14.25= 6.37 kvadratcentimeter area
Strypring area: 3.14*11.4*11.4= 4.08 kvadratcentimeter area
dvs strypt rör har 64 % av originalarean.
Om man tar bort ringarna (slipning/borrning ?) så är det väl inte orimligt att man vinner tre hästkrafter per cylinder, dvs 3*4=12hk och uppnår den ostrypta specen på 112hk.
Som jämförelse mätte jag innerdiametern på grenrören i ett rostfritt BSM 4-1-system till samma motor: 35mm !
3.14*17.5*17.5=9.61 kvadratcentimeter area
mer än dubbla arean på grenrören jämfört med strypt original. (och det ökar i diameter allt eftersom, se änden på bild 2).
Så varför bry sig om ett 15 kilos originalsystem ? Svaret är väl att jag förbereder lite tills det blir dags för 88:an att kvala in i Classic Suzuki om sisådär tre år. Och då är originaldämparna till nytta. Det är "redan nu" intressant att kolla hur mc:n går med det system som ingenjörerna i Hammatsu hade funderat ut.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
50 EUR på tyska Ebay, totalt 105 EUR inkl frakt.
89-systemet skiljer från 88 genom att det sitter "guldfärgade plåtar" utanpå dämparna.
Som någon nämnde i det här forumet så satt strypningen till 100hk i grenrören. De sitter fortfarande kvar i det här systemet. Det är metallringar som sitter där grenröret ansluts mot motorns avgasport och har som syfte att minska diametern på röret och därmed hur stor volym avgaser som kan flöda per tidsenhet
![Buga :Bugar :Bugar](/img/smilies/nya/hail.gif)
"Arean av en cirkel är pi multiplicerat med radien i kvadrat"
så det kan vara lite intressant att kolla den procentuella minskningen av rörets area orsakat av strypringen.
Fram med skjutmåttet,
Grenrör innerdiameter: 28.5mm
Strypring innerdiameter: 22.8mm
Grenrör area: 3.14*14.25*14.25= 6.37 kvadratcentimeter area
Strypring area: 3.14*11.4*11.4= 4.08 kvadratcentimeter area
dvs strypt rör har 64 % av originalarean.
Om man tar bort ringarna (slipning/borrning ?) så är det väl inte orimligt att man vinner tre hästkrafter per cylinder, dvs 3*4=12hk och uppnår den ostrypta specen på 112hk.
Som jämförelse mätte jag innerdiametern på grenrören i ett rostfritt BSM 4-1-system till samma motor: 35mm !
3.14*17.5*17.5=9.61 kvadratcentimeter area
mer än dubbla arean på grenrören jämfört med strypt original. (och det ökar i diameter allt eftersom, se änden på bild 2).
Så varför bry sig om ett 15 kilos originalsystem ? Svaret är väl att jag förbereder lite tills det blir dags för 88:an att kvala in i Classic Suzuki om sisådär tre år. Och då är originaldämparna till nytta. Det är "redan nu" intressant att kolla hur mc:n går med det system som ingenjörerna i Hammatsu hade funderat ut.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Bifogat
Last edited: